مطالب عمومی سری اول

گزارش روزیاتو از افتتاحیه هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران : مبارک

هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند از امروز یکم شهریور شروع شده و تا هفتم همین ماه ادامه داره.
شادپیمایی این دوره از جشنواره روز چهارشنبه ۳۱ مرداد از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در مجموعه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد (بوستون آب و آتیش) برگزار شد و همه کودکان به همراه خونواده‌هاشون از طیف‌های جور واجور در این جشن حاضر شدن.

تنها شرط حضور در این جشن، همراه داشتن عروسک بود که دیروز تقریبا همه کودکان با عروسک‌های موردعلاقه خود به بوستون آب‌وآتش اومده بودن و منظره جالبی از حضور خود خلق کرده‌بودن.

شادپیمایی به معنی واقعی خوشحال برگزار شد و علاوه بر کودکان، والدین اونا و بعضی وقتا بزرگسالانی که کودکی به همراه نداشتن هم از دیدن عروسک‌ها، شنیدن موسیقی و اجرای برنامه به وسیله عروسک‌های بزرگ و کوچیک لبخندی پررنگ بر لب داشتن.

این اولین بار بود که اینجور کارناوالی در یکی از بوستون‌های بزرگ تهران برگزار می‌شد اما حالا خوبیش اینه با نظم و برنامه‌ریزی قابل قبولی همراه بود. هر چند می‌شد بهتر هم باشه و دلیلش نه دست‌اندرکاران، بلکه خود مردم بودن که با ازدحام زیاد و تلاش واسه نزدیک شدن به عروسک‌ها دایم در رفت‌وآمد بودن و ممکن بود این وسط، کودکان که مخاطبان اصلی برنامه بودن از دیدن شخصیت‌های کارتونی به شکل عروسک بی‌نصیب بمونن.

با اینکه تلاش شده بود تا ساعت برگزاری رو به عصر باشه و هوا خنک‌تر، اما تیغ تیز آفتاب و ازدحام جمعیت بعضی وقتا آزاردهنده بود که مطمئنا این ایراد به مسئولین برگزاری شادپیمایی وارد نیس.
اما بعضی از والدین نگران گرمازدگی کودکان خود بودن و بخاطر این بعضی وقتا از کارناوال جدا می‌شدن تا در سایه درختان کمی استراحت کرده و نفس تازه کنن.

مراسم راس ساعت ۱۷ از مقابل گنبد مینا واقع در بوستون آب‌وآتش شروع شد.
خونواده‌ها به همراه کودکان خود و عروسک‌های اونا از یه ساعت قبل در محل حضور داشتن. شادپیمایی هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک با اومدن چندین عروسک غول‌پیکر که به سبک جنوبی‌ها لباس پوشیده بودن و حرکات موزون انجام می‌دانند شروع شد.
بعد دیگه عروسک‌ها در اندازه‌های بزرگ و کوچیک از گنبد مینا خارج شده و از روی پل آب‌وآتش به سمت آمفی‌تئاتر بوستون حرکت کردن.

در تموم راه شادپیمایی کودکان و خونواده‌های اونا این عروسک‌ها رو همراهی می‌کردن و فضادی شادی رو رقم زده بودن.

پس از رسیدن کارناوال به نقطه پایانی، همه عروسک‌ها داخل محوطه آمفی‌تئاتر رو باز رفتن و مردم از بیرون تماشاگر اجرای برنامه‌های اونا بودن.

بعد از تموم شدن مراسم، مردم کم کم از محل پراکنده شدن و کودکان با عروسک‌های خود خوشحال و خندان به سمت خونه رفتن تا خاطره‌ای موندگار رو به دفتر زندگی خود اضافه کنن.

یکی از عروسک‌های شناخته‌شده و محبوب در جمعیت، «لقمه» بود که علاوه بر بزرگسالان، کودکان هم خوب با این شخصیت آشنا بودن و واسه گرفتن عکس یادگاری با این عروسک صف می‌بستند.

