مطالب عمومی سری اول

گزارش طبیعت گردی مرداب هسل

شاید با در نظر گرفتن حمله جمعیت به دامنه جنوبی رشته کوه البرز و پر شدن تهران و کرج از زندگی شلوغ شهری، پیدا کردن جایی در نزدیکی این دو شهر که بکر و دست نخورده باقی مونده باشه، بیشتر یه معجزه تلقی شه، اما مرداب هسل در راه جاده چالوس یکی از این مکانای دیدنیه که می تونه اسباب تفریح و طبیعت گردی آخر هفته رو جفت و جور آورد.

مرداب هسل در دسته آبگیرهای فصلی قرار میگیره و به خاطر همین ممکنه در تابستون با حالت نیمه خشک اون مواجه شید، اما شاید بهترین فصل واسه بازدید از هسل که با اسمای کَنّیچال، کنّو چال، گَن اُچال، مِهاز چال و مشل هم شناخته می شه، اواخر پاییز باشه. وقتی که مرداب به دلیل بارشای فصلی پر آب به نظر می رسه و درختان جنگلای مشل موزی در دور و بر اونم به رنگای زیبای پاییزی در اومده ان.

البته گفته واژه بکر به مرداب هسل این روزا دیگه محلی از اعراب نداره، در واقع احداث جاده خاکی وصل کننده این آب گیر فصلی به جاده قدیم کرج- چالوس باعث ازدیاد تعداد گردشگران و آلودگی محیطی اون شده و بدیش اینه به لطف نبود امکاناتی مانند سطلای زباله بزرگ، تماشاگر شدید شدن وضعیت تخریبی این مرداب کوچیک و قشنگتر هستیم.

دسترسی از روی نقشه

راه دسترسی به مرداب هسل در حد فاصل ۲۰ کیلومتر شهر چالوس ۱۵ کیلومتری مرزن آباد قرار داره و حالا اونقدر مشهور شده که خیلی راحت با سرچ کردن نام هسل روی نقشه گوگل مپس هم می تونین راه این داهات رو پیدا کنین. پس برخلاف چیزی که تورهای گردشگری می گن، رفتن به هسل به خصوص در ایام آخر هفته بسیار آسون و آسونه و مطمئن باشین که خطر تنها گرفتار شدن در دل طبیعت وحشی با حضور پر تعداد گردشگرانی که به هسل می رن، تهدیدتان نمی کنه.

راه پیاده روی حدودا ۴ کیلومتری از از لب جاده تا محل مرداب هست که به شکل خاکی بوده و با منظره های فوق العاده زیبایی همراه س. اما در بعضی از روزا جنگلبانی اجازه تردد با خودروهای شخصی رو هم میده و بعضی افراد هم بهتر می دونن تا فاصله چند متری از محل مرداب رو با خودرو طی کنن. در شرایط بارانی، تردد با خودرو آسون تر از پیاده روی و گِلی شدن به نظر می رسه اما اگه واقعا قصد گذروندن یه روز خوب در دل جنگل رو دارین، پیشنهاد می کنیم که عطای بردن خودرو رو به لقایش ببخشین و از سکوت و آرامش قدم زدن در محیطی جنگلای هیراکانی لذت ببرین.

اینترنت ۴G در دل طبیعت

شاید واسه نسل جوون وابسته به تکنولوژی، گذروندن چند ساعت به دور از موبایل و ارتباطات در تعطیلات آخر هفته خیلی راحت نباشه، اما جالبه که اینترنت ۴G در مرداب هسل در دسترسه و همین عامل باعث می شه تا مرداب هسل واسه کمپینگ و شب مانی چند روزه هم از شرایط مناسبی برخودار باشه. البته باید گفت که حالا خوبیش اینه اداره محیط زیست اجازه ساخت و ساز غیر مجاز در این محل رو نداده و پس خبری از اقامتگاه ها و مغازه های کوچیک و بزرگ بیریخت و حواشی مربوط به اونا نیس و از این رو بافت طبیعی و زیبای منطقه تا حدی زیادی حفظ شده، اما عوضش دسترسی به امکانات رفاهی و بهداشتی اولیه مانند آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی یا سطل زباله در این منطقه وجود نداره و همین مسئله اقامت دراز مدت در دور و بر هسل رو واسه علاقه مندان کمی سخت می کنه.

نوشته دیگر :   ۱۶ واقعیت جالب درباره کره شمالی

ثروتی که نصیب مردم منطقه نمی شه

طبیعت زیبای جنگلی، محیط تقریبا تمیز مرداب و آب و هوای فوق العاده در بیشتر ایام سال در کنار دسترسی تقریبا آسون از تهران و کرج باعث می شه که موقعیت هسل به عنوان یه منطقه توریستی و گردشگری بسیار خاص باشه، اما اونطور که از دلایل امر پیداست مسئولان استان مازندران هنوز نتونسته ان برنامه صحیحی واسه استفاده مطلوب از این ویژگیا ارائه بدن. امکانات تفریحی این منطقه به خدمات غیر سالم ارائه قلیان به گردشگران و نصب چند تاب بر درختان نحیف دور و بر مرداب خلاصه می شه و در واقع بخش اعظمی از هزینه گردشگران این تالاب به جیب تورهای گردشگری میره که علاقه مندان رو به دریاچه می رسونن.

این درحالیست که طبیعا با ارائه امکانات رفاهی در قالبی محیط زیست دوستانه و تبلیغات مناسب، امکان استفاده بیشتر از درآمد این مرداب بدون آسیب زدن به طبیعت جنگلی هست.
مثلا ساختمانای چوبی واسه ارائه امکانات اولیه مثل سرویس بهداشتی یا پخش آب آشامیدنی سالم میان گردشگران و سرویس جمع آوری و تفکیک منظم زباله می تونه بسیار مهم باشه.

هم اینکه از طرف دیگه جلوگیری از ورود خودرو به جاده جنگلی و کنترل محیط مرداب واسه جلوگیری از ریخته شدن زباله و افروختن آتیش به شکل غیر اصولی هم باید مورد توجه مسئولان امر واقع شه، تا خطر آتیش سوزی در این منطقه فوق العاده قشنگتر کم بشه.

پیشنهاد پایانی اینکه اگه قصد سفر به هسل رو دارین، بهتره تا ایام وسط هفته رو واسه این منظور انتخاب کنین، چون که در دو روز پایانی هفته، حجم انبوه جمعیت به این منطقه سرازیر می شه که با برهم زدن سکوت طبیعت با صدای موسیقی و ….فرصت لذت بردن از آرامش واقعی این منطقه رو از شما می گیرن.

در آخر از شما مخاطبان عزیز ما دعوت می کنیم تا گالری تصاویر مربوط به گردش پاییزی در دور و بر مرداب هسل رو ببینین.