فناوری

نگاهی به Tesla Autopilot؛ چرا صنعت خودرو نیازمند «ایلان ماسک» های بیشتری است؟

تسلا شرکتی فوق العاده س و اگه روزی قادر به خرید محصولاتش گشتید، با ویژگیای عجیب بسیار جالبی رو به رو میشین.

خودروهای تسلا، وقتی که شب هنگام اونو در پارکینگ خونه هر کاربر قرار می گیرن به شکل خودکار به سیستم وای-فای وصل می گردن و تسلا به همین روش، بروز رسانیای تازه واسه بخش نرم افزاری اتومبیل رو انجام میده.

به همین شکله که صبح هنگام، وقتی که استفاده کنندگان از این خودرو به سراغ اتومبیل خود می رن و اونو روشن می کنن، با ویژگیای جدیدی رو به رو می شن که در نمایشگر اصلی خودرو براشون به تصویر کشیده می شه؛ ویژگیایی که فقط از راه یهآپدیت OTA انجام می شن.

هفته گذشته اما، صاحبان تسلا یه روز صبح که از خواب بیدار شدن، به پارکینگ خونه شون رفتن و اتومبیل خود رو روشن کردن و با توانایی عجیب جدیدی رو به رو گشتن. خودروی اونا، وارد عصر جدیدی شده بود و می تونست بدون نیاز به دخالت مستقیم راننده انسانی، به حرکت بپردازند. در ادامه با سایت ما همراه باشین تا نگاهی داشته باشیم به ویژگی Autopilot که تازگیا در خودروهای تسلا Model S و Model X در دسترس کاربران قرار گرفته.

شاید بیراه نباشه اگه بگیم که خودروهای تسلا، هنوز واسه رانندگی به طور کامل خودکار راه درازی رو در پیش دارن اما در پنج شنبه هفته گذشته، ۲۳ مهر ماه، فقط به وسیله یهآپدیت نرم افزاری که به شکل خودکار انجام شد، اتومبیلای سری Model S و Model X قادر به رانندگی خودکار شدن. نسخه نرم افزار یاد شده، Version 7.0ه.

بروز رسانیای نرم افزاری در صنعت خودروسازی در اینجور وسعتی، به طور کامل جدید هستن و شرکت تسلا رو میشه یکی از پیشتازان همچین چیزی دونست. گویی این شرکت در حالآپدیت کردن یه موبایل جدید و اضافه کردن قابلیتای تازه به اون هستش. در آخرین نسخه نرم افزاری، قابلیتی اضافه شده به نام Autosteer یا فرمون خودکار که به کاربر این اتومبیل اجازه میده بدون کنترل کامل فرمون بتونه به رانندگی بپردازند.

خودرو، از راه سنسورهای فراصوت و دقیق شدن و فوکوس کردن بر خطوطی که در جاده ها کشیده شدن، تلاش می کنه تعادل مناسبی با جاده به دست بیاره و بر همین پایه، در بین خطوط به رانندگی مشغول شه. در این حالت و وقتی که کاربر، Autosteer رو فعال کرده باشه، خودرو خیلی راحت می تونه در ترافیک، ماشین رو به رو رو تشخیص داده و موقع نزدیک شدن به اون، سرعت رو کم کنه. خودرو در اینجور شرایطی، میتونه خیلی راحت خط خود در جاده رو هم عوض کنه که این، بستگی به تشخیص سنسورها از محیط دور و بر کاربر داره.

در شهرهای بزرگ، Autosteer می تونه یه ویژگی بسیار به درد بخور باشه چون که در ترافیک، دیگه احتیاجی به هدایت کامل اتومبیل ندارین. این سیستم البته هنوز نقصای بسیار زیادی داره و واسه تبدیل شدن به یه سیستم ناوبری به طور کامل خودکار هم راه بسیار زیادی رو باید طی کنه. حالا مثلا خودروهای تسلا قادر به شناخت علامت و نشونه های ترافیکی نیستن و حتی نمی تونن به شناسایی کارکرد چراغ قرمزها بپردازند. البته در اتوبان و بزرگراه ها، ترافیک به شکل قابل پیشبینی تری پیش میره اما در خیابونای شهری رانندگی در ترافیک کمی سخت تره.

