دیجیتال مارکتینگ و سئو

مفهوم کلیدی جایگزین کلمه کلیدی در سال ۲۰۱۸

یکی از موضوعات بسیار مهم واسه موفقیت در سئو در سال ۲۰۱۸ توجه به معنی کلیدی در مقایسه با کلمه کلیدیه. در گذشته ای نه خیلی دور، گوگل محتوای صفحه شما رو بررسی میکرد تا ببینه چه عبارتی بیشتر از بقیه کلمات تکرار شده و همون عبارت رو به عنوان کلید واژه هدف و موضوع صفحه شما انتخاب می کرد. یعنی ۱۰۰ درصد تمرکز رباتای گوگل روی محتوای صفحه و محل قرار گرفتن کلمات هدف شما بود.

زمانیکه ربات گوگل وارد یه صفحه اینترنتی میشد بخشای مختلفی رو مورد توجه قرار میداد که قبلا در مقاله تعیین کلمات کلیدی صفحه به اون پراختیم. مهمترین بخشایی که ربات گوگل بررسی میکرد عبارت بودن از:

  • عنوان صفحه
  • نشانی صفحه
  • متن جانشین تصاویر
  • توضیحات متا
  • تگای h1 و h2

البته هنوزم رباتای گوگل توجه خاص ای به این بخشا و کلمات به کار رفته در اون دارن ولی بسیار باهوشتر از گذشته محتوای شما رو بررسی میکنن. در این مقاله تلاش میکنیم بفهمیم نقش محتوای طولانی در بهتر شدن وضعیت سئو چیه.

در سال ۲۰۱۸ گوگل فقط به محتوا توجه نمی کنه بلکه معنی کلیدی صفحه رو درک می کنه.

معنی کلیدی چیه؟

تشنگی یه مفهومه، زمانیکه شما تشنه اید می تونین این نیاز با عبارات مختلفی بگید. مثلا عباراتی مانند “من تشنه هستم” یا اینکه “از صبح آب نخوردم” یا عبارتی مثل “گلوم خشک شده”  همه معنی تشنگی شما رو به مخاطب اعلام میکنن. هر کدوم از این عبارت ها میتونن یه کلید واژه واسه هدف گذاری سئو باشن ولی در سال ۲۰۱۸ هدف گذاری ما روی معنی کلیدی یعنی تشنگی انجام میشه.

در گذشته تکرار یه عبارت میتونست شانس شما رو واسه کسب جایگاه و بهتر شدن وضعیت سئو زیاد کنه در حالیکه همون فوت وفن امروز میتونه موجب جریمه شما بوسیله گوگل شه! امروز به جای به کار گیری عبارات تکراری چند روش جانشین رو پیشنهاد می دیم:

  • به کار گیری عبارات هم خونواده و هم معنی
  • به کار گیری عبارات توصیفی و در رابطه
  • جواب گویی به سوالات حاشیه ای و مربوط به موضوع

معنی کلیدی جانشین کلید واژه در سال ۲۰۱۸

https://websima.com/Courses/SEO-2018/03-Key-Concept.mp4

اگه در گذشته عادت داشتین که ۲ تا ۳ درصد محتوای شما تکرار کلید واژه هدف باشه از سال ۲۰۱۸ به این فکر کنین که تنها ۲ تا ۳ بار تکرار کلید واژه کافیه و این کمبود حضور کلمه در صفحه رو با یکی از سه روش بالا جبران میکنیم تا در آخر یه معنی کلیدی رو به گوگل و کاربر القا کنیم.

به چه دلیل مقالات طولانی موفق تر هستن؟

گوگل به عنوان بهترین موتور جستجو تلاش میکنه بهترین صفحات رو به کاربران خود پیشنهاد دهد و در بیشتر مواقع بهترین صفحات اونایی نیستن که پر از کلمات کلیدی و کلمات تکراری هستن. بلکه صفحاتی هستن که یه معنی کلیدی رو به صورت کامل بررسی کردن.

صفحاتی که یه موضوع رو به صورت کامل بررسی کرده باشن سوالات خیلی از کاربر رو در همون صفحه جواب میدن. به خاطر همین محتوای طولانی الان شانس بیشتری واسه کسب جایگاه در نتایج جستجوی گوگل داره. البته دلیل این جایگاه فقط طولانی بودن محتوا نیس بلکه معنی ارائه شده در اون باید دقیق و کامل باشه.

یه محتوای طولانی از نظر گوگل مثل یه هایپرمارکته که کاربر میتونه با یه بار مراجعه اطلاعات مختلفی رو دریافت کرده و نیاز خود رو به صورت کامل برطرف کنه. محتوای کوتاه مثل یه مغازه سنتیه که میتونه بخشی از نیاز کاربر رو خوب برطرف کنه ولی هیچ پاسخی واسه بقیه سوالات اون نداره و کاربر مجبور می شه واسه اطلاعات تکمیلی به سایتا و صفحات دیگه مراجعه کنه.

تموم سوالات کاربر در مورد اون معنی کلیدی رو جواب بدید

گوگل اهمیت زیادی خیلی راحت کاربران می ده و به خاطر همین محتوای طولانی که دور یه معنی کلیدیه شانس بیشتری در مقایسه با یه مقاله عادی در مورد یه کلید واژه داره. یعنی گوگل هایپرمارکت رو به فروشگاه های سنتی ترجیح می ده.

نمودار زیر به صورت مقایسه ای تعداد کلمات به کار رفته در مقاله در مقایسه با جایگاهی که در یافته های جستجو به دست آوردن نمایش می ده. در مقالات قبلی وبسیما در مورد آموزش سئو اعلام کرده بودیم که محتوای شما بهتره ۵۰۰ تا ۸۰۰ کلمه باشه ولی الان ما پیشنهاد میکنیم مقالات شما دست کم ۱۲۰۰ و کداکثر ۲۰۰۰ کلمه باشن تا شانس شما واسه کسب جایگاه بیشتر شه.

محتوای طولانی شانس بیشتری واسه کسب جایگاه در معنی کلیدی داره

فقط طولانی بودن محتوا کافیه؟ نه. منظور ما از محتوای طولانی متنیه که موضوعات مختلفی دور و بر یه معنی کلیدی رو پوشش داده باشه.

چیجوری یه محتوای طولانی واسه یه معنی کلیدی بنویسیم؟

زمانیکه می خواید یه مقاله مهم و طولانی در مورد یه معنی کلیدی بنویسیم باید موضوعات جور واجور دور و بر اون موضوع رو شناسایی کرده و واسه هرکدوم توضیحاتی در متن درج کنیم. هرچقدر موضوعات جانبی پوشش داده شده در مقاله بیشتر باشه شانس شما بیشتر هستش.

نمودار زیر نسبت تعداد موضوعات جانبی در اون معنی کلیدی به جایگاه کسب شده بوسیله مقاله در گوگل رو نمایش می ده. معمولا پیشنهاد میشه شما دست کم ۷ موضوع جانبی واسه اون معنی رو پوشش بدید.

تاثیر تعداد موضوعات جانبی در مورد یه معنی کلیدی بر جایگاه صفحه

مثلا فرض کنین می خواید مقاله ای با عنوان “بوت استرپ چیه” جفت و جور کنین. این مقاله میتونه موضوعات جانبی زیر رو هم پوشش دهد:

  • بوت استرپ در چه سالی منتشر شد
  • به چه دلیل نام اون بوت استرپه
  • بوت استرپ بوسیله چه شرکتی تولید شده
  • چه نسخه هایی واسه بوت استرپ هست
  • طراحی ریسپانسیو چیه
  • امتیازات بوت استرپ چیه
  • مشکلات بوت استرپ چیه
  • چه سایتایی از بوت استرپ استفاده کردن

پیدا کردن کلمات پیشنهادی گوگل در مورد معنی کلیدی

واسه اینکه بتونه موضوعات و حواشی مورد توجه دور و بر معنی کلیدی خود رو پیدا کنین باید اول بدونین کاربران عموما چه عباراتی رو جستجو میکنن و واسه این کار بهتره از پیشنهادات گوگل هنگام جستجو استفاده کنین. این پیشنهادات پرجستجوترین عبارات کاربران در موضوع مورد نظر شما هستن.

۱- به کار گیری پیشنهادات گوگل هنگام جستجو

اولین قدم واسه پیدا کردن کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل جستجوی عبارت مورد نظر در گوگله. به محض اینکه شروع به نوشتن در نوار جستجو میکنین پیشنهادی به شما نشون داده می شن. این پیشنهادات عباراتی هستن که بوسیله کاربران جستجو شدن و با متن وارد شده بوسیله شما شروع می شن. تصویر زیر نمایی از این پیشنهادات گوگله.

لیست کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل هنگام جستجو

همین روند رو واسه این لیست از کلمات ادامه میدین و پیشنهادات مربوط به هر کدوم از اونا رو پیدا میکنین. در آخر شما لیستی بلند از عبارات مورد نظر کاربران دارید که خوراک لازم واسه نوشتن محتوا و تعیین تگای h2 در مقاله شما هستن.

وبسیما ابزاری موثر و ساده واسه دسترسی به این پیشنهادات جفت و جور کرده که به شما اجازه می ده با وارد کردن عبارت مورد نظر خود لیست پیشنهادات مربوط به اون رو دریافت کرده و همزمان لیست پیشنهادات متناسب با هر کدوم از این یافته ها رو هم دریافت کنین.

این وسیله میتونه با یه جستجوی ساده تا ۱۰۰ کلمه یا عبارت هدف دور و بر اون معنی کلیدی رو در اختیار شما بذاره. واسه به کار گیری این وسیله به صفحه کلمات پیشنهادی گوگل مراجعه کنین. تصویر زیر نمونه ای از خروجی وسیله بهترین کلمات پیشنهادی گوگله.

وسیله جستجوی کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل

۲- به کار گیری پیشنهادات گوگل در صفحه جستجو

علاوه بر پیشنهادات لحظه ای که هنگام جستجو به شما نشون داده میشه. عبارات دیگری هم در پایین صفحه یافته های جستجو در اختیار شما قرار میگیره. این پیشنهادات از نظر املایی و جمله بندی با عبارت جستجو شده بوسیله شما متفاوت هستن ولی همه مربوط به معنی کلیدی مورد نظر شما هستن.

تصویر زیر نمایی از پیشنهادات گوگل واسه عبارت بوت استرپ چیه هستن که به شما کمک میکنه. عبارات در رابطه و موضوعات داغ واسه این معنی کلیدی رو شناسایی کنین.

کلمات پیشنهادی گوگل در انتهای صفحه یافته های جستجو

۳- به کار گیری وسیله keyword planner

این وسیله یکی از وسایل زیرمجموعه google adwordsه که واسه نمایش تبلیغات در یافته های جستجوی گوگل مورد استفاده قرار میگیره. در این بخش شما می تونین عبارات مورد نظر خود رو وارد کرده و علاوه بر دریافت تعداد جستجوی ماهانه هرکدوم عبارات پیشنهادی گوگل مربوط به اون موضوع رو هم دریافت کنین.

واسه آشنایی بیشتر با این وسیله پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش کار با وسیله keyword planner رو در وبسیما بخونین.

سخن پایانی

هر روز الگوریتمای گوگل قویتر از گذشته و با هوش بالاتر صفحات رو بررسی میکنن. تموم تلاش گوگل درک بهتر از محتوای صفحه و ارائه بهترین یافته ها به کاربران خوده. در نتیجه نقش محتوا هم اونقدر در سئو ۲۰۱۸ پررنگ باقی می مونه و جفت و جور محتوا نیازمند وقت و علم بیشتری نسبت به گذشته س. محتوای شما باید پاسخگوی سوالات خیلی از کاربران باشه و همزمان از نظر موتورهای جستجو مهم باشه. هرچقدر دایره کلمات شما گسترده تر بوده و به ادبیات کاربران نزدیک باشه شانس شما واسه کسب جایگاه بیشتر هستش.

به صفحات پربازدید در سایت خود توجه کنین و ببینین که محتوای طولانی و کامل کمکی به کسب جایگاه شما در نتایج جستجوی گوگل داشته؟ تونسته اید با ارائه مقالات کوتاه و کم ارزش بازدیدکننده زیادی جذب کنین؟ تجربه خود رو با ما و بقیه خوانندگان این مقاله به اشتراک بذارین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *