مطالب عمومی سری اول

از تولید خمیر دندان عسلی تا هشدار وزارت علوم

تنها یه هفته به شروع سال تحصیلی ۹۵-۹۶ باقی مونده و ۲۸۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی رسمی در کشور آماده میزبانی از چهار میلیون و هشتصد هزار دانشجو و محقق می شن.

تازگیا، تولید خمیر دندون ضد پلاک از ژل زنبور عسل در ایران، از جمله رویدادای مهم محافل آکادمیک کشوره. ارائه ۱۲۰ رشته جدید در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد و هم اینکه قرار گرفتن ۵ دانشگاه ایران در فهرست ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان از جمله موضوعات باحال دیگه ایه که دربارش صحبت می کنیم.
وزارت علوم هم تازگیا اعلام کرد که ثبت نام مقطع پر طرفدار دکترا در ایران از آذر ماه شروع می شه.

خبر اول رو از یه نتیجه کار علمی-تجاری مهم در دانشگاه شهید بهشتی شروع می کنیم.

تولید خمیر دندون ضد پلاک از رویال ژل زنبور عسل

خبر اول این که محققان کشورمون تونستن با به کار گیری بره موم، خمیردندانی تولید کننده توانایی ضد جرم دندون داشته و در تستای آزمایشگاهی،‌ اثرات درمانی آفت دهانی اون به اثبات رسیده. فرشاد اکبر نژاد، از محققان این طرح گفت که این خمیر دندون با استفاده propolis یا بره موم تولید شده.

جالبه بدونین،‌ بره موم، ماده ای مثل موم و از تولیدات کم تر شناخته شده زنبور عسل بوده که قوی ترین سد دفاعی زنبور در برابر عوامل عفونی و حمله کنندگان به کندوی زنبور عسله.

تستای مربوط به این خمیر دندون در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با موفقیت انجام شد،‌ فایده های درمانی آفت دهانی این خمیر دندون تایید شد.

محقق این طرح درباره خواص دیگری که این خمیر دندون جدید داره گفت:‌ این خمیر دندون دارای خواص ضد باکتریایی، بازسازی کنندگی و موثر واسه لثه های حساسه و در تولید اون از شیرین بیان،‌ اُکالیپتوس و بعضی از ترکیبات گیاهی دیگه هم استفاده شده.

اضافه می شه که به دنبال تولید خمیر دندون از ژل زنبور عسل، قیمت این ژل در بازار ایران به ۶ برابر زیاد شد.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این سایت مراجعه کنین.

از دانشگاه شهید بهشتی تهران چه خبر؟

صبحت از دانشگاه شهید بهشتی شد، بد نیس درباره جدید ترین رویدادای این مرکز علمی مهم پایتخت بدونیم. قراره دو مرکز رشد جدید این دانشگاه در سال تحصیل جدید راه اندازی شه.
دو مرکز رشد فناوریای نوین دندون پزشکی و مرکز رشد فناوری طب بازساختی و سلولای بنیادی بزودی در این دانشگاه تاسیس می شه.

خبر بعدی این که تازگیا براساس اعلام QS-WORLD2016، دانشگاه شهید بهشتی از ایران در فهرست بهترین دانشگاه های جهان قرار گرفت. هشتمین نشست شبکه آدم و کره مسکون آسیای جنوبی و مرکز وابسته به یونسکو در این دانشگاه، از جمله رویدادهای گذشته این محفل علمی کشوره. دانشگاه شهید بهشتی نسبت به جذب محقق در میدون پسا دکترا در مورد بیو شیمی هم خبر داد. جزییات ثبت نام ورودیای جدید این دانشگاه هم اعلام شد.

جدید ترین خبرها از دانشگاه شهید بهشتی رو در این نشانی دنبال کنین.

از نماد آموزش عالی کشور چه خبر؟

دانشگاه تهران، یکی از قطبای تولید علم ایران در سالای گذشته هم اعلام کرد، سایت جدید پیشخوان دانشگاه تهران به نشانی، با هدفی جدید و به‌منظور خدمت‌رسانی بهتر به اعضای محترم هیأت علمی و کارکنان دانشگاه رسماً راه‌اندازی و روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

در این پورتال کاربران پس از گرفتن هویت و ورود، میتونن به اطلاعات و سرویسای داده شده در بستر فناوری اطلاعات دانشگاه به‌صورت کامل دسترسی داشته باشن. مواردی مثل پیوند به سامانه‌‌های اطلاعاتی دانشگاه که مربوط به بخش کاربر و دسترسی به اخبار و اطلاعیه‌‌های مهم، بخشی از امتیازات این سایته.

از دیگر رویدادای مهم گذشته این دانشگاه میشه به سخنرانی پروفسور اندرو لوییس پای، ریاضی دان مدرسه اقتصاد لندن در این دانشگاه اشاره کرد.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر درباره دانشگاه تهران به سایت مراجعه کنین.

خبرای جدید از دانشگاه صنعتی شریف

رتبه جهانی دانشگاه صنعتی شریف در بازه ۴۳۱ تا ۴۴۰ امین دانشگاه برتر جهان قرار گرفت که در آستانه سال تحصیلی جدید، افتخاری واسه این قطب علمی هستش.
تقدیر از برترینای هندسه ایران در سومین المپیاد هندسه کشور از جمله دیگه رویدادهای گذشته این دانشگاه بود. تازگیا خبردار شدیم که دانشگاه صنعتی شریف واسه زنده کردن دریاچه ارومیه با ستاد زنده کردن این اثر طبیعی کشور توافق کرده.

دیدار مدیران ارشد سازمان صنایع کوچیک کره جنوبی از این دانشگاه از جمله اتفاقات مهم یه هفته گذشته این مرکزه. جالبه بدونین، ششمین نمایشگاه کار دانشگاه شریف، مهر ماه سال جاری در این دانشگاه برگزار می شه.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این نشانی  مراجعه کنین. ستاد ملی زنده کردن دریاچه ارومیه هم در لینک قابل دسترسه.

رشته های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی بازنگری می شه

معاون دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی وزارت بهداشت تازگیا اعلام کرد، برنامه های آموزشی کلیه رشته های تخصصی و فوق تخصصی زیر مجموعه این وزارتخانه بازنگری می شه.
تا کنون سی درصد این بازنگریای انجام شده و تا سال ۹۶ به ۱۰۰ درصد می رسه.

جالبه بدونین، بازنگری برنامه های آموزشی پزشکی در کشور هر ۵ سال یه بار اتفاق می افتاد و براساس برنامه های آموزشی مصوب، رشته هایی که در بازنگری استانداردهای آموزشی لازم رو نداشته باشن، برنامه درسی اونا دوباره کارشناسی می شه.

اخطار وزارت علوم: دوره های MBA  و DMBA رسمی نیستن

وزارت علوم تازگیا در اطلاعیه ای، درباره دوره های پر مخاطب سالای گذشته در میدون MBA توضیح داد.

در این اطلاعیه اومده: دوره های آمـوزش عـالی مـدیریت کار و کاسبی مـوسـوم به “MBA” و “DBA” که به وسیله مؤسسه های آموزش عالی آزاد و بعضی دانشگاهها برگزار می شـوند دوره های غیر رسمی هستن و اصلا جزء مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا حساب نمی شن.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، به نقل از اداره کل دفتر آموزش عالی غیر دولتی این اطلاعیه اضافه می کنه هرگونه تبلیغات و مطلبی که خلاف این موارد از طرف موسسه های آموزش عالی آزاد انتشار یابد تخلف حساب شده و برابر مقررات نسبت به اون اقدام می شه.

از دانشگاه تربیت مدرس چه خبر؟

تازگیا رئیس دانشگاه تربیت مدرس از تصویب طرح تبدیل و تغییر ماموریت دانشکده فناوریای برتر به مرکز تحقیقات علوم و فناوریای بین رشته ای و پایه نامه این مرکز مطالعاتی خبر داد. قراره شورای راهبردی مدیریت سبز (GREEN MANAGEMENT) در دانشگاه راه اندازی شه و سیاستای دوستدار محیط زیست (ECO-FRIENDLY) دانشگاه در میدون مسئولیت اجتماعی (CSR) تدوین شه.

جالبه بدونین، کارگاه آموزشی ثبت پتنت بین المللی اختراعات بزودی در این دانشگاه برگزار می شه.

تازگیا در جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان، از محقق جوون دانشگاه تربیت مدرس تقدیر شد.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این نشانی مراجعه کنین.

دپارتمان خلاقیت و شکوفایی به سنندج رفت

سازمان تجاری سازمان فناوری و اشتغال علم آموختگان جهاد دانشگاهی سنندج، دپارتمان خلاقیت و شکوفایی راه اندازی کرد.

جهاد دانشگاهی کردستان از گذشته تا حالا در مورد‌های جور واجور پرورش مربی و مدیران مهدکودک، خلاقیت و نوآوری، رباتیک، کودک و رایانه، کارآفرینی و بقیه آموزش‌های مهارتی، دوره‌های تخصصی برگزار می‌کنه.

جالبه بدونین، سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال علم‌آموختگان در استان کردستان به دنبال بسترسازی ایده ‌پروری جوانان و نوجوانان بوده و در همین زمینه مرکز رشد واحدهای فناور گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی رو راه اندازی کرده. تا حالا طرح‌های خوبی دریافت شده که در حال آزمایش هستن.

مدیر تجاری سازی و اشتغال جهاددانشگاهی کردستان تازگیا گفته بود که  سومین جشنواره ایده‌های برتر کار و کاسبی و اشتغال علم بنیان سال جاری که با هدف کشف و جذب صاحبان ایده س، سال جاری در سنندج برگزار می شه.

 

جهاد دانشگاهی کردستان در لینک قرار داره.

 

مهلت ثبت نام در همایش ملی نخبگان فردا تا ۵ مهر ماه

خبر بعدی این که معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با اعلام خبر شروع ثبت‌نام شرکت در «دهمین همایش ملی نخبگان فردا»، گفت: خواهندگان تا پنجم مهرماه فرصت دارن ثبت‌نام خود رو پایانی کنن.

دکتر آریا الستی با اعلام این خبر گفت که مخاطبان این همایش مثل سال ‌های پیش، مشمولان جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان هستن.

جالبه بدونین با فرستادن اس ام اس به مستعدان‌ بهتر از اونا واسه ثبت‌نام در همایش دعوت شده و تنها آدمایی می‌تونن با ورود به سامانه ثبت‌نام خود رو پایانی کنن که قبل از این اس ام اس دعوت بنیاد ملی نخبگان رو دریافت کرده باشن.

نوشته دیگر :   روش‌های خانگی و طبیعی برای از بین بردن لکه‌های پوست دست و صورت

علاوه بر بخش اصلی همایش، افراد در صورت تمایل به حضور در بازدیدهای طراحی‌شده که در سومین روز همایش انجام می‌شن هم باید جداگونه ثبت‌نام کنن که ثبت‌نام این بخش از بیستم شهریوماه شروع می‌شه. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به سایت بنیاد ملی نخبگان به لینک مراجعه کنین.

۵ دانشگاه ایران در فهرست ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان

خبر خوشحال کننده بعدی این که تازگیا باخبر شدیم که ۵ دانشگاه ایران در فهرست ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتن. در همین حال، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام خبر انتشار رتبه‌بندی جهانی سال  ۲۰۱۶-۲۰۱۷، QS WORLD، از حضور پنج دانشگاه ایران در این رتبه‌بندی جهانی خبر داد و گفت که  امسال دانشگاه‌های علم‌وصنعت، امیرکبیر و شهید بهشتی واسه اولین بار در فهرست این رتبه‌بندی جای گرفته‌ان.

جالبه بدونین، کیو اس به عنوان یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللیه که دانشگاه‌های جهان رو رتبه‌بندی می‌کنه و یافته های رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ کیو اس نشون از حضور سه دانشگاه علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر و شهید بهشتی واسه اولین بار در کنار دانشگاه صنعتی شریف و تهران در جمع ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان رو می‌دهد .

حضور دانشگاه های ایران در این رتبه بندی، نویدبخش حرکت هر چی بیشتر دانشگاه‌­های توانا ایران در رتبه بندی‌­های معتبر بین‌المللیه.

اضافه می شه، روش‌شناسی رتبه ‌بندی جهانی کیو اس براساس دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های دانشگاه طراحی شده و در چهار بخش کلی وضعیت آموزش، تحقیق، توانایی جذب در بازار کار و بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌­ها به وسیله شش شاخص زیر آزمایش می‌شن.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به سایت مراجعه کنین.

۱۲۰ رشته جدید به فهرست رشته های دانشگاه آزاداضافه شد

خبر بعدی از دانشگاه آزاد این که معاون آموزشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از اضافه شده ۳۵ رشته جدید مصوب در مقطع کارشناسی و ۱۲۰ رشته جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی این واحد دانشگاهی در دفترچه آزمون خبر داد.

دانشگاه علوم و تحقیقات ۱۹۸۰ عضو هیات علمی و استاد مدعو داره که در ۵۹۰ رشته تحصیلی مشغول به فعالیت هستن. جالبه بدونین، دانشگاه آزاد می خواد تا ۴۰۰ رشته بین رشته ای (INTERDISCIPLINARY PROGRAMS) رو پس از تایید مراجع رسمی، به فهرست رشته های خود اضافه کنه.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به سایت دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به نشانی سایت مراجعه کنین.

آخرین خبرا از دانشگاه وزارت اطلاعات

اگه درباره دانشگاه وزارت اطلاعات تا کنون چیزی نشنیده اید، تازگیا اخباری جدید از این دانشگاه منتشر شده.

رئیس دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی تازگیا اعلام کرده که در سال ۹۴، ۱۶۰ هزار داوطلب خواهان پیوستن به دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی بودن که ۴۰ درصد اونو خانوما تشکیل دادن. این در حالیه که دانشگاه اطلاعات، پذیرش دانشجوی دختر رو نداره و دانشگاه روی موضوع پذیرش دانشجوی جدید، براساس شرایط کار می کنه.

جالبه بدونین، رشته‌ های دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی در چند سال گذشته تنوع زیادی داشته و در واقع ، هدف‌گیری رشته‌ هایی که در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی ارائه می‌شه به سمت گسترش آموزش امنیتی واسه دستگاه‌ های مختلفه.

رشته‌هایی که در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی ارائه می‌شه در بخش‌ های جور واجور علوم انسانی، مهندسی و علوم پایه س و شامل رشته ‌هایی مانند امنیت بین ‌الملل، امنیت نرم، امنیت اقتصادی، ضدتروریست، مهندسی فناوری اطلاعات و امنیت، علوم جرم‌ شناسی امنیتی، بیوتروریسم و چیزای دیگه ای به جز اینا می‌شه.

اضافه می شه، دانشکده اطلاعات طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۶ به عنوان یکی از مراکز وابسته به وزارت اطلاعات تشکیل شد، اضافه کرد: این دانشکده یکی از مراکز وابسته به وزارت اطلاعات بود که باید به نهادهای امنیتی خدمات ارائه می‌کرد.

در اسفندماه سال ۱۳۹۴ و پس از گذشت ۲۸ سال از فعالیت دانشکده اطلاعات به دلیل گسترش حجم فعالیت ‌ها و تنوع رشته‌ها، این دانشکده با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به دانشگاه تبدیل شد و به وزارت اطلاعات و جامعه اطلاعاتی کشور خدمات ارائه می‌کنه.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به سایت وزارت اطلاعات به لینک مراجعه کنین.

اولین شعبه بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مجارستان رفت

خبر بعدی این که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ایجاد و گسترش شعبه‌های بین‌المللی این دانشگاه رو از برنامه‌های مهم در میدون‌های بین‌المللی گفت و تازگیا اعلام کرد که الان کارای مقدماتی تاسیس شعبه بین‌المللی در کشور مجارستان به اتمام رسیده اگه مجوز راه ‌اندازی این شعبه از طرف وزارت منابع انسانی اون کشور تایید شه روند جذب دانشجو در این شعبه رو شروع می کنیم.

