فناوری

بررسی کیا ریو جدید؛ انتخابی بیش از حد گران قیمت

اگه بخوایم نگاهی گذرا به خودروهای وارداتی موفق داشته باشیم شک نداشته باشین نام هیوندای و کیا در این لیست قرار می گیره. کره ایای با تدبیر طی کمتر از ۱۰ سال با مدیریت قوی و استخدام آدمایی که امتحان خود رو در کمپانیای مطرح دیگه پس داده بودن، به پیشرفتی غیرقابل تصور رسیدن.

کیا ریو از اون دست خودروهاییه که تو ذهن بیشتر ایرانیا خاطره خوبی به یادگار گذاشته.

تا الان ۳ نسل از این خودرو به بازارهای جهانی عرضه شده که نسل اول اون هنوزم در بازار کشور هست و در نمونه دست دوم خرید و فروش می شه که همیشه میشه از اون به عنوان خودرویی کم استهلاک یاد کرد.

نسل دوم این خودرو به کشور راه نیافت و حال نسل سوم اون در دو مدل هاچ بک و صندوق دار وارد کشور شده که ما به ملاقات نمونه صندوق دار اون رفتیم که می خواد به رقابت با تویوتا یاریس و هیوندای اکسنت بپردازه.

طراحی ظاهری

طراحی این خودرو برخلاف بقیه اجناس کیا خیلی به روز نیس و ساده طراحی شده، نمای جلو مشابه کیا اپتیما و با جلو پنجره عادی اجناس جدید کیا آرایش شده. روی سپر چراغای  هالوژن و ورودی هوایی در میونه قرار گرفته.

در نمای جانبی خودرو آینها مهم ترین موردیه که به چشم میاد به خاطر این که مشابه خودروهای اسپرت روی در قرار کرفتهه، رینگ و لاستیک مناسب هم از مواردیه که در این قسمت تونسته به زیبایی اون کمک کنه.

به انتهای خودرو می رسیم این قسمت چراغای دو تیکه که بخشی از اون روی گلگیر و بخشی دیگه روی در صندوق قرار داره ساده و بی آلایشه. سپر با قوسی قشنگتر همراه س که با نگاهی به این قسمت متوجه شباهت اون با مزدا ۳ میشین، چراغایی شبرنگ به صورت نواری افقی در دو طرف سپر دیده می شن.

تو یه جمع بندی کلی نمای خارجی نسل جدید کیا ریو ساده و به دور از شلوغ کاریای گذشته اجناس کیاست که این شلوغ کاریا به کام بعضیا خوش میاد و بعضی هم شدیدا از اون انتقاد می کنن. منتقدین همیشه بر این اعتقادند که زیبایی باید باوجود اینکه خیلی ساده س! باشه، موردی که با کمی اغماض میشه ریو رو نمونه اون شمرد.

در کابین، برخلاف تصوری که از نمای خارجی داشتم نمای داخلی شدیدا دلباز و راحته و مهندسی فضا خوب انجام شده.

برخلاف اپتیما، فرمون به شکل D کات نیس و به طور کامل ساده به نظر می رسه، تنها روی فرمون دکمهایی واسه تنظیمات سیستم صوتی و قطع و وصل کردن گوشی موبایل به چشم میاد.

در مجموعه پشت آمپر، عقربهای کیلومتر تعداد و سرعت سنج در کنار درجه آب و بنزین دیده می شن و برخلاف نمای خارجی خودرو ظاهری اسپرت دارن، هم اینکه صفحه ای کوچیک داخل صفحه سرعت سنج به چشم میاد که اطلاعات لازم رو به راننده گزارش میده.

جلو داشبورد با دریچه های تهویه مطبوع شروع می شه، تنظیمات سیستم صوتی و سیستم تهویه هم در این قسمت دیده می شه، در پایین قسمتی که توضیح اون رفت دکمهایی هست که یادآور خودروهای سوپر اسپرته که با فعال کردن اونا می تونین به متدای مربوط به رانندگی اسپرت رو انتخاب کنین، اما در ریو این کلیدا تنها نقش بخاربر شیشه ها رو بازی می کنن!

همونجوریکه گفته شد از نظر فضاسازی مهندسی قدرتمندی انجام شده، البته واسه ردیف دوم صندلیا اگه از قد بلندی بهره مند باشین بهتره جای خود رو با سرنشینان جلو عوض کنین!

از نظر کیفیت کابین اگه بخوایم به صورت جهانی نظر بدیم باید گفت با در نظر گرفتن قیمت منطقی این خودرو در سراسر دنیا، کیفیت مناسب به نظر می رسه اما با در نظر گرفتن برچسب قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی کیا ریو در ایران، میشه گفت که کیفیت این خودرو توقع ما رو برآورده نمی کنه، در واقع تصور از خودرویی ۱۰۰ میلیونی بیشتر از چیزیه که در کابین ریو دیده می شه.

تجربه رانندگی

پشت فرمون قرار گرفته و با زدن دکمه استارت استاپ پیشرانه کم حجم کیا ریو شروع به کار می کنه.

زیر کاپوت کیا ریو موتور ۱٫۴ لیتری ۴ سیلندر قرار داره که میتونه ۱۰۹ اسب بخار توان خروجی تولید کنه و گشتاور اونم به ۱۳۷ نیوتن متر می رسد.

گیربکس خودکار (تیپ ترونیک) ۴ سرعته ریو رو درگیر و با خوابوندن ترمز دستی شروع به حرکت می کنیم، شتابگیری خودرو با کمی کندی همراه س اما از اون جایی که ریو واسه خونواده تولید و عرضه شده طبیعیه، البته اگه بخوایم مقایسه کنیم به گفته کمپانیا بهترین شتاب واسه تویوتا یاریس با کسب شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیه س و در مقام دوم و سوم کیا ریو و هیوندای اکسنت با شتاب برابر ۱۱٫۴ ثانیه قرار می گیرن.

تعویض دنده ها در زمان مناسب انجام می شد و خبری از تکون و تقهای عادی نیس و خیلی راحت و نرمی تعویض می شه، واسه کارکرد بهتر هم می تونین گیربکس رو روی حالت دستی قرار داده تا با در نظر گرفتن نیاز خود و کسب شتابگیری بهتر اقدام به تعویض دنده کنین، البته با کمی افزایش دور موتور متوجه نفوذ زیاد صدا به داخل کابین میشین که کمی آزار دهنده به نظر می رسه و بهتر می دونین گیربکس رو روی حالت خودکار بذارین و از آرامش نسبی کابین لذت ببرین.

در عبور از دست اندازه ها و پستی و بلندیای سطح شهر مقداری تکون به اتاق منتقل می شد که این موضوع در ردیف دوم محسوس تره. از نظر ایمنی هم میشه نمره قبولی رو با دارا بودن ترمز دیسکی واسه ۴ چرخ و دارا بودن سیستم ABS و EBD واسه ترمزها به این خودرو داد.

در جمع بندی کلی میشه این خودرو رو با در نظر گرفتن فضای کافی واسه سرنشینان و صندوق بار بزرگ،مناسب خونواده و سفر شمرد که با مصرف سوخت مناسب ۷٫۳ لیتری به صورت ترکیبی می تونه خوب نیازای یه خونواده رو برآورده کنه اما اگه به دنبال خودرویی قشنگتر، با شتابگیری سریع هستین بهتره قید خرید این خودرو رو بزنین.

قیمت غیرمنطقی این خودرو از مواردیه که به فروش اون آسیب وارد کرده، به خصوص در شرایط که خرید نمونه های دست دوم و کم کارکرد مزدا ۳ یا نمونه های صفر کیلومتر کیا سراتو سایپا با اینجور بودجه ای شدنیه، انتخاب کیا ریو جدید نمی تونه خیلی معقولانه جلوه کنه و شاید به خاطر همین تماشاگر فروش تقریبا کم این مدل و داداش دوقلویش (هیوندای اکسنت) در بازار خودروهای وارداتی کشورمون هستیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *