مطالب عمومی سری اول

۱۰ مورد از خلاقانه ترین و شگفت انگیز ترین جلوه های بصری تاریخ سینما که بدون کامپیوتر خلق شده اند

۱- گرگینه آمریکایی در لندن (An American Werewolf In London): صحنه تبدیل شدن به گرگینه

ریک بیکر (Rick Baker) از قبل هم در هالیوود از اسم و رسم خاصی بهره مند بود اما بعد از این که تونست غیرممکن رو ممکن سازه و با گریمی عجیب تصویری واقعی و دردناک از تبدیل شدن یه آدم به گرگینه رو بوجود بیاره اعتبار اون دو برابر شد.
تبدیل شدن یه آدم به گرگینه به صورت واقعی و قابل باور آرزویی بوده که سازندگان فیلما همیشه داشتن اما ریک اولین کسی بود که تونست این آرزو رو برآورده کنه.
این جلوه تصویری اونقدر سنگین بود که ضبط کردن صحنه تبدیل شدن قهرمون داستان به گرگینه خود ۶ روز به طول رسید.

دنباله های این فیلم از ۳۵ سال پیش تا حالا هم همین روش رو دنبال می کنن و تماشاگران هم از حس واقعی این صحنه حال می کنن.

۲- جنگ ستارگان: برگشت جدی (Star Wars Return Of The Jedi): تصویر شخصیت جابا

شاید شخصیت Jabba the Hutt در ویرایشای دیجیتالی که جرج لوکاس به نسخه خاص فیلم اضافه کرده کمی مصنوعی و غیرمعقول به نظر برسه اما وقتی که واسه اولین بار فیلم “برگشت جدی” به روی پرده سینماها رفت عروسک “جابا” با جلوه های تصویری فوق العاده خود بسیار واقعی نشون می داد.

بدن جنبان، دم کرم مانند و دهن وزغی شخصیت “جابا” همه به صورت دستی کنترل می شدن و تنها زبون و چشمش به صورت رباتیک ساخته شده و کنترل اونا هم در دست عروسک گردانا بود. به کار گیری عروسک گردان واسه به حرکت درآوردن شخصیت “جابا” باعث واقعی به نظر رسیدن اون و تاثیر اون روی تموم فیلم شد طوری که این شخصیت خیلی راحت با بقیه بازیگران تعامل داشته و بینندگان هم “هاتا” رو باور کردن. البته خلق عروسکی با اینجور جزییات پیچیده ای کار آسونی نبود و عروسک “جابا” به گرون ترین عروسک تاریخ سینما تبدیل شد.

۳- ۲۰۰۱: یه اودیسه فضایی (۲۰۰۱ A Space Odyssey): صحنه دویدن در خلأ

فیلم “۲۰۰۱: یه اودیسه فضایی” از چندین جهت فیلم خلاقانه ایه اما مطمئنا یکی از جلوه های تصویری واقعی که در این فیلم انجام شد این بخش از جلوه های خاص رو واسه همیشه عوض کرد و اون صحنه دویدن بازیگر فیلم در خلأ بود. استنلی کوبریک کارگردان فیلم به جای این که دوربین رو بچرخونه عزمشو جزم کرد اتاقکی که فرانک پول در اون می دوید رو با به کار گیری قطعات متحرک بسازه در نتیجه همزمان که بازیگر در حال دویدن بود اتاقک ایشون هم می چرخید.

۴- ترون (TRON): تصویر لامپای نئونی رنگی

وقتی که تماشاگران به فیلم “ترون” نگاه می کنن یاد لامپای نئونی دهه ۸۰ می افتن و تصور می کنن که لباس شخصیتای این فیلم با به کار گیری جلوه های کامپیوتری ساخته شده.
اما در واقع این فیلم به صورت مشکی و سفید فیلمبرداری شده و لباسای رنگی هر کدوم از شخصیتا به صورت دستی روی هر فریم رنگ آمیزی شده.

۵- اسکنرها (Scanners): صحنه منفجر شدن سر

خیلی از فیلمسازان تلاش کردن که صحنه انفجار سری مانند فیلم ترسناک “اسکنرها” ساخته سال ۱۹۸۱ دیوید کراننبرگ بوجود بیارن اما گری کلر  متخصص جلوه های خاص اونقدر در این فیلم منفجر شدن سر بازیگر رو به تصویر میکشه که تماشاگران رو ترسانده و در جای خود میخکوب می کنه.
گری بعد از بارها امتحان کردن سیستمای بادی و فشاری به این نتیجه رسید که به کار گیری اینجور سازوکاری موثر نیس پس عزمشو جزم کرد که واسه واقعی به نظر رسیدن صحنه با به کار گیری یه اسلحه شکاری از پشت به سر یه آدمک شلیک کنه و نتیجه اون شد که تماشاگران دیدن.

۶- کریستال مشکی (The Dark Crystal): شخصیت زمین روها (Landstriders)

ترکیب تصویری جیم هنسون از آدما و عروسکا در نمای راه رفتن زمین روها (Landstriders) به بالاترین درجه خود رسیده بود. در این فیلم زمین روها در واقع بدل کارانی بودن که بر چوبایی بلند سوار شده و واسه اینکه موقع راه رفتن زمین نخورن اونا رو با به کار گیری طناب به یه دکل وصل کرده بودن. شخصیتای “کیرا” و “جن” هم به وسیله کابل کنترل می شدن. این فیلم تونست نقش عروسکا رو در فیلمای سینمایی بهتر کرده و اونا رو به عنوان شخصیتای اصلی استفاده کنه.

نوشته دیگر :   گزارش طبیعت گردی مرداب هسل

۷- موجود (The Thing): صحنه  موجود در  کانال آب

فیلم “موجود” ساخته جون کارپنتر از اون فیلم هاییه که بعضی از تماشاگران تحمل تماشای اونو ندارن چون جلوه های تصویری که به وسیله راب بوتین و استن وینستون ساخته شده اونقدر واقعی و ترسناک هستن که باعث کابوس دیدن تماشاگران می شن.
ترسناک ترین و واقعی ترین صحنه فیلم صحنه ایه که در اون “موجود در کانال آب ” خود رو نشون میده. این موجود همزمان هم عجیب و غریب به نظر می رسه، هم ترسناک و هم رقت انگیز. با اینکه این موجود فقط در صحنه های کمی از فیلم به تصویر کشیده می شه اما تصویر اون به عنوان یکی از ترسناک ترین صحنه های فیلم در خاطر تماشاگران می مونه.

این موجود که با به کار گیری جلوه های تصویری عروسکی، حرکات روباتیک و قطعات هیدرولیک ساخته شده به هنرمندان این بخش ثابت کرد که در خلق شخصیتای خیالی و ترسناک هیچ محدودیتی وجود نداره.

۸- ترمیناتور ۲: روز داوری (Terminator 2 Judgment Day): صحنه راه اندازی دوباره ترمیناتور

متخصص جلوه ای خاص استن وینستون میخواس که در فیلمای ترمیناتور یه روبات مکانیکی رو تو یه قالب انسانی جای دهد طوری که حرکات اون نرم و قابل باور به نظر برسه و البته در این کار هم موفق بود. در این فیلم صحنه ای وجود داشت که در نسخه پایانی فیلم حذف شده ولی به عنوان شاهکار جلوه های خاص در این فیلم شناخته می شه.
در صحنه ای از فیلم ترمیناتور، جون و سارا کانر پوست پشت سر شخصیت رباتیک ترمیناتور رو شکافته و می خوان که اونو دوبارهً راه اندازی کنن.

در این صحنه سارا یه پیچ گوشتی الکترونیکی رو در سر ترمیناتور فرو می بره و همزمان ترمیناتور در حال صحبت کردنه که صحنه ای واقعی رو به تصویر میکشه. در فیلمای زیادی تلاش شده صحنه های مشابهی خلق شن اما هیچ کدوم به اندازه صحنه ای که استن وینستون در فیلم ترمیناتور خلق کرده واقعی به نظر نمی رسه با اینکه این صحنه از نسخه پایانی فیلم حذف شده و تماشاگران نتونستن اونو ببینن.

۹- جیسون و آرگوناوتا (Jason and the Argonauts): صحنه مقابله با اسکلتا

تماشاگران در سالای دهه ۱۹۶۰ از راه فیلم “جیسون و آرگوناوتا” با جلوه های خاص مدرن آشنا شدن. در این فیلم جیسون پردل و جربزه به جنگ اسکلتایی به نام “تیبا” (Thebes) میره اما این اسکلتا در واقع بازیگرانی داخل لباسای مخصوص یا عروسکایی با کنترل به وسیله نخ نبودن که تماشاگران رو روی صندلیای سینما میخکوب کردن. این جنگجویان اسکلتی اونقدر واقعی به نظر می رسیدن که ترس در چهره تماشاگران به روشنی دیده می شد.

در این فیلم از راه توقف حرکت (stop motion) استفاده شده بود و عروسکای استفاده شده در صحنه جنگ بین جیسون و تیبا بسیار واقعی به نظر می رسن. تصویر بازیگران اصلی و اسکلتا در دو فضای جدا از هم گرفته شده اما نبوغ سازنده جلوه های خاص و مهارت بازیگر نقش جیسون باعث می شه که تماشاگر فکر کنه هر دو تو یه فضا قرار دارن.

۱۰- ایندیانا جونز و حمله کنندگان کشتی گمشده (Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark): صحنه ذوب شدن سر

فیلم ” ایندیانا جونز و حمله کنندگان کشتی گمشده” صحنه های مهیج خاطره انگیز زیادی داره اما تماشاگران صحنه ذوب شدن سر یکی از شخصیتای داستان رو بیشتر از بقیه به یاد دارن. این صحنه اونقدر وحشتناک و واقعی بود که تماشاگران فکر نمی کردن از جلوه های کامپیوتری واسه خلق اون استفاده نشده باشه اما در این صحنه برخلاف خیلی از صحنه های دیگه از هیچ جلوه خاص کامپیوتری استفاده نشده بود.

در واقع در این صحنه از یه جمجمه سنگی با پوستی ژلاتینی که روی یه نیم تنه بتنی قرار داده شده بود استفاده شد.بعد پوست با به کار گیری گرم کننده هایی با سوخت پروپان از بالا گرم شده و صحنه ای واقعی از ذوب شدن صورت به تصویر درآمد.