جالبه بدونین الان پانصد دانشجوی خارجی از کشورای جور واجور جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستن و روند جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تهران رو به زیاد شدنه. این در حالیه که کلا ۱۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستن.

اضافه می شه که دانشگاه علوم پزشکی تهران، واسه موندگاری تاسیس شعبه‌های بین‌المللی خود، الان به خاطر تاسیس شعبه بین‌المللی با کشور عراق و هم اینکه اقلیم کردستان مشورت‌های لازم رو انجام داده و امیدوارن که بتونن به زودی شعبه بین الملل خود رو در این دو منطقه تاسیس کنن.

خبر بعدی از این دانشگاه این که بستن توافق ۵ ساله MOU میان دانشکده بهداشت و موسسه آلمانی برنهاردناخت تازگیا انجام شد.

دانشگاه علوم پزشکی تهران رو در لینک دنبال کنین.

دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشگاه تاسیس می کنه

بزرگ ترین مجموعه علمی کشور از راه اندازی پژوهشگاهی در آینده ای نزدیک خبر داد. رئیس این دانشگاه تازگیا اعلام کرده بود که با تاسیس این پژوهشگاه شبکه نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی و آزمایشگاه‌های برتر تحت پوشش این پژوهشگاه قرار می‌گیرند که گامی بلند واسه پیشرفت فعالیت‌های علم‌بنیان در کشوره.

جالبه بدونین، شبکه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واسه ایرانیان ساکن بیرون مرز کشور در سالای گذشته فعالیتای زیادی ارائه کرده و حالا هموطنان ساکن بیرون مرز کشور می تونن، در دوره های مجازی و رشته های مورد علاقه خود تحصیل کنن.

الان حدود ۹۵۰۰ دانشجوی افغان، عراقی و آسیایی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستن و براساس برنامه ۵ ساله دانشگاه، این تعداد دانشجوی خارجی به ۵۰ هزار نفر می رسه.

خبرای مربوط به دانشگاه آزاد رو می تونین از سایت خبرگزاری این دانشگاه در سایت دنبال کنین.

آخرین خبرا از افزایش شهریه دانشگاه پیام نور

خبر آخر این که باخبر شدیم، افزایش شهریه ثابت ورودی‌های قبل از سال ۹۵ دانشگاه پیام‌نور، اعتراضات زیادی رو از طرف دانشجویان این دانشگاه به همراه داشته، طوری که توضیح مسئولان دانشگاه پیام‌نور واسه دانشجویان راضی کننده نبوده.

در همین حال دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم درمورد افزایش شهریه ثابت دانشجویان با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها می‌تونن شهریه خود رو براساس مصوبه هیات امنا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد زیاد کنن، اعلام کرد:

البته مصوبه هیات امنا عطف به ماسبق و شامل دانشجویانی که در سال‌های قبل وارد دانشگاه شده‌ان نمی‌شه. وزارت علوم با دانشگاه‌هایی که در این مورد تخلف کنن برخورد می کنه.

جالبه بدونین، ،تعیین شهریه دانشجویان از طرف وزارت علوم به دانشگاه ها تفویض اختیار شد.
این موضوع تو یه تیکه از بخشنامه شماره ۲/۲۲/۹۲۴۲۱ که در تاریخ ۲۳ شهریورماه سال ۱۳۹۲ از طرف دفتر گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم ابلاغ شده ذکر و گفته شده “دانشگاه‌ها موظفند شهریه مورد نظر خود رو بیشترین حد تا سقف شهریه تعیین شده در هیات امنای خود تصویب به دفتر گسترش و برنامه‌ریزی وزارت علوم ارسال و بعد اجرا کنن.”

با امید به اینکه در آستانه سال تحصیلی جدید،  هم چون تراژدی طرح هدایت تحصیلی آموزش و پرورش، این بار داستانی جدید واسه دانشگاه پیام نور روی نده.

[ منابع: وزارت علوم، وزارت بهداشت،بخش دانشگاهی ایسنا، بخش دانشگاهی ایرنا، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، خبرگزاری دانشگاه آزاد ]