ما از روز قبل با آقای محمد لقمانیان واسه گرفتن یه مصاحبه کوتاه تصویری هماهنگی‌های لازم رو انجام دادیم. بخاطر این از عروسک‌گردان لقمه درخواست کردم تا پس از توضیح مختصری در مورد بیوگرافی خود، در مورد چگونگی شکل‌گیری این عروسک و اینکه کی مسئول طراحی و دوخت لباس‌های لقمه هست برامون توضیح بدن.

جواب محمد لقمانیان در مورد سوالات بالا و لقمه شو رو می‌تونید در گزارش ویدئویی زیر تماشا کنین.

نوشته دیگر :   از قاهره تا نیویورک؛ گشتی در میان متروهای بزرگترین شهرهای دنیا

در آخر هم بد نیس توضیح مختصری در مورد هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک داشته باشم. این جشنواره به قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در واقع رویدادیه که رابطه و تعامل‌های جورواجور رو به نمایش می‌گذارد، عروسک‌ها با هر خاستگاه و زمینه اجتماعی و فرهنگی و با هر زبون و بیان، بستر گفت‌وگو درباره آسمون آبی کودکان دنیاس.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک خانوم مرضیه برومند هستن که قبل از شروع جشنواره پیامی رو به توضیح زیر منتشر کرده بود:

 

 

«تابستون داغ ۹۷ هستش، طبیعت آزرده و زخم خورده از ته دل آه می‌کشد و آه دردمندش همه چیز رو می‌سوزوند.

نامردمان و پول‌پرستان، جهان‌خواران و زورگویان، از هر طرف دست به دست هم داده‌ان تا نون رو از سفره مردم بربایند و آخرین روزنه‌های امید رو به فردای بهتر کور کنن …

در این روزای سخت و بحران‌زده چه چیز بهتر از هنر می‌تونه کمک‌مون کنه تا با صبوری و همدلی از این دوران سخت گذر کنیم پس … آسمون عروسک‌ها هم‌اونقدر آبیه، باشه که آسمون دل مشکی‌دلان هم آبی شه.»

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در آستانه برگزاری هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک، اینجور متنی رو منتشر کرده بود:

«نمایش عروسکی سابقه‌ای دیرین در جهان و ایران داره، ساحتی جدا، عمیق، قدیمی و گسترده در رابطه آدم با اشیا هستش که با جامعه، باورها و آرزوهای آدم همزاد و درگذر روزگار تغییر داشته.
عروسک‌هایی که از سال‌ها و قرن‌ها پیش بازم نشون دهنده زمونه خود در دنیای امروزند و عروسک‌هایی که ناراحت از شرایط اجتماعی و فرهنگی نو متولد شده‌ان. نمایش عروسکی امکان گسترده گفت‌وگو و نقد درباره مفاهیم و پدیده‌های زیاد و مختلفه. زبون و بیان نمایش عروسکی، غم و شادی، امید و حسرت، اشک و لبخند، خاطره و رویای آدم‌ها هستش.
نمایش عروسکی ایران با سابقه‌ای دیرین و نورانی بر نمایش عروسکی دیگه کشورها تاثیر گذاشته و از اونا هم تاثیر گرفته و بالاترین درجه و فرودهایی رو از سر گذرونده.

از دبیر محترم هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، هنرمندان با ارزش، همکاران معاونت امور هنری و ستاد جشنواره در برگزاری این اتفاق ممنونم. امید که تئاتر و هنر ایران روزای روشن‌تری رو در فرا راه داشته باشه.»

هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی مجموعه تئاتر شهر

در دوره هفدهم جشنواره تئاتر عروسکی مجموعه تئاتر شهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تالار هنر، تالار فردوسی، تالار حافظ و تالار انتظامی خونه هنرمندان ایران میزبان نمایش‌های جشنواره هستن.

بر همین پایه هر پنج سالن مجموعه تئاتر شهر شامل تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و پلاتو اجرا، در کنار دیگه تالارهای یاد شده، میزبانی نمایش‌های این دوره از جشنواره رو رو دوش دارن. ضمن اینکه تالارهای بوستون و گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم پذیرای نمایش‌های جشنواره هستن.

هم اینکه نمایش‌های فضای بازم در محوطه مجموعه تئاتر شهر و محوطه باز خونه هنرمندان ایران اجرا می شن.