مطالب عمومی سری اول

بازگشت برده داری در قرن بیست و یکم؛ خرید و فروش مردان و زنان آفریقایی در لیبی

به چه دلیل برده فروشی در لیبی رونق گرفته؟

لیبی اصلی ترین نقطه ترانزیت واسه آوارگان و مهاجرانیه که می خوان از راه دریا خود رو به اروپا برسانند. در هر سال از سه سال گذشته بیشتر از ۱۵۰٫۰۰۰ نفر راه دریایی خطرناک خود در دریای مدیترانه رو از راه لیبی گذرونده ان. در چهار سال گذشته هر سال بیشتر از ۳٫۰۰۰ پناهنده در تلاش واسه رسوندن خود از این راه به اروپا جون خود رو از دست دادن.گارد ساحلی لیبی که به وسیله اتحادیه اروپا و به طور خاص دولت ایتالیا پشتیبانی مالی می شه اندازه قاچاق مهاجران با قایقای کوچیک از کشورای آفریقایی به ایتالیا رو شدیدا کاهش داده. حالا بین ۴۰۰٫۰۰۰ تا یه میلیون نفر مهاجر غیرقانونی در لیبی گرفتار شده و بیشترً در مراکز اسکان و بازداشتی که دیگه جای سوزن انداختن ندارن نگهداری می شن.

گزارشای زیادی در مورد دزدی، تجاوز و قتل در میان مهاجران حاضر در این اردوگاها بدست رسانه ها رسیده و آژانس حقوق بشر سازمان ملل هم این ادعاها رو تایید کرده. شرایط در این مراکز «وحشتناک» توصیف شده و علاوه بر مشکلات و خطراتی که به اونا گفته شد حالا مهاجران با مشکلی بزرگ تر مواجه شدن و اونم اینه که سودجویان این افراد رو به عنوان برده در حراجای برده فروشی به خریداران میفروشن. براساس اطلاعات بدست اومده در بعضی از کشورای شمال آفریقا بازارهایی واسه فروش مردان جوون به عنوان برده و انتقال اونا به لیبی برقرار شده.
در واقع این آدما به کالاهایی بدل شدن که میشه اونا رو خرید و فروش کرده و حتی دور انداخت.

عکس العمل لیبی به این بحران چی بوده؟

براساس ادعای خبرگزاری سی ان ان، دولت مرکزی این کشور که تحت پشتیبانی سازمان ملل هم هست، تحقیقاتی رسمی رو در مورد این ادعاها اغاز کرده. اما پس از سرنگونی معمر قذافی این کشور دیگه تماشاگر ثبات نبوده و از سال ۲۰۱۱ در جنگ داخلی بین گروه های حریف و گروه های تروریستی مانند داعش می سوزد. دولت انتقالی در اجرا کردن قانون اساسی و نظم و ثبات در کشور شکست خورده بوده و کشور ً به چندین قسمت تقسیم شده که بر هر کدوم گروه یا شخص خاصی حکومت می کنه.
در لیبی بدون نظم و قانون، بسیاری به برده فروشی و قاچاق آدم به عنوان یه شغل پردرآمد نگاه می کنن و واقعیت هم همین موضوع رو نشون میده. اینجوری برخورد با این پدیده ضد انسانی به کمکای بین المللی نیازمنده.

نوشته دیگر :   فانتوم F-4 بهترین جنگنده تمام دوران

هم اینکه قرار شده که نیروهای نظامی کشورای منطقه در متلاشی کردن شبکه های قاچاق آدم و برده داری شدت عمل بیشتری داشته باشن. آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد هم برده داری و دیر سوئ کاربرده های شرم آور از مهاجران رو نقض حقوق بشر دونسته و اعلام کرده که برده داری هیچ جایی در قرن بیست و یکم نداره. از سال ۲۰۱۵ تا حالا بیشتر از ۱۳٫۰۰۰ مهاجر غیرقانونی به صورت خود خواسته از لیبی به کشوراشون برگردونده شدن. همه رهبران حاضر در این نشست اینجور رفتاری با مهاجران رو غیرقابل قبول دونسته و اعلام کردن که تموم تلاش خود رو واسه ریشه کن کردن این موضوع انجام میدن.