مطالب عمومی سری اول

با بهترین روش نگهداری از دانه های قهوه آشنا شوید

قهوه یکی از خوش عطرترین نوشیدنیای دنیا حساب می شه که بهتره تازه مصرف شه.
اگه شما از سوپرمارکت قهوه بخرین، احتمال اینکه مونده و کهنه باشه، زیاده.

بعضیا دانه های قهوه رو خریده و درون کیسه یا قوطی گذاشته و در کابینت قرار میدن.
یه سریای دیگه هم اونو بسته بندی کرده و در فریزر می ذارن. اما ما پیشنهاد بهتری داریم.

از فریز کردن دانه های قهوه دوری کنین

در بسیاری مواقع فریز کردن دانه های قهوه در واقع وقت تلف کردن حساب می شه.

مخصوصا اگه عادت دارین هر روز قهوه بخورین.

واسه بهره گرفتن از بهترین عطر و طعم قهوه بهتره اونو تاره بخرین. می گن قهوه بو داده رو بهتره بیشترین حد تا دو هفته نگهداری کرد.
البته بعضی هم باور دارن حتی یا یه ماه پس از بو دادن قهوه هم بازم تازه و خوش عطر باقی می مونه. این مدت زمان در مورد قهوه آسیاب شده بسیار کمتره.

حتما میدونید که روی خیلی از بسته بندیای قهوه تاریخ بو داده شدن اونا نوشته نشده و عموما هم بیشتر از یه ماه از زمان تولیدشون گذشته س. پس، وقتی اونا رو خریده و درون فریزر قرار می دید، در اصل تلاش در تازه نگه داشتن یه قهوه بیات شده رو دارین.

هم اینکه، فریز کردن دانه های قهوه مسائل دیگری هم به دنبال داره.
مثلا اگه اونا رو با دقت و به درستی بسته بندی نکنین، ممکنه رطوبت داخل فریزر به داخل کیسه شامل قهوه نفوذ کرده و این دانه ها، بوی مواد دیگه موجود در فریزر رو به خود بگیرن.

یا به دلیل بالا و پائین شدن اندازه رطوبت فریزر، اشکالی در دانه های قهوه ایجاد شه.

فقط تو یه حالته که منجمد کردن دانه های قهوه می تونه به تازه موندن اونا کمک کنه؛ اینکه اونا رو تازه بخرین و پس از بسته بندی کردن در فریزر بذارین. باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این دانه ها رو در ظرفی که در محکمی داره بذارین و هر بار به همون اندازه که نیاز دارین، از دانه ها ورداشته و آسیاب کنین.

نوشته دیگر :   بزرگ‌ترین غار زیر دریایی جهان حاوی بقایایی از قوم «مایا»ست

روش نگهداری و ذخیره دانه های قهوه

وقتی که دانه های تازه قهوه رو خریداری می کنین، به اندازه مصرف خود در طول دو تا سه هفته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. اگه تصور می کنین که در عرض دو هفته نمی تونین ۳۵۰ گرم قهوه رو تموم کنین، پس بهتره بسته بندیای کوچیک تر یعنی ۲۵۰ یا ۲۰۰ گرمی بخرین.

خیلی از مردم، قهوه رو درون همه کیسه ای که خریدن نگهداری می کنن، اما واسه حفظ عطر این دانه ها بهتره اونا رو درون کیسه های زیپ دار بریزین.

البته بهتر از کیسه، قرار دادن اون درون شیشه مرباست چون دسترسی و استفاده راحت تری هم داره.

اما از همه بهتر، به کار گیری محفظهای مخصوص نگهداری قهوه س چون درب اونا به شکلی طراحی شده که هیچ گونه هوائی داخل ظرف نمی شه.
اینطوری مطمئنین که رطوبت به دانه های قهوه نفوذ نمی کنه و بافت و عطر خود رو به طور کامل حفظ می کنن.

پس از بسته بندی قهوه، لازمه که اونو تو یه فضای تاریک و خنک نگهداری کنین. واسه داشتن بهترین عطر و طعم هم، همون موقع که قصد نوشیدن قهوه رو دارین، اونو آسیاب و دم کنین.

اگه هر دو هفته یه بار، دانه های تازه قهوه رو بخرین، دیگه به فریز کردن اونا احتیاجی نیس و همیشه دانه های تازه در اختیار دارین.