برگزیده

لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

 

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

لامپ های ال ای دی انواع مختلفی دارند که یکی از آنها مخصوص رشد گیاهان می باشد. این لامپ در رشد گیاهان تاثیر گذار است. در ادامه به بررسی لامپ ال ای دی معمولی و لامپ ال ای دی رشد گیاه و تفاوت های این دو محصول محبوب می پردازیم.

 

لامپ ال ای دی معمولی

لامپ ال ای دی از نوع جامد است که در ساخت آن از دیود نورگسیل استفاده شده است. این لامپ ها در ابتدا در دستگاه های الکترونیکی به عنوان چراغ قرمز استفاده می شدند، اما با گذشت زمان به علت مصرف انرژی پایین و عمر بالایی که داشتند جایگزین لامپ های پرمصرف شدند.

لامپ LED کاربردهای زیادی دارد. از کاربردهای آن می توان به استفاده آنها در صنعت تلویزیون سازی، ساخت وسایل الکترونیکی، روشنایی منزل و گلخانه ها برای کمک به رشد گیاهان اشاره کرد. چراغ های ال ای دی در صنعت الکترونیکی تحول شگرفی ایجاد کردند و با ویژگی های خاصی که دارند توانسته اند مصرف انرژی و گازهای گلخانه ای را به طور قابل توجهی کاهش دهند. شما می توانید جهت مشاهده و خرید انواع لامپ های ال ای دی به فروشگاه اینترنتی امیر لایت مراجعه کنید.

مزایای استفاده از لامپ ال ای دی به شرح زیر است.

  • طول عمر: چراغ های LED بین 50 الی 60 هزار ساعت کار می کنند
  • بازده نوری: بازده LED ها در حدود 74 تا 120 لومن بر وات می باشد که در مقایسه با نمونه های دیگر بسیار بیشتر است.
  • تنظیم شدت نور: ال ای دی ها دارای تکنولوژی PWM می باشند که با کنترل سطح ولتاژ، شدت نور را تنظیم می کنند.
  • اشعه فرابنفش: میزان اشعه فرابنفش در LED ها بسیار کمتر از نمونه های دیگر می باشد.

 

لامپ ال ای دی رشد گیاه

ال ای دی گلخانه ای در واقع به عنوان نور مصنوعی برای رشد گیاه در گلخانه استفاده می شود. این نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی و گلخانه ای استفاده می شود که از نور طبیعی خورشید به دور هستند. این لامپ ها از مهم ترین تجهیزات ساخت گلخانه به حساب می آیند.

 

نور یکی از ارکان اصلی پرورش گیاه است. با توجه به اینکه نور خورشید همیشه در دسترس کشاورزان نمی باشد و گیاهان مختلف حساسیت های متفاوتی نسبت به طیف نور دارند، پیشنهاد می شود از نور مصنوعی در پرورش گیاه استفاده شود.

نور لامپ رشد گیاه LED معمولا ارغوانی رنگ است و دلیل آن استفاده از دیودهای رنگ قرمز و آبی در ساخت لامپ است. گیاهان معمولا برای فتوسنتز از رنگ های قرمز و آبی استفاده می کنند. نور قرمز برای گل دهی و نور آبی برای رشد سبزیجات مناسب است. بر این اساس ال ای دی ها با نسبت های متفاوتی از رنگ قرمز و آبی ساخته می شوند. استفاده از نور سفید که دارای طول موج های دیگر مانند سبز و زرد نیز می باشد، تنها باعث افزایش مصرف انرژی می شود و عملا گیاه از آنها استفاده نمی کند.

طول موج مورد نیاز رشد گیاهان معمولا بین 380 الی 840 نانومتر می باشد. با استفاده از این چراغ ها می توان در هر مرحله از رشد گیاه، طول موج مناسب را ایجاد کرد تا گیاه سریعتر رشد کند و به کیفیت لازم برسد.

در ادامه به بررسی مزایای استفاده از ال ای دی گلخانه ای می پردازیم.

  1. این نور باعث یکنواختی در رشد گیاه می شود.
  2. از این نور برای افزایش کیفیت گیاهان استفاده می شود.
  3. مدیریت گرما با استفاده از این چراغ ها امکان پذیر می باشد.
  4. در تولید مثل گیاهان از این نور استفاده می شود.
  5. سرعت رشد دانه را بیشتر و چرخه تولید را کوتاه می کند.
  6. باعث کاهش هزینه ها و صرفه جویی در مصرف برق می شود.
  7. امکان تنظیم طول موج نور در مراحل مختلف رشد گیاه وجود دارد.
  8. القا زمان بندی فصلی برای گیاهان با کمک این نور امکان پذیر است.
نوشته دیگر :   سئو سایت در کرج

 

نکته های نهایی در استفاده از ال ای دی رشد گیاه

  • میزان نور مناسب برای رشد گیاهان به نوع گیاه بستگی دارد. گیاهان روز بلند به 12 الی 16 ساعت نور و گیاهان روز کوتاه به 9 الی 12 ساعت نور نیاز دارند. گیاهان برای رشد نیازمند یک دوره خاموشی می باشند و روزانه بین 6 الی 10 ساعت باید چراغ ها خاموش باشند.
  • مناسبترین فاصله بین چراغ و گیاه به پارامترهایی مانند نوع گیاه، مدل چراغ و میزان نور محیط بستگی دارد. اگر نور بیش از حد به گیاه نزدیک باشد منجر به سوختن گیاه می شود. برای تعیین این فاصله می توانید دستان خود را روی برگ گیاه بگیرید، اگر گرما احساس کردید باید فاصله را بیشتر کنید. در LED های بدون لنز بهتر است فاصله بین 25 تا 30 سانتی متر باشد و برای LED های با لنز باید فاصله 45 تا 50 سانتی متری را در نظر بگیرید.

 

مهم ترین تفاوت لامپ های ال ای دی رشد گیاه با لامپ ال ای دی معمولی

لامپ های LED بهترین گزینه برای پرورش گیاه هستند. چراغ های الی ای دی معمولی به هیچ عنوان تاثیری بر رشد گیاه ندارند و حتما باید از ال ای دی های مخصوص رشد گیاه استفاده کرد. اما لامپ های معمولی چه تفاوتی با LED گلخانه ای دارند؟ در واقع کاربردهای مختلف این دو مدل لامپ باعث ایجاد تغییراتی در ساختار آنها شده است. در ادامه به بررسی این تفاوت ها می پردازیم.

  1. از مهم ترین تفاوت LED معمولی و LED رشد گیاه می توان به طول موج و میزان شدت تابش آنها اشاره کرد.
  2. مقدار وات و لومن این دو لامپ با یکدیگر متفاوت هستند و در هنگام خرید باید به این نکات توجه داشت.
  3. ال ای دی های مناسب رشد گیاه شامل ال ای دی قرمز، ال ای دی آبی، ال ای دی فرابنفش و فروسرخ می باشند که طول موجی در حدود 340 الی 900 نانومتر را دارا هستند. طول موج مرئی استفاده شده در لامپ معمولی بین 380 تا 760 نانومتر می باشد.
  4. در ساخت لامپ های گلخانه ای از ترکیب مختلف رنگ های قرمز و آبی استفاده می شود که برای رشد گیاه مناسب است. اما لامپ های معمولی دارای طیف نوری زرد و سفید هستند.
  5. در ال ای دی های رشد گیاه از امواج مادون قرمز و فرابنفش استفاده می شود. امواج مادون قرمز برای جلوگیری از تقسیم سلولی و از امواج فرابنفش برای رشد سریع تر استفاده می شود. اما در ال ای دی های معمولی از این دو طیف نوری استفاده نمی شود.

منبع: آفتاب آنلاین