بر همین پایه، تسلا به کاربران اتومبیل هاش پیشنهاد می کنه که بهتره همیشه دست کم یه دست خود رو روی فرمون بذارن تا در صورت ضرورت، بتونن کنترل رو به سرعت در دست گیرند. اگه دست خود رو روی فرمون قرار ندین، پس از چند دقیقه زنگ هشداری براتون نواخته می شه و از شما درخواست می شه فرمون رو حتما در دست بگیرین. اینم بگیم که اتومبیلای سری ۷ ساخته شده از طرف BMW هم به یه دستیار رانندگی مجهز هستن اما به شما اجازه میدن فقط ۱۵ ثانیه دست خود رو از روی فرمون وردارین.

تسلا تنها شرکتی نیس که در مورد پیشرفت اتومبیلای خودران فعالیت داره. حالا تویوتا، نیسان، جنرال موتورز، بنز و حتی گوگل هم به شکل رو در حال پیشرفت خودروهای بدون نیاز به راننده شون هستن و انتظار میره تماشاگر عرضه گسترده اینجور خودروهایی تا سال ۲۰۲۰ به بازار باشیم.

img_2476-w600

آقای ایلان ماسک، قبل از عرضه عمومی ویژگی Autopilot واسه خودروهای تسلا، کنفرانسی برگزار کرد و اقرار داشت که از نسخه اول نرم افزار خودروهای این شرکت، در فکر ارائه این توانایی به کاربران بوده. حالا هم که این اتفاق اتفاق افتاده، استفاده کنندگان از این سیستم بهتره به طور کامل مراقب خودروی خود باشن چون که هنوز این سیستم اونطور که باید و شاید کامل نیس و شاید اشتباهاتی از اون سر زند.

این وسط باید اشاره داشت که کاربر به انتخاب خود می تونه Autopilot رو فعال و یا غیر فعال کنه. ماسک گفت که در صورت فعال کردن این سیستم، گویی یه راننده بسیار با احتیاط کنترل خودرو رو در دست گرفته. ایشون هم اینکه خبر میده که این سیستم می تونه علامت و نشونه های استفاده شده در جاده ها رو هم تشخیص بده ولی نکته در اینه که خود نشونه ها باید به شکلی به طور کامل روشن در جاده نصب شده باشن. در نتیجه اگه هوا بارانی باشه و یا یکی از علامتای نصب شده، انگار خوانا نباشه، خودرو خیلی راحت قادر به شناسایی اون نیس. این مشکل در ترافیکای شدید هم به وجود میاد چون که بعضی وقتا خودروهای دیگه که با فاصله غیر عادی به اتومبیل تسلا نزدیک شدن، به خودرو اجازه دیدن علامتا رو نمی ده.

ایلان ماسک باور داره که راه افتادن آروم خودروهای مدل S در ترافیک با سیستم ناوبری خودکار، بسیار عالی عمل می کنه و این همون موردیست که هنگام رانندگی با یه خودروی معمولی، ترافیک رو بیشتر از همیشه آزار دهنده می کنه. ماسک میگه: «این بخش به حدی عالی عمل می کنه که می تونین خیلی راحت حتی دست خود رو هم از فرمون وردارین و به هوش مصنوعی خودرو اعتماد کنین، هر چند که این کار رو پیشنهاد نمی کنیم. این سیستم هم اینکه عابرین پیاده رو هم تشخیص میده و با امید به اینکه به اونا برخورد نکنه!»

کلا، تسلا میگه که خطر فعال کردن سیستم ناوبری خودکار، در شرایط فعلی کمی بالاست و این توانایی هنوز در حالت بتا قرار داره، با این حال، آدمایی که مایل باشن می تونن اونو امتحان کنن.

نکته دیگری که باید به اون توجه کرد، اینه که همه خودروهای پیشرفته از طرف تسلا، [چه مدلای قدیمی این سازنده که از ناوبری خودکار بهره مند نیستن و چه مدلای جدیدی که از این ویژگی پشتیبانی می کنن] دارای سنسورهای خاصی هستن که اطلاعات چگونگی رانندگی کاربر رو به طرف سازنده ارسال می کنن، البته اگه صاحب خودرو در اول اینجور اجازه ای رو صادر کنه.

الان، بیشتر از ۱۰۰ هزار خودروی مدل اس که در جهان فروش رفته ان، این ویژگی رو فعال کردن و به شکل روزانه، حدود ۱.۹ میلیون کیلیومتر رانندگی با این خودروها به ثبت می رسه. اینجور داده هایی، به شکل رمزگذاری شده و بدون معلوم شدن نام صاحب خودرو، به طرف تسلا فرستاده می شن و این شرکت هم از همین داده ها واسه ساخت نقشه های خود که در سیستم ناوبری خودکار استفاده میشن استفاده میکرد. تسلا البته به وسیله یادگیری ماشینی به دنبال ساخت نقشه هایی وسیع از مکانای مختلفه که حالا نمونه ای از اونا در سیستم Autopilot استفاده شده.

ماسک میگه: «هر راننده، در نقش یه آموزش دهنده به سیستم رانندگی خودکار تسلا ظاهر می شه و کمک شایان ذکری به رشد این سیستم می کنه. Autopilot با گذشت زمان، رشد بسیار مناسبی می کنه که قسمت بزرگی از این پیشرفت، مربوط به چگونگی تعامل رانندگان با اون میشه.»

ایلان ماسک خبر میده که در نسخه ۷٫۱ از نرم افزار خودروهای تسلا، توانایی پارک خودکار به شکل پیشرفته تر از پیش اعمال می شه. مثلا، خودرو محل پارکش در خونه شما رو خواهد شناخت و می تونه در جایگاه مناسب، خودشو پارک کنه.

نکته منفی اینجاس که خریداران اولیه Model S از رانندگی خودکار محروم هستن که این موضوع، به دلیل نبود وجود بعضی سنسورها در نسلای قدیمی تره. ایلان ماسک خبر داد که حدود ۶۰ هزار خودروی Model S این شرکت تواناییآپدیت شدن به نسخه هفتم و دریافت سیستم ناوبری خودکار رو دارن. این در حالیه که همه Model Xا که از روزای گذشته فروششان شروع گشت می توننآپدیت یاد شده رو دریافت کنن.

image0013 (1)

در نمونه های جدیدتر، Model S و Model X، تعداد ۱۲ سنسور فراصوت تعبیه شده که به شکل ۳۶۰ درجه، می تونن فضای ۵ متری دور و بر خودرو رو بررسی کنن. در بخش جلویی علاوه بر سنسورها، یه رادار و یه دوربین هم تعبیه شده.

همونطور که گفتیم، این داده ها از طرف خودرو به طرف تسلا ارسال می شن تا این سازنده بتونه Autopilot رو با بهبودهای بسیاری مواجه کنه. در واقع پایه اینجور سیستمی از همون داده های ارسالی کاربران بوجود اومده.

نیاز به سنسورهای بیشتر در آینده الزامیه

ایلان ماسک خبر میده که الان، با ۱۲ سنسور، رادار و دوربینی که در خودروهای الان قرار گرفتن، Autopilot می تونه عملکردی مناسب داشته باشه اما شاید در آینده و وقتی که تکنولوژیای فراگیرتری در این صنعت ایجاد شن، خودروهای الان نتونن به آپدیتای بعدی برسن که دلیل این مسئله، کارکرد ضعیف سنسورهای فعلی در برابر تکنولوژیای آینده س.

Tesla-Autopilot-explained--740x393-w600

ماسک در همین رابطه میگه: «حالا واسه اینکه یه خودرو به شکل کامل بدون نیاز به کمک راننده بتونه حرکت کنه، نیاز به دوربینای ۳۶۰ درجه و هم اینکه سنسورهای بیشتری داره. بعضی سخت افزارهای کامپیوتری رو هم نمیشه ازش سرسری رد شد. با داشتن اینجور ابزارهاییه که یه خودرو می تونه در باران، مه و برف هم خیلی راحت کار خودشو دنبال کنه.»

خودروهای به طور کامل جداگونه، سه سال دیگه از راه می رسن

ایلان ماسک میگه که سیستم فعلی حالا بیشتر در حد یه دستیار واسه رانندگان ظاهر شده و واسه رسیدن به خودرویی که بتونه به طور کامل جداگونه از کاربر بکنه، باید سه سال صبر کرد: «از دید تکنولوژیک، سه سال زمان نیاز داریم تا بتونیم اینجور خودرویی رو پیشرفت بدیم. شاید هم کمی زودتر.»

اون البته در مورد خودرویی صحبت می کرد که بتونه بدون لمس شدن فرمون، از نقطه ای به نقطه دیگه جا به جایی مکان کنه؛ اونم با امنیت بسیار بالا. ایشون البته خبر میده که قانون گذاران و رگولاتوریا هم در افزایش این مقطع وقتی، نقش تاثیر گذاری دارن: «رگولاتوریا نیاز دارن چگونگی کارکرد این سیستما رو به شکل کامل مورد آزمایش بذارن و همین موضوع کمی وقتگیره.»

نکته باحال دیگری که آقای ماسک به اون اشاره داره، تیم پیشرفت دهنده و سازنده نرم افزار Autopilotه. ایشون میگه: «نرم افزار، مبحث حیرت انگیزیه چراکه با یه تیم کوچیک، می تونین کارای بزرگی انجام بدین. تقریبا ۵۰ نفر این نرم افزار رو آماده سازی کردن. این در حالیه که حدود ۱۰۰ نفر از مهندسان هم مشغول بهینه سازی بخش سخت افزاری استفاده شده در خودروها بودن.»

فقط ۱۵۰ نفر از مهندسان تسلا روی پروژه Autopilot مشغول به کار بوده و تونسته ان اینجور سیستمی رو به مرحله فعلی اش برسانند.

تسلا Model Sای قدیمی تر رو به Autopilot تجهیز نمیکنه

تسلا حدود ۴۰ هزار Model S رو به فروش رسونده که دارای سنسورهای لازم واسه فعال شدن توانایی Autopilot نیستن. روی کاغذ، تجهیز این تعداد خودرو به سنسورهای لازم و دریافت هزینه، کار خیلی پیچیده و غیر ممکنی نیس اما الان شرکت یاد شده هیچ برنامه ای واسه انجام این کار وآپدیت خودروهای قدیمی تر نداره.

ایلان ماسک در همین رابطه خاطر نشون می کنه: «بروز رسانی مدلای قدیمی، چیزی پیچیده بوده و نیاز به تغییر سیستمای زیادیه. حتی بخشی از سیم کشی خودرو هم باید عوض شه. به هر حال اگه در آینده راهی منطقی واسهآپدیت خودروهای قدیمی تر پیدا کنیم، حتما بروزرسانی اونا رو انجام میدیم.»

با این حال خودروهای قدیمی تر بازم نیازمند نصب بعضی سنسورهای فراصوت و رادار جلو هستن.


با نگاهی به راه پیش رو، میشه دید که Autopilot تسلا آینده ای روشن در برابر خود داره. حالا البته نمی تونین در وقتی که کنترل خودرو رو در دست ندارین، بخوابین، بخورین و یا با موبایل خود به کار بپردازید اما Autopilot به طور کامل جداگونه هم در آینده نه خیلی دور از راه می رسه.

الگوریتمای یادگیری ماشینی که از داده های ارسالی به وسیله خودروهای کاربران تغذیه می کنن، به سرعت در حال انجام کار خود هستن و میخوان هوش مصنوعی به کار رفته در سیستم این خودرو رو در برابر تحولی بزرگ کنن.

تسلا از داده هایی که از راه خودروهایش به دست می آورد، در حال جفت و جور نقشه های با جزییات بسیار بالا واسه هدایت ناوگان خودرانشه.

کم پیش اومده اشخاصی در صنعت خودرو سازی ظاهر شن و بتونن مثل آقای ماسک، موثر بوده و فرهنگ سازی کنن. وقتی که ۱۲ سال پیش، در سال ۲۰۰۳، تسلا با هدف پیشرفت اتومبیلای الکتریکی، هوشمند و در آخر خودران کار خود رو شروع کرد، کمپانیای بزرگ دیگه خیلی این ایده ها رو جدی نگرفته بودن.

با تلاشای ایلان ماسک بود که این صنعت به خود اومد و همه در فکر رقابت بر سر تغییر خودروها افتادن و تصمیم به ساخت کالاهایی الکتریکی و هوشمند گرفتن. قبل از این بزرگان دره سیلیکون به وب سایتا، گجتا و سخت افزارهایشان افتخار می کردن اما حالا این قدرتمندان، به لطف تاثیر گذاری ماسک بر همین صنعت، همه به دنبال ساخت خودرویی هوشمند برآمده ان و می خواد در این رقابت پیشرو باشن. مطمئنا صنعت خودرو سازی نیازمند «ایلان ماسک» های بیشتریه؛ شخصی که رقابت تازه ای رو در «سیلیکون ولی» رقم زد، رقابتی که حتما به نفع خریداران خودروهای جدید میشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *