برگزیده

لوله کاروگیت چیست؟ + { مشخصات | قیمت به روز 2022}

 

لوله های زهکش جهت خارج کردن آب اضافی زیرزمینی، سطحی و رواناب از یک منطقه توسط نیروی ثقل و یا پمپاژ به منظور جلوگیری از مزاحمت یا زیان این آب اضافی کاربرد لوله کاروگیت دارد. آب نفوذ کرده در خاک به صورت قطراتی از این شیارها وارد لوله میشود و توسط لوله های کاروگیت به استخری منتقل میشوند که در آبیاری مجدد از آن استفاده شود. از مزایای دستگاه ترموکوپل اندازهگیری دمای خلأ، میتوان به این مورد اشاره کرد که این دستگاه ویژگیهای ترموکوپل مشترک و لوله کاروگیت را ترکیب میکند. میله جوش که به صورت پیوسته از دستگاه دستی خارج می شود و بر روی محل اتصال داغ شده فشار داده می شود. نوع مواد مصرفی که در تولید لوله های کاروگیت و امکان تولید آن به وسیله دستگاه های پیشرفته که دقت لازم و کافی را در تولید و کالیبره کردن لوله کاروگیت داشته باشند بسیار حائذ اهمیت می باشد.

 

لوله های کاروگیت فاضلابی نیز در دو نوع کاروگیت و اسپیرال کاروگیت تولید می گردند که از لحاظ ظاهری با یکدیگر برابرند و فقط نوع تولیدشان با یکدیگر متفاوت می باشد. لوله کاروگیت فاضلابی بهترین انتخاب برای سیستم های فاضلاب شهری و روستایی و بهداشتی و صنعتی می باشد. لوله کاروگیت که انگلیسی ” CORRUGATED PIPE ” نام دارد یک نوع لوله پلی اتیلن دوجداره می باشد که جنسی محکم و مقاوم در برابر خوردگی دارد و از نظر ظاهر سطح بیرونی آن به شکل مارپیج یا فنر مانند می باشد که به اصطلاح به آن لوله اسپیرال گفته می شود ، این لوله ها در رنگ های زرد ، نارنجی ، آبی و گاهی اوقات مشکی تولید می شوند . لوله های دوجداره آبهای زیرزمینی و یا خاک را آلوده نمیکنند زیرا این لوله ها در برابر خوردگی مقاوم هستند و در طول زمان سوراخ نمیشوند. یکی از مهمترین پروانه ها و استانداردهایی که شرکتهای تولید کننده لوله های PE با دیواره ساختمند و سطح بیرونی غیر صاف می بایست حتما داشته باشند استاندارد شماره 3-9116 می باشد که به توان تولید کارخانه در قطرهای بیش از 1400 متر و تحت نظارت اداره استاندارد ایران اشاره دارد. از لوله اسپیرال و لوله کاروگیت در تولید انواع سپتیک تانک فاضلاب ، سپتیک تانک پلی اتیلن ، سپتیک تانک پیش ساخته و انواع چربی گیر پلی اتیلن استفاده می گردد.

» چربی گیری و ضد فرایند ایجاد جلبک و کمک به تصفیه فاضلاب راحتتر قابلیت اتصال به سپتیک تانک پلی اتیلن نوع و کیفیت اتصالات مورد نیاز برای لولهها الزاما مطابق با معیارهای فنی ارائه شده دراستانداردهای DIN16961-2, EN13476, ASTM-849 میباشد. لوله پلی اتیلن کاروگیت برای سیستمهای فاضلاب بارندگی مانند فاضلاب های سطحی و زیرزمینی ایدهآل است زیرا دارای مقاومت ساختاری لازم برای کنترل فشار آب را دارد و میتوان با کمک لولههای کاروگیت، اتصالهای مقاومی بهوجود آورد که نرخ رهاسازی آب را مشخص میکنند. از این نوع لوله به منظور انتقال سیالات اسیدی و بازی، شبکه های جمع آوری فاضلاب، شبکه های آبرسانی و پساب های صنعتی استفاده می شود . قطر پایین این لوله باعث کم شدن کارایی آن شده است و از این سایز لوله فقط در ساخت غلاف های دور کابل و جمع آوری فاضلاب خانگی استفاده می کنند. بین تمامی لوله های با قطر بالا لوله های کاروگیت 800 میلی متری یکی از پر استفاده ترین لوله ها می باشد. لوله کاروگیت 800 میلی متری بخاطر قطر بالایی که دارد درست همانند لوله های کاروگیت 700 میلی متر در خطوط اصلی به کار گرفته می شود.

 

در واحدهای تولیدی و برند های موفق، لوله کاروگیت بعد از پروسه تولید به منظور سنجش وارد آزمون های مختلف می شود. از نظر طولی برای ضربه ­هایی که بر روی یک بخش وارد میآیند، فاصله داشته باشند. لایه داخلی لوله های کاروگیت به صورت یکپارچه و تزریقی بوده و لایه بیرونی به صورت حلقه های دوار شکل که هر حلقه همدیگر را در روی هم قطع میکنند و به شکل یک حلقه کامل می باشند در حالیکه در لوله اسپیرال کاروگیت حلقه لوله ها از هم فاصله داشته و به صورت مارپیچ می باشد. هنگامی که لولهها در گودالهای باز بدون اقدامات محافظتی خاص قرار خواهند گرفت، در نقاط تقاطع حداقل به اندازهی۰.۱m فاصله باید حفظ شود. به طور کلی دلیل شیاردار و کنگرهدار ساختن سطح خارجی لوله کاروگیت این است که در اثر استفاده در داخل زمین، بهخاطر فشار وارد شده از اطراف و نیروهای بالایی مثل خاک و ماشینهای سنگین ترک برنداشته و نشکند.جدار داخلی لوله کاروگیت را هم صیقلی میسازند تا در مواردی که کیلومترها لولهکشی نیاز است مایعات و سیالات داخل آن افت فشار پیدا نکنند و رسوب ایجاد نشود و درمواقعی که مایعات اسیدی، بازی و پساب صنعتی منتقل میشود زمان اصطکاک و واکنش با لوله به حداقل برسد.

نوشته دیگر :   برای عالی بودن از رنگ پودری استفاده کنید

 

با این شرایط هیدرولیکی فوقالعاده، و ضریب “n” مانینگ بسیار پایین، قطر لوله میتواند حداقل یک سایز از داخل کاهش یابد. این سایز در شبکه های جمع آوری فاضلاب از مهمترین لوله ها می باشد. قطر لوله های کاروگیت از با قطر دهانه 4 اینچ تا 3.5 متر تولید و عرضه می شود ، از قطر کوچک لوله کاروگیت در انتقال آب باغات و مزارع استفاده می شود و از قطر های بالاتر برای انتقال پساب شهری و یا انتقال آب و فاضلاب بین دو نقطه طولانی استفاده می شود ، لوله کاروگیت قطر زیاد در واقع یک رودخانه سیار در زیر زمین می باشد که به سادگی قابل اجرا و طرح ریزی می باشد . یک سیستم ممکن است گستره وسیعی از الزامات پوشش را داشته باشد، به خصوص زمانی که زمین شرایط خاصی دارد. گاهی حجم آبی که به زمین نفوذ میکند آنقدر زیاد است که نمیتوان آن را نادیده گرفت. البته آبیاری قطره ای باعث کاهش میزان نفوذ آب در خاک میشود و نیازی به زهکشی وجود ندارد. میزان نفوذ آب در مزارع کشاورزی به نوع خاک و سیستم آبیاری به کار رفته در آن بستگی دارد. ᠎

 

مشخصات فنی وکیفیت لوله کاروگیت با استانداردDIN16961-2 (مربوط به کنترل ابعاد و مقاومت حلقوی لوله) و EN13476 و سایر آزمون های مربوط به مشخصات کیفیت محصول مطابقت دارد. در رابطه با لوله های استیل ph خاک باید در مقدار معینی باشد و یا اینکه لوله ها باید روکش شوند به نحوی که بتوانند این مقدار ph خاک را تحمل کنند.روکش هایی که معمولا برای لوله استیل در نظر میگیرند شامل گالوانیزه کردن با زینک، الومینیوم،پلیمر و اسفالت میباشد. معمولا طول عمر لولههای کاروگیت ۵۰،۷۵ و حتی ۱۰۰ سال برآورد میشود که این مورد به مواد اولیه , شرایط تولید, انبارش و نگهداری لوله بستگی دارد . به منظور کاهش اثرات مخرب برداشت شن جهت فیلتراسیون سیستم زهکشی و کاهش هزینه های نصب از الیاف مصنوعیPP450 و PP700 به دلیل معیارهایی نظیر نگهداری ذرات، عدم گرفتگی و انسداد فیلتر، استحکام مکانیکی مواد پوشش و معیار هیدرولیکی و طول عمر بالاتر در لوله های زهکش با الیاف بارینکو استفاده می شود.

 

این لوله ها در برابر فشار های خارجی که به آن ها وارد می شود هم مقاومت بسیار بالایی دارند و کاربرد لوله کاروگیت 1000 میلی متری استفاده در خطوط اصلی سیستم و یا شبکه های فاضلابی و همچنین زهکشی و همچنین برای انتقال دادن آب رودخانه ها هم از این سایز از لوله های کاروگیت استفاده می شود. برای متصل نمودن این لوله ها می توان از واشر یا کوپلر و یا حتی می توان از جوش اکسترودری هم نیز استفاده کرد. اما اگر بخواهیم به طور کلی کاربرد لوله کاروگیت 900 میلی متری را توضیح بدهیم در سیستم های بزرگ زهکشی، جمع آوری و منتقل نمودن فاضلاب های شهری، جمع آوری کردن و منتقل نمودن آب هایی که در کنار خیابان ها هستند و خطوط اصلی که در خارج شهر هستند استفاده می کنند. از موارد استفاده دیگر آن می توان به سیستم شبکه های اصلی فاضلاب، شبکه های اصلی زهکشی، منتقل نمودن آب رودخانه ها و سیستم شبکه های اصلی معابر آدم رو اشاره کرد.