برگزیده

معرفی قالب بتن و کاربرد ویژه آن

 

قالب بتن یک وسیله با جنس ها و نوع های مختلف از جمله فلزی، چوبی، پلاستیکی، آجری و سنگی می باشد که برای قرار گیری در اطراف آرماتور میل گرد ساخته می شوند و وظیفه اصلی آن ها شکل دهی به بتن و جلوگیری از جدا شدن آن از سازه های میل گرد می باشد. بتن یکی از پرطرفدار ترین مواد برای ساخت و ساز های گوناگون در صنعت می باشد که از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. همان طور که می دانید؛ اگر ماده ای را داخل ظرفی بریزند و آن ظرف شکل ماده را به خود بگیرد، به آن وسیله قالب می گویند.

در صنعت ساخت و ساز، بتن و قالب های آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. این قالب ها در تعداد بیشمار و با تنوع بسیار طراحی و تولید می شوند که هر کدام شیوه کار مخصوص به خود شان را دارند. اکثر افرادی که کار ساخت و ساز را انجام می دهند با این قالب ها و کاربرد های ویژه هر یک از آن ها آشنایی دارند، اگر شما نیز علاقه مند به آشنایی با این ابزار هستید، تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

انواع قالب بتن

  • قالب بتن چوب سنتی

قالب بتن چوب سنتی، متشکل از تخته های 3 لایه می باشد و آن را در کارگاه های ساختمانی تهیه می کنند. ساخت این قالب ها آن چنان سخت نمی باشد اما اگر بخواهید از آن برای سازه های بزرگ بتن تولید کنید ممکن است بسیار زمان بر باشد. این قالب های چوبی عمر نسبتا کمتری در مقایسه با قالب های دیگر دارند و از آن جایی که فقط می توانید در ساخت و ساز از آن یک بار استفاده کنید، بهتر است خیلی روی این گزینه حساب باز نکنید.

  • قالب بتن آماده

قالب های بتن آماده نوعی دیگر از انواع قالب ها هستند که آن را با نام قالب پرنده نیز می شناسند. این روش قالب بندی بتن به این شکل است که بعد از بازدید محل مورد نظر، ابتدا طرح کلی قالب ها را بر روی زمین آماده می کنند و سپس آن را به کمک جرثقیل به محل های مورد نظر می برند. استفاده از این روش خیلی رایج نمی باشد و تنها در برخی موارد خاص از آن بهره می برند.

 

 

 

  • قالب بتن آجری

قالب آجری یک قالب بتن خاص می باشد که به کار گیری از روش آن تا حدودی سخت است و به همین علت خیلی از آن استفاده نمی کنند. قالب های بتن آجری را با نام قالب ثابت و یا حتی قالب پنهان نیز می شناسند به این دلیل که قالب ها در زیر خاک پوشانده می شوند. این قالب‌ ها جلوی خروج آب سیمان از بتن را می گیرند و از ورود مواد خورنده و آسیب رسان به بتن جلوگیری می ‌کنند.

  • قالب بتن فلزی
نوشته دیگر :   همه آنچیزی که درباره پر پشت شدن ابروها باید بدانید

قالب های بتن فلزی را با دقت و استاندارد می سازند، این قالب ها به علت کارایی دقیق و مناسب بسیار محبوب می باشد و کاربرد بیشتری نسبت به سایر قالب های بتن دارد.

  • قالب بتن چوبی

معمولا بعد از قالب‌ های بتن فلزی، قالب چوبی پر مصرف‌ ترین قالب در زمینه صنعت است. در ساخت این قالب ‌ها از چوب با کیفیت، استاندارد و با طول عمر بالا استفاده می کنند. اما نکته مهمی که در خصوص قالب بتن چوبی وجود دارد این است که فقط تا ۱۰ بار می توانید از آن ها استفاده کنید و پس از آن دیگر قابل استفاده نمی باشند. همچنین قیمت این قالب های چوبی نسبت به قالب‌ های دیگر ارزان ‌تر است به راحتی می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

  • قالب بتن پلاستیکی

قالب های بتن پلاستیکی دارای انواع مختلفی هستند که از محبوب ترین و پر کاربرد ترین این قالب ها در صنعت ساخت و ساز شامل قالب هایی همچون قالب های پلاستیکی دیوار، قالب پلاستیکی ستون بتنی و قالب پلاستیکی سقف می شود. از ویژگی های مهم این قالب پلاستیکی می توان به وزن سبک آن ها و قابلیت استفاده از آن در مناطق سردسیر و با شرایط آب و هوای سرد و خشک اشاره کرد. زیرا این قالب بتن خاص، از نفوذ و انتقال سرما به داخل سازه های بتنی جلوگیری می کنند و مانع از سردی و یخ زدگی آن ها می شوند.

در هنگام انتخاب قالب بتن این نکات مهم را در نظر بگیرید

  • پیشنهاد اول ما این است که پیش از انجام هر کاری اول با مهندس پروژه جلسات مشاوره داشته باشید.
  • نسبت به اندازه و حجم بتن ریزی قالب را در نظر بگیرید.
  • سپس محل بتن ریزی را مشخص کنید و بهترین گزینه را با توجه به آن انتخاب کنید.
  • برای انجام قالب بندی از افراد حرفه ای کمک بگیرید.
  • کیفیت را در اولویت قرار دهید.
  • اگر قیمت قالب های بتنی بالا بود می توانید از قالب بتن اجاره ای استفاده کنید.