مطالب عمومی سری اول

چگونه اصالت داروهای داروخانه را استعلام کنیم؟

اصالت داروایی که در ایران جفت و جور و تولید می شه رو خیلی راحت میشه از وزارت بهداشت استعلام کرد.
از مصرف داروهایی که اصالت اونا رو استعلام نکردین جدا دوری کنین. حتی اگه از داروخانهای معتبر سراسر کشور جفت و جور کردین. پیشنهاد‌ای که در این مورد مسئولان به مردم دارن اینه که بحث استعلام اصالت جنسای سلامت رو جدی بگیرن،  به‌طوری که بعد از جفت و جور دارو و بقیه جنسای سلامت از راه سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ یا از راه نرم‌افزار TTAC که روی موبایل‌ها قابل نصبه و یا از راه  سایت TTAC.IR اصالت کالا رو استعلام و شناسایی کنن.

سخنگوی وزارت بهداشت در مهر ماه ۹۷ گفته بود که مردم حتی دارویی رو که از داروخونه می‌گیرند، حتما استعلام کنن. ما هم به خود داروخونه‌ها و هم به خریدار پیشنهاد می‌کنیم این استعلام رو بکنن. چون به هر حال به راه های جور واجور و با روش‌های مختلفی روند قاچاق و ورود جنسای جعلی و تقلبی انجام می‌شه. سامانه هایی که وزارت بهداشت در سالهای گذشته راه اندازی کرده، فواید خوبی داره.

این سامانه ها می تونن مشخص کنن که به طور مثال کدوم دارو براساس پخش مریضی بیشتر در چه مناطقی استفاده می شه.
هم اینکه این سامانه رابطه سازمان غذا و دارو با گمرک و صنعت و تجارت رو جفت و جور کرده و اطلاعات این سامانه می تونه واسه بانک مرکزی به عنوان ملاک پخش ارز قرار گیرد.

درباره دارو هم با در نظر گرفتن اهمیت خاصی که داره، پیشنهاد به یدونه یدونه آدمایی که دارو رو جفت و جور می‌کنن، اینه که اول اینکه حتما دارو رو از داروخونه جفت و جور کنن و در عین حال حتی دارویی رو که از داروخونه جفت و جور می‌کنن، از راه روش‌های اعلام شده استعلام کنن. این مبادرت مخصوصا درباره کالاهایی که با عنوان برند و جنسای خارجی عرضه می‌شن، خیلی با اهمیته.

  •  پس از خراشیدن لایه رویی برچسب زرد رنگ کنترل اصالت و استعلام کد ۱۶ رقمی اون به وسیله کاربر، نرم افزار تی یدونه به سامانه کنترل اصالت سازمان غذا و دارو وصل شده و نتیجه استعلام رو به کاربر نمایش می‌دهد؛ بعد مردم براساس پیام فرستاده شده واسه اونا می تونن تصمیم بگیرن که این محصول، توانایی استفاده داره یا نداره.
  • به طور مثال اگه پیامی با این مضمون که «این محصول یه بار استعلام شده» دریافت شد، بیان کننده اون هستش که این برچسب قبلا استفاده شده و شاید اونو دوباره چسبونده ان یا اینکه خود فرد دوبار استعلام کرده.
  • هم اینکه این سامانه مشخص می کنه که محصول سلامت محور از کدوم داروخونه یا فروشگاه جفت و جور شده.
  • یکی از روشای مقابله با قاچاق کالا، شناسه گذاری محصولاته که طی اونم مصرف کنندگان می تونن بر به کار گیری محصول نظارت داشته باشن و هم سازمان می تونه با مصرف کننده رابطه داشته باشه.
نوشته دیگر :   بازگشت برده داری در قرن بیست و یکم؛ خرید و فروش مردان و زنان آفریقایی در لیبی

راه های بررسی و کنترل اصالت کالا در برچسبای جدید

۱-  استعلام از راه نشانی

روی برچسبای اصالت چندین کد مشاهده میشه. شما می تونین با وارد شدن به نشانی فوق و وارد کردن  هرکدوم از کدای مورد نظر در محل خاص خود اصالت کالای خریداری شده رو استعلام کنین.

۲-  استعلام از راه سامانه پیام کوتاه یا تلفن انگار

روی برچسبای اصالت، شناسه اصالت درج گردیده. این شناسه یه کد ۱۶ رقمی بوده و به وسیله لایه ای پوشونده شده که پس از خراشیدن و برداشتن این لایه به وسیله مصرف کننده رو می شه.
این شناسه رو میشه از راه شماره اس ام اس ۲۰۰۰۸۸۲۲ و یا شماره تلفن انگار ۰۲۱۶۱۸۵ ، مورد بررسی و کنترل قرار داده و از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کرد.

۳- استعلام بارکد مندرج روی برچسب

بارکدهای مندرج روی برچسب رو میشه از راه گوشی موبایل هوشمند بازخوانی کرد.
جهت بازخوانی این بارکدها باید حتما سامانه TTAC  روی گوشی موبایل نصب شه. به طور کامل مشخصه در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در اطلاعات دریافتی با فراورده مورد بررسی و یا نبود تایید فراورده مورد نظر از راه روشای فوق، اصالت کالا تایید نمیشه. پس درصورت مشاهده این جور موارد، موضوع رو به معاونت غذا و دارو اطلاع بدین.

موقع استعلام اصالت کالا با برچسبای جدید پیامای مختلفی ممکنه دریافت شه.
نوع پیام دریافتی نشون دهنده اصالت کالای مورد نظره.

شکلای جور واجور پیامای دریافتی:

۱- اصالت این فرآورده مورد تأییده.

۲- اصالت این فرآورده قبلاً به وسیله همین سامانه/دستگاه کنترل شده.

۳- اصالت این فرآورده قبلاً به وسیله سامانه/دستگاه دیگری کنترل شده.

۴- این فرآورده تقلبیه.

۵- تاریخ مصرف این فرآورده گذشته س؛ لطفاً از مصرف اون دوری فرمایید.

۶- لطفاً از مصرف فرآورده دوری کرده و اونو به محلی که از اون خریده‌اید، برگردونین.

۷- مصرف‌کنندۀ گرامی به‌ دلیل نبود بارگذاری کامل اطلاعات این فرآورده، امکان جواب‌ گویی به وسیله سامانۀ ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌ وجود نداره. لطفاً طی روزای آینده دوبارهً تلاش کنین.