مطالب عمومی سری اول

فانتوم F-4 بهترین جنگنده تمام دوران

سالهاست بر سر این سوال که کدوم جنگنده بهترینه، بحثای بسیار جدی ای بین افسران و خلبانان جنگندهای نظامی جریان داره.
بیشتر خلبانان عموما جنگندهای رو که در اون مقطع با اون پرواز می کنن، بهترین می دونن اما وقتی که بحث به “نیروی پایداری” و “چابکی در عملیات” می رسه، هیچ هواپیمای نظامی در جهان به پای فانتوم F-4، این جنگنده قابل احترام نمی رسه.

پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر تازگیا با منتشر کردن مطلبی با عنوان “هفت عکس در اثبات بی همتا بودن F-4” به بررسی قابلیتای این جنگنده پرداخته:

۱- هوا به هوا

این فانتوم اولین جت نظامی آمریکا بود که به موشک هوا به هوا به عنوان توانایی اصلی دفاعی مجهز بود و بدلیل سابقه خوبی که در نبردهای هوایی از خود مناسب گذاشت علاوه بر نیروی هوایی خیلی زود جای خود رو در نیروی دریایی این کشور و حتی خارج از آمریکا (ایران، ترکیه، رژیم اشغالگر قدس) باز کرد.

خلبانان F-4 نیروی هوایی آمریکا به تنهایی در جنگ ویتنام ۱۰۷ هواپیمای نیروی مقابل رو ساقط کردن.

۲- هوا به زمین

قدرت بمب باران F-4 در جریان جنگ ویتنام این جنگنده رو به چیزی مثل ارابه مرگ بدل کرده بود. توانایی این فانتوم در حمل حجم یه عالمه از مهمات با تنوع بالا، سازگاری منحصر به فردی رو واسه انجام ماموریتایی که واسه هیچ جنگنده دیگری ممکن نبود، در اختیار F-4 قرار می داد.

۳- منحرف کردن سامانه پدافند موشکی

ماموریت نوع خاصی از F-4 موسوم به “Wild Weasel” یا «راسوی وحشی»، پرواز بر فراز پدافند ضدهوایی با هدف منحرف کردن موشکای SAMه. پس از گیج شدن پدافند، راسوی وحشی با موشکای Shrike یا بمبای عادی سامانه SAM رو هدف قرار داده و محل رو ترک می کردن.

نوشته دیگر :   بزرگ‌ترین غار زیر دریایی جهان حاوی بقایایی از قوم «مایا»ست

۴- شناسایی

نوع شناسایی این فانتوم دوربینایی بسیار قوی در دماغه خود داشتن که می تونستن به لطف سرعت و قدرت مانور بالای هواپیما، تصاویری حیاتی در اختیار تصمیم گیرندگان و فرماندهان نظامی بذارن.

۵- آزمایش و آزمایش

ناسا و دیگه اسکاندرانای نظامی آمریکا از این جنگنده واسه جمع آوری داده ها در پروازهای فراصوتی بهره می گیرن. در مقطعی F-4 پونزده رکورد مربوط به این جور پروازها رو از اون خود کرده بود.

در تصویر بالا یه F-4 از نوع “Vandy One” در حال جمع آوری اطلاعات داده های پرواز یه SR-71 بر فراز صحرای موهاویه.

۶- پروازای نمایشی

در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ هم نیروی هوایی و هم نیروی دریایی آمریکا از این جت واسه انجام پروازهای نمایشی بهره می بردن. سرعت و صدای ایجاد شده به وسیله F-4 موجب جلب توجه تماشاگران می شد.

اما در آخر بدلیل قیمت و هزینه نگهداری بالا این هواپیماها نیروی هوایی و دریایی آمریکا مجبور به به کار گیری شکلای جور واجور دیگه جتا واسه پروازهای نمایشی شدن.

۷- آزمایشات پهپادی

وقتی که یه F-4 به پایان عمر خود نزدیک می شد با تبدیل اون به هواپیماهای بدون سرنشین، در آزمایشات موشکی و فوق پیشرفته مورد استفاده قرار می گرفت.