عمومی

نام تجاری

نام تجاری چیست و چطور می شود آن را ثبت کرد؟

نام یا اسم تجارتی برای معرفی و شناساندن تاجر به کار می رود و همانند نام فرد در در زندگی اجتماعی است که وی را از سایر انسان ها متمایز می کند با این تفاوت که برای معرفی یک فرد در خانواده یا جامعه از عنوانی غیراز اسامی و نام های معمول استفاده نمی شود ولی مانعی ندارد که تاجر برای معرفی خود از یک عنوان استفاده کند که این عنوان را نام یا اسم تجارتی می توان نامید.

تحت نام تجارتی، تاجر یا موسسه تجارتی وی به فعالیت تجاری و اقتصادی پرداخته و بهره خواهد برد.

ویژگیهای نام تجاری یا برند

با توجه به مطالب عنوان شده خصوصیات مهم نام تجارتی به طور خلاصه عبارتند از :

  1. نام تجاری معرف تاجر یا بنگاه تجاری به عموم مردم است.
  2. نام تجاری عامل تمایز یک تاجر یا بنگاه تجاری از سایر تاجرها یا بنگاه های تجارتی است.
  3. نام تجاری معرف نوع خدمات تجاری یا عرضه کالا یا محصولات خاص نیست و تاجر می تواند خدمات تجاری مختلفی را ارائه کند یا کالاهای متفاوتی را به بازار عرضه نماید.
  4. نام تجاری با تابلو شناسایی محل فعالیت و تجارتخانه تاجر، تفاوت دارد،هرچند مانعی ندارد که نام تجاری همراه تابلو باشد.
  5. نام تجاری غیر از مارک یا آرم و علامت عرضه کالا یا ارائه خدمات است.

6.نام تجاری یک جزء از مایه تجاری یا حق کسب و پیشه و تجارت تاجر محسوب است ولی تابلو چنین خصیصه ای ندارد.

مراحل ثبت نام تجاری را با هم بخوانیم :

مراحل ثبت برند خود به شرح زیر است:

1-ارائه طرح منحصر به فرد برند

اولین اقدام برای ثبت برند https://brandregisterco.com قاعدتا داشتن طرحی برای ثبت می باشد. اداره مالکیت معنوی برند را ثبت می کند اما به شما برند و یا علامت تجاری اماده برای ثبت نمی دهد .در قانون تجاری ایران همه نوع برندی قابلیت ثبت ندارد. برند های قابل ثبت باید حداقل هایی را داشته باشند و از مواردی پرهیز نموده باشند. این موارد به صراحت در قوانین دیده شده و سلیقه ای نیست. مثلا برند باید کاملا قابلیت ایجاد تمایز را داشته باشد، دارای اصالت باشد، بدون استفاده از حروف لاتین، حروف و کلمات تعریفی، کلمات و نشان های خارج عرف و مغایر فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.

همچنین علامت تجاری نباید کپی، الگو گرفته، با استفاده از نمادهای کشوری و ملی و بین المللی و … باشد و ده ها فاکتور قانونی دیگر که در ثبت برند یا علامت تجاری باید مد نظر باشد.

2-تهیه اظهار نامه ثبت برند

اظهارنامه اولین سند و مهم ترین انها برای ثبت برند است. اظهار نامه برگه ای حقوقی است که اطلاعت برند و مالک آن را با تمامی موارد حقوقی مورد نیاز شرح می دهد . این سند حساسیت بالایی دارد و حتما باید با نظر مشاور حقوقی تهیه شود

3- ثبت نام در سایت اداره مالکیت صنعتی

به منظور رفاه حال متقاضیان ثبت برند شرایطی توسط اداره مالکیت معنوی فراهم شده تا متقاضیان بتوانند قبل از تشکیل پرونده با ثبت اطلاعاتی شرایط ثبت برند خود را بررسی کنند. برای این منظور باید متقاضی، نماینده قانونی او و یا وکیل حقوقی او با ورود به سایت اداره مالکیت صنعتی و درقسمت مالکیت معنوی اطاعات متقاضی، حقیقی یا حقوقی بودن ، اظهار نامه و سایر مدارک مورد نیاز دیگر بسته به حقیقی یا حقوقی بودن بارگذاری و تقاضا با دریافت کد رهگیری ارسال شود.

4- بررسی تقاضا

این مرحله را باید کارشناسان اداره مالکیت معنوی انجام دهند وکاری از دست شما تا اتمام این مرحله ساخته نیست. این کارشناسان با انجام استعلام هایی و بررسی شرایط طرح شما و همچنین بررسی موارد قانونی برند نتیجه درخواست شما را اعلام می کنند. در این مرحله اگر برند و یا مستندات مشکلی داشته باشد با دادن زمانی به متقاضی درخواست اصلاح می شود. معمولا این زمان یک ماهه است. ولی در شرایطی هم ممکن است کلا طرح به دلایلی رد شود که در این حالت دیگر امکان پیگیری موضوع ثبت برند نیست.

5- تکمیل پرونده

اگر درخواست قبول شود باید متقاضی خود و یا وکیلش برای تشکیل پرونده بصورت حضوری در محل اداره مالکیت معنوی حضور پیدا کنند. در این محله اصل مدارک به همراه چند نسخه کپی باید ارائه شود. هزینه های ثبت برند پرداخت می شود و برند نهایی می شود.

نوشته دیگر :   دستگاه کش لس - خودپرداز غیرنقدی

6- آگهی کردن برند

پس از ثبت برند یا علامت تجاری برند باید با هزینه متقاضی در روزنامه رسمی دادگستری و یک روزنامه کثیرالانتشار اگهی شود تا احیانا اگر مدعی و شاکی وجود دارد مشخص شود.

افرادی که ادعای مالکیت طرح برند را دارند و انهایی که معتقدند طرح برند شما از برند انها الگو برداری شده و یا به برند انها اسیب می زند می توانند در این مرحله با طرح شکایتی جلوی ثبت نهایی برند را بگیرند.

7- صدور پروانه ثبت برند

پس از فرصت یک ماهه از اگهی برند اداره مالکیت معنوی گواهینامه ثبت برند را به مدت 10 سال برای متقاضی و به نام او صادر خواهد کرد

8- اگهی دوم برند

پس از صدور گواهینامه برند یکبار دیگر موضوع ثبت برند اگهی خواهد شد.

مدارک لازم جهت ثبت نام تجاری :

علامت و نام تجاری حقیقی، ثبت علامت تجاری به نام شخص و علامت  و نام تجاری حقوقی به ثبت علامت تجاری یک شرکت گفته می شود. مدارک مورد نیاز ثبت علامت تجاری حقیقی و حقوقی متفاوت می باشد. کلیه مدارک شخص حقیقی به نام خودش و مربوط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد. ‌در مدارک مورد نیاز شخص حقوقی تمام مدارک و مجوزها باید به نام شخصیت حقوقی (یعنی شرکت)‌ باشد و طبقه مورد نظر برای ثبت باید در موضوع ذکر شده باشد. همچنین به اسکن مدارک زیر می باشد.

شخص حقیقی:

کپی شناسنامه و کارت ملی

کپی کارت بازرگانی ( در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد.)

کپی مجوز فعالیت (‌جواز تاسیس، پروانه بهره برداری،‌ پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

شخص حقوقی به شرکتی گفته می شود که از طریق سایت ثبت شرکت https://brandregisterco.com اقدامات قانونی را انجام داده باشد:

کپی شناسنامه و کارت ملی

کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغیرات شرکت( از آخرین تغییرات شرکت نباید دوسال گذشته باشد.)

کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه بهره برداری،‌ پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

کارت بازرگانی (درصورت که از حروف لاتین استفده شده باشد.)

برای ثبت برند به صورت حقوقی ثبت شرکت https://brandregisterco.com الزامی می باشد.

مشاوره نام تجاری چه ضرورتی دارد ؟

در حال حاضر؛ شایع‌ترین تقلب در عرصه تجارت و بارزترین رقابت مکارانه، شبیه‌سازی علایم یا اسامی تجاری است که از دعاوی شایع در دادگستری نیز می‌باشد. از منظر حقوقی؛ اسم تجاری و علامت تجاری دو مقوله متفاوت هستند وآثار و احکام جداگانه‌ای دارند، لیکن در عرف تجاری – خصوصا در ادبیات بازاریابی و گاه، حتی در نوشته‌های حقوقی – این دو مقوله یا به جای هم استفاده می‌شوند و یا هر دو یکی پنداشته شده و مترادف هم بکار می‌روند.

عدم آگاهی به تفاوت حقوقی این دو مقوله، موجب می‌شود؛ اقدام‌های قانونی جهت ثبت اسامی و علایم تجاری به موقع و به نحو صحیح انجام نشود و یا قضاوتی عادلانه و دفاعی شایسته در این خصوص، صورت نگیرد.برای پیشگیریاز سوء استفاده های احتمالی از نام تجاریتان می توانید از مشاوره نام تجاری موسسه فرداد رسا بهره بگیرید.

هزینه ثبت نام تجاری:

هزینه ثبت نام تجاری متغیر است بطوری که اگر مودی بخواهد از حروف لاتین استفاده کند باید درجهت اخذ کارت بازرگانی یا کارت عضویت اقدام کند که منجر به افزایش هزینه ثبت علامت می شود.

دومین هزینه ثبت نام تجاری نسبت به تعداد  اضافه طبقات بین المللی متفاوت می باشد. که بابت هر طبقه بصورت حقیقی یا حقوقی می باشد.

سومین هزینه ثبت نام تجاری شامل هزینه ثبت اظهارنامه و  چاپ دو نوبت آگهی روزنامه رسمی می باشد که نسبت به متن اگهی روزنامه هزینه آن متغیر می باشد. در مورد متقاضیان خارجی که در اجرای مقررات کنوانسیون پاریس،تقاضاهای خود را مستقیماَ تسلیم مرجع ثبت (اداره ثبت علائم اداره کل مالکیت صنعتی) می نمایند، می بایست معادل ارزی مبلغ ریالی تعیین شده در جدول هزینه ها را مطابق نرخ رسمی بپردازند.