مطالب عمومی سری اول

بزرگ‌ترین غار زیر دریایی جهان حاوی بقایایی از قوم «مایا»ست

در ماه گذشته میلادی، محققان و تیم غواصی‌شون مدعی کشف بزرگ‌ترین غار دریایی جهان بودن. اونا این غار که در زیر آب‌های شبه‌جزیره یوکاتان مکزیک واقع شده رو مدرکی معتبر از زندگی اولین مهاجران کشور آمریکا، گونه‌های منقرض شده جانوری و تمدن مایا می‌دانند.

کشف جدید در واقع نشون می‌دهد که دو غار بزرگ شبه‌جزیره‌ یوکاتان مکزیک در زیر آب‌ها به همدیگه وصل هستن. یعنی حالا مشخص شده که دو غار به نام‌های Sac Actun با طول ۲۶۳ کیلومتر و Dos Ojos با طول ۸۳ کیلومتر که قبلا شناخته و کشف شده‌ بودن، به همدیگه وصل هستن.

محققان می‌می گن سطح آب در غار ۳۴۷ کیلومتری Sac Actun در طول سال‌ها بالا و پایین بسیاری داشته و در دوران خشکسالی‌های بزرگ تاریخی یکی از منابع گسترده تامین آب بشمار می‌رفته. به گفته این محققان، در عصر یخی سطح آب در این غار تا ۹۱ متر بالا اومده و غار رو غرق کرده اما بقایای بزرگ‌زیان (جانوران بزرگ یا بزرگ‌اندام) رو حفظ کرده.

نظر جستجو‌گران اینه که مردم در این غارها زندگی نمی‌کردن اما واسه جست‌وجوی آب به اینجا سر می‌زدن.

در این مجموعه دریایی، باستان‌شناسا استخون‌هایی با قدمت ۱۵ هزار سال از فیل‌های بزرگ‌اندام که «گوه‌دد» نامیده می‌شدن، خرس‌ها و هم اینکه بقایای ساختمون‌های مذهبی قوم مایا رو پیدا کرده‌ان.

جالبه بدونین در بزرگ‌ترین غار دریایی جهان مجموعه‌ای از استخون‌های بدن آدم، سرامیک و لوح‌های کنده‌کاری شده پیدا کرده‌ان که قدمت هر کدوم از اونا به بیشتر از ۱۲ هزار سال پیش برمیگرده. یکی از جمجمه‌های کشف شده انسانی در مخلوطی از سنگ‌آهک پوشونده شده و حدود ۹ هزار سال قدمت داره.

به هر حال باید گفت این غار نه فقط بزرگترین کشف طبیعی حساب می‌شه، بلکه از نظر باستانی هم با برخورداری از مجسمه‌ها و بقایای برجا مونده از تمدن باستانی مایا، اهمیت بسیار زیادی داره.
شاید بدونین که قوم مایا پدیده‌آورنده یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌های تاریخ بشر بوده‌ان و در بخش‌های مختلفی مثل هنر، معماری، ستاره‌شناسی و ریاضی نتیجه های چشم‌گیری داشته‌ان.

نوشته دیگر :   گران بها و درخشان؛ ۱۴ واقعیت جالب در مورد الماس که احتمالاً آنها را نمی دانید

گولیرمو دی آندا، باستان‌شناسی از موسسه ملی آدم‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH)، در این رابطه گفته: بسیار بعیده که اینجور سایت بزرگی با این ویژگی‌های زمین‌شناختی و باستانی رو بشه در جای دیگری از جهان پیدا کرد.
مصنوعات باستانی کشف‌شده در این غار بی‌مثل هستن. ایشون هم اینکه در مورد در خطر بودن این غار به موجب آلودگی آب‌ها اخطار داده.

در آخر بد نیس بدونین، مایاها از مشهورترین قبایل سرخپوست به حساب می رفتن که بسیار پیشرفته بوده و دست‌آوردهای فوق العاده زیادی در هنر، معماری، ستاره‌ شناسی و ریاضیات داشتن. اونا با بهره‌ گیری از تمدن‌ های قبل از خود تونستن در بین سال‌های ۲۵۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد تمدنی بزرگ رو در آمریکای مرکزی پایه‌ گذاری کنن.

نکته عجیب در مورد این قوم اینه که قبل از سرنگونی به وسیله اسپانیاییا، یهو تمدن و شهرهای بزرگ خود رو رها کردن و به دامان کوهستان‌ ها پناه بردن که دلیل این هنوز مشخص نیس.

قوم مایا از نادر اقوامی بودن که الفبای خاص خود رو داشتن طوری که حتی کتابایی هم به خط اختصاصی اونا نوشتن شده و هست.

مردم تمدن مایا به طور عجیبی در طراحی و ساخت هرم و معبد مهارت خاص داشتن طوری که تقریبا همه اونا با روش ساخت این سازه ها آشنا بودن. یکی از بزرگ ترین هرمای بزرگ جهان موسوم به La Danta به تمدن مایا تعلق داره.