دیجیتال مارکتینگ و سئو

طراحی اپلیکیشن موبایل کاربر پسند

طراحی اپلیکیشن موبایل کاربر پسند

تلفنای همراه از سه دهه پیش وارد زندگی مردم شدن. از همون سه دهه پیش صنعت موبایل همیشه در حال پیشرفت و حرکت رو به جلو بوده. موبایلای سنگین و بزرگ اون زمان امروزه به موبایلایی سبک و قشنگ تر تبدیل شدن. تغییر بزرگ در این صنعت از سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاد. سالی که اولین آیفون معرفی شد و از اون زمان به بعد به کار گیری صفحه لمسی در موبایلا یه ترن شد. صفحاتی لمسی که اولین بار شرکت IBM در سال ۱۹۹۲ در تلفنای همراه خود ازش استفاده کرده بود.

تغییر بزرگ دیگه در صنعت موبایل و زندگی ما، ظهور اپلیکیشنا بود. امروزه بیشتر از دو میلیون اپلیکیشن موبایل در اپ استورها هست و بازم با سرعت زیادی در حال زیاد شدنه. پیشرفت دهنگان دائم در حال برنامه نویسی هستن تا برنامه ای رو بوجود بیارن که چیز جدیدی ارائه کنه یا باعث راحتی بیشتر افراد شه.

سهولت به کار گیری اپلیکیشن موبایل

خیلی از مردم زمان بسیاری رو در طول روز با اپلیکیشنای موبایل می گذرونن. تازگیا در مطالعه ای در آمریکا مشخص شد که مردم بیشتر از ۸۰ ٪ زمان کار با موبایل خود رو در اپلیکیشنا می گذرونن. از این رو اپلیکیشن موبایل باید به شکلی طراحی شده باشه که تجربه کاربری (UX) خوبی داشته باشه تا افراد خیلی راحت زمان بیشتری رو در اون سپری کنن. این تا اونجا اهمیت پیدا می کنه که بسیاری راحتی به کار گیری اپلیکیشن رو مقدم بر بقیه تستا و استانداردها می دونن. دلیل اصلی به کار گیری طراحی کاربرپسند (user-friendly) جهت دادن راحت تر کاربر به سمت اهداف از پیش تعیین شده ما هستش. طراحی کاربرپسند یه ملاک مهمه و برنامه ای که با در نظر گرفتن این ملاک طراحی شده باشه برنامه ایه:

  1. ساده و راحت
  2. موثر
  3. بدون خطا (Error)
  4. خوب

کاربرپسند بودن اپلیکیشن موبایل

۸ نکته واسه طراحی اپلیکیشن موبایل کاربرپسند:

۱. خوانایی متن در اپلیکیشن موبایل:

خوانایی یکی از عوامل بسیار مهم در سادگی به کار گیری اپلیکیشنه. شاید واسه شما هم بارها این اتفاق پیش اومده که متنی رو علی رقم جذابیت موضوع و اما به دلیل خوانا نبودن نوشته رها کردین. تلاش کنین اندازه فونتا کمتر از ۱۱ نباشه. هم اینکه به کار گیری پاراگراف بندی در متنای بلند رو یادتون نره. واسه خوانا بودن نوشته، متن باید با پس زمینه اختلاف (کنتراست) خوبی داشته باشه. این موضوع حتی در طراحی سایت هم اهمیت داره.

۲. دسترس بودن اپلیکیشن موبایل در حالت آفلاین:

با اینکه نمی شه تموم ویژگیای اپلیکیشن در زمان نبود دسترسی به اینترنت در دسترس باشه، اما بخشایی از اون می تونه بدون دسترسی به اینترنت هم در دسترس کاربر قرار گیرد و باید این کار رو انجام داد. این که اپلیکیشن شما بدون اتصال به اینترنت اصلا باز نشه باعث ایجاد نارضایتی کاربر می شه و نکته ای منفی واسه اپلیکیشن شما حساب می شه.

۳. نمایش ماژول در اپلیکیشن موبایل:

اگه واسه کاربر در اپلیکیشن وظایف قدم به گامی تعریف کردین، این وظایف رو به صورت ماژول و خارج از صفحه معمولی اپلیکیشن واسه کاربر نمایش بدید.

۴. سرعت بالا در اپلیکیشن موبایل:

صرفه جویی در زمان باعث افزایش رضایت مشتری می شه. هیچ کاربری انتظار رو دوست نداره. با کم شدن زمان انتقال صفحات و ظاهر شدن مطالب در زمان صرفه جویی کنین. هم اینکه حالتای انتظار طولانی باعث عصبانی شدن کاربر می شه.

۵. به کار گیری بازیابی خودکار در اپلیکیشن موبایل:

اگه در اپلیکیشن شما فرمایی قرار داره که لازمه این فرما بوسیله کاربر پر شن از بازیابی خودکار استفاده کنین. شما نمی تونین جلوی همه مشکلات و کراشا رو بگیرین، اما می تونین با به کار گیری بازیابی خودکار می تونین تا حدودی در زمان کاربر صرفه جویی کنین و تا حدودی ناراحتی اون رو کم کنین.

۶. تست A/B اپلیکیشن موبایل:

تست A/B روشی بسیار موثر واسه بهبود طراحی اپلیکیشن موبایل و تبدیل اون به ابزاری واسه بازاریابی قوی و سودآوره. با تحلیل دقیق داده ها و اطلاعاتی که از تست A/B به دست میارید می تونین المانای کلیدی اپلیکیشن رو طوری تغییر بدید که باعث افزایش گفت و گوی مخاطبان با شما شه و با اونا رابطه عمیق تری برقرار کنین.

۷. بهبود تعامل کاربر با اپلیکیشن موبایل:

بعضی از اپلیکیشنا لینکایی دارن که کاربر رو به خارج ار اپلیکیشن و مرورگرها هدایت می کنن. بهتره این کار رو انجام ندین. این کار باعث جدایی کاربر از اپلیکیشن شما می شه. یه راه حل مناسب به کار گیری مرورگر داخلی واسه اپلیکیشنه.

۸. اهمیت به کیفیت تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل:

به محض ورود کاربر از اونا نخواهید که به برنامه شما امتیاز بدن. به کاربر فرصت بدین تا از اپلیکیشن شما استفاده کنن و بعد تجربه خودشو به اشتراک بزاره. به جای اینکه همیشه از کاربر بخواین نظر خود رو به اشتراک بزاره تلاش کنین تجربه بهتری رو واسه اون رقم بزنین.

واسه حفظ کاربرپسند بودن اپلیکیشن موبایل همیشه با کاربران خود رابطه داشته باشین و تلاش کنین مشکلات اونا رو پیدا کنین و رفع کنین. امروزه طراحی کاربرپسند یه اجبار در طراحی اپلیکیشن موبایله و طراحان واسه طراحی اپلیکیشن موبایل خوب ناچار به حرکت در این جهت هستن. به کمک نکات ارائه شده شما می تونین تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل خود رو بهبود بدید.

به نظر شما کدوم اپلیکیشنای موبایل ایرونی به کاربر پسند بودن برنامه خود اهمیت خاص ای میدن؟ کدوم اپلیکیشنا واسه شما تجربه کاربری خوبی رغم زده؟ نظر خود رو با در میان بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *