عهدنامه مالک اشتر، نهج البلاغه

عنوان صفحه
فصل اول: کليات ۱
۱-۱- مقدمه ۲
۲-۱- بيان مسأله ۳
۳-۱- ضرورت تحقيق ۴
۴-۱- هدف اصلي تحقيق ۶
۵-۱- سؤالات تحقيق ۶
فصل دوم : مباني نظري ۷
۱-۲- انديشمندان مديريت اسلامي ۸
۲-۲- منابع‌ تحقيق‌ در مديريت‌ اسلامي‌…………. …۸
۳-۲- تعاريف مديريت ۸
۴-۲- مهمترين اهداف مديريت عبارتنداز: ۹
۵-۲- مفاهيم مديريت ورهبري اسلامي ۱۰
۶-۲- اهداف مديريت اسلامي…… ۱۰
۷-۲- جايگاه نهج البلاغه ۱۱
۸-۲- معرفي مالک اشتر ۱۳
۱-۸-۲- گوشه اي از زندگي مالک ۱۳
۲-۸-۲- معرفي مالک اشتر در کلام اميرالمؤمنين (ع)……………………………………………………………..۱۴ ۹-۲- سابقه و کيفيت تکوين مديريت ۱۶
۱- ۹-۲- چارلز باباژ ۱۷
۲-۹-۲- نظريه اصول گرايان (وظيفه گرايان ) ۱۷
۳-۹-۲- نظريه بوروکراسي وبر ۱۷
۴-۹-۲- نهضت روابط انساني ۱۸
۵-۹-۲- نظريه تقويت رفتار ۱۹
۶-۹-۲- نظريه برابري ۱۹
۷-۹-۲- نظريه انتظار ۱۹
۸-۹-۲- تئوري مسير – هدف ۱۹
۹-۹-۲- الگوي رهبري مشارکتي ۲۰
۱۰-۹-۲- مدل منطقي وعقلايي در تصميم گيري ۲۰
۱۱-۹-۲- نظريه عقلاني محدود و رضايتمندي ۲۱
۱۲-۹-۲- ويژگي هاي کمال مديريت ۲۲
۱۳-۹-۲- نظريه سيستمي ۲۲
۱-۲- نظريه پردازان مديريت اسلامي ۲۳
۱- ۱-۲- نظريه هاي متقدم مديريت اسلامي ۲۴
– نديشه غزالي طوسي ۲۴
– انديشه ابن خلدون ۲۵
– ابونصر فارابي(۳۳۹-۲۵۹ ه.ق) ۲۷
– ابن جماعه (۷۳۳- ۶۳۹ ه.ق) ۲۸
– ابن تيميه ۲۹
– امام فخر رازي( ۶۰۶- ۵۳۶ ه.ق) ۳۰
– ابويوسف ۳۱
– ابن مقفع ۳۲
– -جاحظ ۳۳
– باقلاني مالکي ( متوفي ۴۰۳ ه.ق ) ۳۴
– ابوالحسن‌ ماوردي‌ ۳۵
– ابوعلي سينا ۳۶
– ابن قتيبه ۳۸
– ابن طاهر بغدادي ۳۸
۲-۱-۲- نظريه هاي متأخر مديريت اسلامي ۳۹
– -نظريه رشد شهيد علامه مطهري ۳۹
– رويکرد نظري اصول گرايي ۴۰
– رويکرد نظري اخلاق و ويژگي هاي مديران اسلامي ۴۲
– رويکرد وظايف مديران مسلمان ۴۳
– رويکرد تأثير ارزش هاي اسلامي بر مديريت ۴۴
فصل سوم : روش تحقيق ۴۶
۱-۳- روش تحقيق ۴۷
۲-۳- انواع طرح هاي تحقيق کيفي ۴۸
۳-۳- روش نظريه برخاسته از داده ها (grounded thery): ۴۸
۱-۳-۳- طرح سيستماتيک ۵۰
۲-۳-۳- طرح نوخاسته ۵۱
۳-۳-۳- -طرح سازاگرا ۵۱
۴-۳- روش و ابزار گردآوري اطلاعات ۵۲
۵-۳- روايي (validity) و پايايي (Reliability) ۵۲
فصل چهارم : تجزيه و تحليل داده ها ۵۴
۱-۴- مدلسازي مديريت اسلامي بر مبناي عهدنامه مالک اشتر ۵۵
۲-۴- دلايل انتخاب عهدنامه مالک اشتر براي مدلسازي مديريت اسلامي ۵۵
۳-۴- رويکرد نظريه برخاسته از داده ها ۵۵
۴-۴- روند اجراي پژوهش ۵۶
۵-۴- خصوصيات شخصي لازم وضروري در مديريت اسلامي چيست؟ ۵۶
۱-۵-۴- مفهوم تقوا ۵۷
۲-۵-۴- مفهوم عدل و عدالت ۶۰
۳-۵-۴- مفهوم تدبير ۶۲
۴-۵-۴- مفهوم شرح صدر ۶۴
– ضرورت وجود شرح صدر در مديريت ۶۵
۶-۴- زمينه هاي لازم براي شکل گيري مديريت اسلامي کدامند؟ ۶۶
۱-۶-۴- مفهوم مشروعيت ۶۷
۲-۶-۴- مقبوليت مردمي ۶۸
۷-۴- برمبناي عهدنامه مالک اشتر مديريت اسلامي چه وظايفي دارد؟ ۶۹
۱-۷-۴- مديريت منابع انساني ۷۲
۲-۷-۴- سازماندهي: ۷۴
۳-۷-۴- برنامه ريزي ۷۶
۴-۷-۴- مديريت منابع مالي ۷۹
۵-۷-۴- مديريت ارتباطات و اطلاعات ۸۲
– تعريف ارتباطات ۸۲
– تعريف سيستم هاي اطلاعاتي ۸۲
۸-۴- مقوله هسته اي و اصلي فرآيند مديريت اسلامي چه نام دارد؟ ۸۵
۱-۸-۴- تصميم گيري ۹۳
۹-۴- مديريت اسلامي چه اهدافي را دنبال مي کند؟ ۹۶
۱- ۹-۴- عمران ۹۶
۲-۹-۴- امنيت ۹۷
۳-۹-۴- هدايت و ارشاد: ۱۰۰
۴-۹-۴- رفاه ۱۰۱
۱۰-۴- مقوله هاي زمينه اي تأثير گذار بر مديريت اسلامي کدامند؟ ۱۰۳
۱-۱۰-۴- دلبستگي اعضاي سازمان ۱۰۵
۲-۱۰-۴- ميزان وفاداري مردم ۱۰۷
۳-۱۰-۴- ميزان جذابيت پيامد ها ۱۰۹
۴-۱۰-۴- قدرت عوامل ذي نفوذ ۱۱۰
۱۱-۴- متغير هاي ميانجي تأثيرگذار بر مديريت اسلامي کدامند؟ ۱۱۰
۱-۱۱-۴- عوامل سياسي ۱۱۰
۲-۱۱-۴- عوامل فرهنگي ۱۱۱
۳-۱۱-۴- عوامل طبيعي ۱۱۲
۴-۱۱-۴- عوامل اقتصادي ۱۱۲
نتيجه گيري ۱۱۲
فصل پنجم : يافته ها ونتايج ۱۱۴
۱-۵- دستاوردهاي پژوهش ۱۱۵
۱-۱-۵- فرآيند مديريت علوي ۱۱۵
– ويژگيهاي لازم مدير در مديريت علوي…………………………………………………………..۱۱۵ – مقوله هاي زمينه اي مؤثر بر مديريت علوي……………………………………………………………………..۱۱۷ – راهبردهاي مديريت علوي……………………………………………………………………………………………………۱۱۸ – مقوله ي هسته اي مديريت علوي……………………………………………………………………………………….۱۱۸ – پيامدهاي مديريت علوي………………………………………………………………………………………………………۱۲۰ – متغيرهاي ميانجي مؤثر بر مديريت علوي…………………………………………………………………………….۱۲۰ ۲-۱-۵- فرايند تصميم گيري علوي ۱۲۴
۳-۱-۵- الگوي رهبري تناسبي ۱۲۷
۴-۱-۵- عوامل قدرت و نفوذ به عنوان عوامل مؤثر بررهبري ۱۲۹
۲-۵- نتيجه گيري ۱۳۰
۳-۵- پيشنهاها ۱۳۱
۴-۵- قلمرو و محدوديت هاي تحقيق ۱۳۲
فهرست منابع ۱۳۳ فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (۱-۳) : مقايسه ويژگي هاي روش هاي کيفي و کمي(خاکي،همان،۱۳۴) ۴۷
جدول۱-۴ : خصوصيات شخصي لازم
درمديريت اسلامي(مقوله تقوا) ۵۶
جدول ۲-۴ : خصوصيات شخصي لازم در مديريت اسلامي (مقوله عدالت) ۵۹
جدول ۳-۴:خصوصيات شخصي لازم در مديريت اسلامي (مقوله تدبير) ۶۱
جدول ۴-۴ : خصوصيات شخصي لازم در مديريت اسلامي (مقوله شرح صدر) ۶۳
جدول ۵-۴ :مقوله مقبوليت مردمي و مشروعيت قانوني ۶۶
جدول ۶-۴ :مقوله مديريت منابع انساني ۶۹
جدول۷-۴ :مقوله سازماندهي ۷۳
جدول۸-۴ : مقوله برنامه ريزي ۷۵
جدول۹-۴ : مقوله مديريت اموال عمومي ۷۸
جدول ۱۰-۴ :مقوله ي مديريت ارتباطات و اطّلاعات ۸۰
جدول ۱۱-۴ :مقوله تصميم گيري ۸۵
جدول۱۲-۴:مقوله ي عمران ۹۶
جدول۱۳ -۴: مقوله ي امنيت ۹۷
جدول ۱۴-۴ :مقوله ي هدايت و ارشاد ۹۸
جدول ۱۵-۴ :مقوله ي رفاه ۱۰۱
جدول شماره۱۶-۴: مقوله دلبستگي اعضاي سازمان ۱۰۳
جدول ۱۷-۴ :مقوله ي ميزان وفاداري مردم ۱۰۶
جدول ۱۸-۴ : مقوله ميزان جذابيت پيامد ها ۱۰۸
جدول ۱۹-۴ :مقوله ي قدرت عوامل ذي نفوذ ۱۱۰
جدول ۲۰-۴ :مقوله ي عوامل سياسي ۱۱۰
جدول ۲۱-۴ :مقوله ي عوامل فرهنگي ۱۱۱
جدول ۲۲-۴ :مقوله ي عوامل طبيعي ۱۱۱
جدول ۲۳-۴ :مقوله ي عوامل اقتصادي ۱۱۲
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل ۱-۳: (نمودار کدگذاري محوري) ۵۰
شکل ۱-۴ : نمودار محوري تقوا ۵۸
شکل ۲-۴ : نمودار محوري عدالت ۶۱
شکل ۳-۴ : نمودار محوري تدبير ۶۳
شکل ۴-۴ : نمودار محوري شرح صدر ۶۶
شکل ۵-۴ : نمودار محوري مقبوليت مردمي و مشروعيت قانوني ۶۹
شکل ۶-۴ :نمودار محوري مديريت منابع انساني ۷۳
شکل ۷-۴: نمودار محوري سازماندهي ۷۵
شکل ۸-۴ : نمودار محوري برنامه ريزي ۷۸
شکل۹-۴ : نمودار محوري مديريت اموال عمومي ۸۰
شکل۱۰-۴ نمودار محوري فرآيند ارتباطات ۸۴
شکل ۱۱-۴:فرايند مديريت ارتباطات و اطلاعات ۸۴
شکل ۱۲-۴: فرايند تصميم گيري علوي ۹۵
شکل ۱۳-۴ : نمودار محوري عمران ۹۷
شکل ۱۴-۴: نمودار محوري امنيت…………………………………………………………………………………………………….۹۸ شکل۱۵-۴ :نمودار محوري هدايت و ارشاد ۱۰۰
شکل۱۶-۴: نمودار محوري رفاه………………………………………………………………………………………………………….۱۰۳ شکل ۱۷-۴: نمودار محوري ميزان وفاداري مردم به حکومت ۱۰۸
شکل ۱-۵:فرآيند مديريت علوي ۱۲۲
شکل ۲-۵: فرآيند تصميم گيري علوي ۱۲۳
شکل ۳-۵:پيوستار رهبري تناسبي ۱۲۷
فصل اول
کليات ۱-۱- مقدمه
ويژگي اجتماعي بودن از فطريات انسان است وتاريخ بشر بيانگر اين است که انسان هميشه به صورت دسته جمعي زندگي مي کرده است. زندگي اجتماعي، قدرتي نظم آفرين و قوانيني مورد پيروي همگان را مي طلبد، تا در بستر قوانين و نظم اجتماعي، رشد و بالندگي و پيشرفت به سوي کمال حاصل شود. بنابراين يکي از ارکان زندگي اجتماعي، مديريت و رهبري است. زيرا در اجتماع منافع و مقاصد افراد و سرنوشت اشخاص با يکديگر ارتباط و اشتراک پيدا مي کند؛ و به خاطر هر چه مطلوبتر اين ارتباط و پايمال نشدن اين حقوق، تعيين وظايف، معرفي حدود و رعايت حقوق ضرورت دارد، تا حق از باطل و کژي از راستي مشخص گردد. و از همين جا است که هماهنگي بين افرادو واحد هاي اجتماعي، هدايت بسوي هدف، نظارت بر ضوابط و ارزشيابي کارها، ضرورت مديريت و رهبري را روشن مي سازد. و در يک کلام مي توان اين ضرورت را چنين ترسيم کرد که در نظام اجتماعي، مديريت، محور زندگي است.
مديريت و رهبري از هر نوعي که باشد، از رياست بانک ملت گرفته تا حکومت بر يک ملت، در کارآيي سازمان مربوطه و تحقق اهداف نقش مؤثر دارد. منتهي بايد اذعان داشت که مدير در تشکيلات خود، تنها تأثيراجرايي ندارد،بلکه هر حرکتي از حرکات او آثار مختلفي بر جاي خواهد گذاشت. رفتار شايسته و برخورد نيک مدير و رهبر با زير دستان، نقش مهمي در ايجاد محبوبيت براي مدير و جلب خشنودي عمومي دارد و بستر مناسبي براي رشد و تعالي اعضاء سازمان و تحقق اهداف آن فراهم مي کند.
عدم مديريت صحيح خود بزرگترين و سخت ترين مانع اجتماعي مردمان است و امير المؤمنان علي(ع) نسبت به آن چنين هشدار داده است:
“نگراني من از آن است که نا بخردان و نابکاران اين امت زمامداري را بدست آرند، و مال خدا را دست به دست گردانند و بندگان او رابه بندگي و خدمت خود گيرند و با صالحان در پيکار باشند و فاسقان را ياران خود سازند” (نهج البلاغه، ترجمه دشتي، ۱۳۷۹، نامه۶۲). امير المؤمنين علي(ع) در تمام دوران حکومت خود تلاش نمود تا مباني فکري مديريت اسلامي و سيرت نيکوي آن را نشان دهد و در همين راه پذيراي هم? سختيها شد، چنانکه فرمود: “به خدا سوگند اگر شب را تا بامداد بر بستري از خار سخت بيدار به سر برم، و يا در غل و زنجيرها بسته و کشيده شوم، برايم محبوبتر است از اينکه خدا و رسولش را روز قيامت در حالي ملاقات کنم که به بعضي از بندگان ستم کرده و چيزي از اموال دنيا را غصب نموده باشم”(همان، کلام ۲۲۴).
حضرت علي(ع) بر سر پيمان خود با خدا و مردم ايستاد و حکومت و مديريت اسلامي را پاس داشت و شهادت آن حضرت نيز در همين راه بود.
نهج البلاغه، پس از قرآن کريم گرانبها ترين و]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *