دیجیتال مارکتینگ و سئو

متا تگ هایی که گوگل آنها را درک می کند

مهمترین Meta Tagای قابل فهم واسه گوگل

متا تگا (meta tags) وسیله بسیار مناسبی واسه شما هستن تا به کمک اونا صفحات سایت خود رو به موتورهای جست جو معرفی کنین. گوگل در بخشی از راهنمای خود به معرفی Meta tagای قابل درک واسه خود پرداخته و کاربرد هر کدوم از اونا رو توضیح داده.

هر کدوم از این تگا میتونن کاربرد متفاوتی داشته باشن، بعضی واسه معرفی بهتر صفحه به گوگل و یه سری های دیگه واسه حذف دسترسی اون به محتوای صفحه استفاده می شن. تگای متا عموما در بخش head صفحات HTML قرار می گیرن و نمایی مانند تصویر زیر دارن.

meta tagایی که گوگل درک میکنه

با در نظر گرفتن این که تگای متا در head قرار می گیرن تاثیری بر نمایش محتوای صفحه و دسترسی کاربر به اون ندارن ولی رباتای گوگل وقتی که واسه بررسی صفحه شما اقدام میکنن قبل از هرچیز به این بخش و محتوای موجود در اون توجه میکنن. پیشنهاد میکنیم با مطالعه مقاله موتورهای جستجو چیجوری کار میکنن اطلاعات خود رو در مورد رباتای خزنده و کارکرد اونا زیاد کنین.

در این مقاله مهمترین تگایی که در صفحات وب استفاده می شن رو به شما معرفی کرده و تاثیر هرکدوم بر سئو سایت و رفتار ربات گوگل در اون رو با هم بررسی میکنیم.

تگ Meta Description

به کمک تگ توضیحات (description) میشه توضیحات کوتاهی در مورد محتویات صفحه نوشت. گوگل از متن قرار گرفته در این تگ واسه نمایش اطلاعات سایت در یافته های جست و جو استفاده می کنه. یکی از فاکتورهای موثر بر تعیین کلید واژه صفحه و رتبه شما در یافته های جستجو همین متن توضیحات متاه.

توضیحات متا واسه هر صفحه باید به صورت به طور کامل اختصاصی و متناسب با محتوای موجود در صفحه نوشته شه. اگه متن قرار گرفته در این تگ از نظر موضوعی با محتوای صفحه فرق داشته باشه گوگل اون رو ندیده گرفته و خودش با به کار گیری الگوریتم Rank Brain  متن مناسبی به کاربر نمایش می ده. الان میشه تا ۳۲۰ کاراکتر واسه توضیحات متا ثبت کرد. اگه متن شما بیشتر از این مقدار باشه به صورت خودکار بوسیله گوگل بریده می شه.

تگ توضیحات متا meta description

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر در مورد تگ توضیحات متا و تاثیر اون بر سئو صفحه پیشنهاد میکنیم مقاله ۵ نکته کلیدی در نوشتن توضیحات متا رو بخونین.

تگ Title یا همون عنوان صفحه

Title اصالتاً یه متا تگ نیس، اما معمولاً همراه با تگ بالایی (توضیحات) استفاده می شه. لینک آبی رنگی که در یافته های جستجو نشون داده می شه و هم اینکه نوشته ای که در نوار مرورگر واسه هر صفحه می بینیم، همون عنوان صفحه س. یکی از نکات بسیار مهم واسه عنوان صفحه اختصاصی بودن اون هستش. هیچ دو صفحه ای از سایت شما نباید عنوان مشابه داشته باشن.

تگ Title و تاثیر اون بر سئو

تگ Title اولین جاییه که ربات گوگل واسه شناسایی موضوع صفحه به اون توجه میکنه، هم اینکه کاربران هنگام جستجو در گوگل این عبارت رو واسه هر نتیجه به صورت یه متن آبی رنگ لینک شده مشاهده میکنن. همین دو دلیل واسه اینکه بدونیم تگ Title تاثیر زیادی بر سئو صفحه داره کافیه. واسه اینکه تاثیر اون بر سئو رو زیاد کنین پیشنهاد میکنم مقاله سئو عنوان صفحه رو بخونین.

تگ Meta Robots و حذف دسترسی گوگل به صفحه

این تگا می تونن بر crawl و Index رباتای خزنده موتور جستجو رو کنترل کنن. تگ robots تموم موتورهای جست و جو رو تحت اثر قرار میده اما تگ googlebot مختص گوگله. متغیرهای این دو تگ به طور پیش فرض index, follow هستن و احتیاجی به تغییر بوسیله کاربر ندارن. یعنی تا زمانیکه قصد محدود کردن محتویات صفحه واسه گوگل رو نداشته باشیم لزومی به به کار گیری این تگ در head سایت وجود نداره.

تگ meta robots و محدود کردن دسترسی گوگل

متغیرهایی که میشه از اونا تگ Robots استفاده کرد عبارت ان از:

noindex – این مقدار موجب میشه صفحه شما بوسیله گوگل ایندکس نشده و در نتایج جستجوی گوگل نشون داده نشه.

nofollow – از دنبال کردن لینکا بوسیله ربات گوگل جلوگیری می کنه. یا یعنی همه لینکای موجود در صفحه از نظر ربات نوفالو می شن.

nosnippet – این تگ توضیحات متنی واسه ویدیو، صفحه یا تصویر رو حذف میکنه و هم اینکه اطلاعات جانبی مانند تاریخ و امتیازدهی رو نمایش نمیده.

noarchive – گوگل به صورت پیش فرض یه نسخه کش از همه صفحات جفت و جور و ذخیره میکنه. این تگ موجب میشه دسترسی به این صفحه از راه یافته های جستجو ممکن نباشه.

unavailable_after:date – با به کار گیری این تگ می تونین تاریخ مشخصی واسه حذف صفحه از ایندکس گوگل مشخص کنین. این تگ میتونه واسه سایتای آگهی و یا سایتایی که محتوای اونا بعد از یه مدت بی ارزش می شن مناسب باشه.

noimageindex – به کار گیری این تگ به شما اجازه میده تا از نمایش لینک سایت خود پس از نمایش عکس در یافته های جست و جو جلوگیری کنین.

none – یعنی همون noindex و nofollow.

هم اینکه می تونین این اطلاعات رو بجای به کار گیری Robots به کمک تگ X-Robots-Tag در هدر صفحه خود وارد کنین. این کار واسه محدود کردن index صفحاتی که فرمت اونا HTML نیس (مثل فایلای گرافیکی و دیگه فایلا) بسیار کاربردیه.

تگ nositelinkssearchbox واسه غیرفعال کردن باکس جستجو

واسه سایتایی که صفحات بسیار زیاد و البته مخاطبین زیادی دارن بخشی در یافته های جستجو اضافه میشه که به شما اجازه جستجوی مستقیم در اون سایت رو می ده. با به کار گیری این تگ شما به گوگل دستور میدین که این باکس رو واسه سایت شما نمایش نده. البته اگه اینجور قابلیتی به سایت شما اضافه شده باشه باید خوشحال باشین ولی به هر حال امکان غیرفعال کردن اون رو هم دارید.

غیر فعال کردن باکس جستجو در نتایج جستجوی گوگل

تصویر زیر نمونه ای از نمایش یه باکس جستجوی اختصاصی واسه سایت ویکی پدیا در یافته های گوگله. با به کار گیری تگ nositelinkssearchbox می تونین این بخش رو واسه سایت خود غیرفعال کنین.

نمایش باکس جستجوی اختصاصی در نتایج جستجوی گوگل

تگ notranslate

یکی از گزینه هایی که در یافته های جستجوی گوگل به کاربر نشون داده میشه عبارت Translate this pageه که به کاربر اجازه می ده نسخه ترجمه شده همون صفحه رو مشاهده کنه. شاید بنظر غیرکاربردی برسه ولی شما می تونین این بخش رو هم واسه صفحه یا سایت خود غیرفعال کنین. تصویر زیر نمونه ای از کاربرد این تگ در سایته.

تگ notranslate واسه غیرفعال کردن گزینه ترجمه

 تگ google site verification واسه معرف سایت به گوگل

این تگ در قسمت head صفحه استفاده شده و واسه تایید هویت شما به عنوان صاحب سایت به گوگل استفاده میشه، با به کار گیری این تگ شما می تونین به پنل گوگل وبمستر سایت دسترسی داشته باشین. توجه کنین که متغیرهای name و content باید دقیقاً وارد شن (با رعایت حروف کوچیک و بزرگ). پیشنهاد می کنیم واسه اطلاعات بیشتر به مقاله ثبت سایت در گوگل مراجعه کنین.

تایید هویت در گوگل وبمستر با به کار گیری تگ متا

تگ Charset واسه تعیین نوع کاراکترهای صفحه

این تگ نوع محتوا و کارکترهایی که قراره در صفحه استفاده شن رو مشخص می کنه. پیشنهاد می شه تا اونجا که می تونین از Unicode یا UTF-8 استفاده کنین.

meta- charset tag

تگ refresh واسه برگشت به نشانی دیگه

از این تگ واسه redirect کردن کاربر به صفحه دیگه بعد از مدت زمان مشخصی استفاده می شه. همه مرورگرها از این تگ پشتیبانی نمی کنن. کنسرسیوم جهانی وب به کار گیری این تگ رو پیشنهاد نمی کنه. پیشنهاد می شه به جای اون از یه ریدایرکت ۳۰۱ سمت سرور استفاده کنین.

بعضی از سایتای از این تگ واسه رفرش دوباره صفحه و افزایش تعداد صفحات بازدید شده بوسیله کاربر استفاده میکنن. این کار هم واسه کاربران رو مخه و هم از طرف گوگل به عنوان اسپم شناخته میشه.

عدد اول در این تگ مدت وقتیه که برگشت به صفحه جدید رو به تاخیر میندازه. مثلا در تصویر زیر کاربر بعد از ۵ ثانیه به صفحه دیگری ارجاه داده میشه. اگه بخش URL خالی باشه همون صفحه ای که کاربر در اون قرار داره دوباره لود می شه.

تگ Meta Refresh واسه برگشت به صفحه ای دیگه

نکات دیگری که باید به اونا توجه کرد:

  • گوگل در همه حالتا می تونه تگای HTML و XHTML رو بخونه. پس فرقی نمی کنه که از چه کدی در صفحه استفاده شده.
  • به غیر از تگ verify، بزرگ یا کوچیک بودن حروف در متا تگ مهم نیس.

اینم بگیم که تگای دیگری هم میشه به این لیست اضافه کرد که واسه موتورهای جستجو و گوگل قابل درک هستن. در این بخش تلاش کردیم مهمترین تگا رو به شما معرفی کنیم.

تصویر زیر نمایی کلی از تگای موثر بر چگونگی نمایش یافته های جستجو در گوگل رو به شما نشون می ده و مشخص کرده که هر کدوم از اونا بر چه بخشی از یافته های موثر هستن.

متا تگایی که بر یافته های جستجوی گوگل موثر هستن

اگه اطلاعات موجود در این مقاله واسه شما مبهم بوده یا در مورد بخشایی از اون سوال دارین می تونین در بخش نظرات همین صفحه مطرح کرده و جواب خود رو از کارشناسان وبسیما دریافت کنین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *