دیجیتال مارکتینگ و سئو

لحن برند چیست و چه کاربردی دارد؟

لحن برند چیه؟

منظور از لحن برند یا همون Tone of Voice فقط محتوای مطالب نیس، بلکه منظور چگونگی بیان اون هستش. واسه رسیدن به لحنی مناسب واسه برند خود نه فقط باید کلمات درست رو انتخاب کنین، بلکه باید اونا رو به درستی در کنار هم قرار داده و با ریتم و سرعت مناسبی جملات رو بگید. معمولاً در دنیای کار و کاسبی و بازاریابی عبارت لحن برند فقط با مطالب نوشتاری سر و کار داره نه صحبتای گفتاری. لحن برند در همه محتواها از جمله سایت، شبکه های اجتماعی، ایمیلا، بسته بندی اجناس و چیزای دیگه ای به جز اینا به کار میره.

به خاطرداشته باشین که هنر بازاریابی، هنر برندسازیه. اگه برند نباشین، فقط تبدیل به کالا میشین. در آنصورت قیمت مهم ترین عامل شده و اون کسی که ارزون تر بفروشن برنده س.

دلیل اهمیت Tone of Voice چیه؟

در این بخش تلاش میکنیم تاثیر لحن برند بر تشکیل شخصیت برند شما تو ذهن مخاطب رو بررسی کنیم.

دلیل اهمیت Tone of Voice چیه

۱- لحن برند نشون دهنده هویت مدیران برنده

با در نظر گرفتن جمله بالایی میفهمیم که فقط محصول یا خدماتی که یه شرکت ارائه می کنه مهم نیستن، بلکه هویت اونم اهمیت زیادی داره. لحن برند در روح اون نفوذ کرده و نمایانگر شخصیت و ارزشای اون هستش. لحن برند نمایانگر افراد پشت صحنه و موثر در کارا هستش و اندازه علاقه، نفرت، انگیزه و کلا اون چیزی که اونا میخوان به مردم نشون بدهنده.

۲- لحن برند شما رو از رقبا جدا می کنه

لحن برند شما باید با لحن بقیه فرق داشته، قابل تشخیص و خاص باشه. ممکنه در نظر گرفتن تموم این نکات خیلی سخت به نظر برسن، اما با دقت میفهمیم که اونا رو در زندگی روزمره خودمون به کار می بریم. هممون لحن مورد نظر رو در گفتار و نوشته خود به روش خودمون به کار می بریم.

البته فرهنگ و گویش نقش بسیار مهمی در به کار بردن لحن مناسب در گفتار ما بازی می کنن. اما با این حال بازم اصطلاحات، چگونگی بیان، تکیه کلام و سرعت مخصوص به خود رو در بیان جملات داریم.

مثلا فروشگاه اینترنتی دیجی کالا واسه اجناس دارای تخفیف عبارت “پیشنهاد عجیب” رو انتخاب کرده که در مخاطب ایجاد هیجان میکنه ولی در مقابل فروشگاه شیکسون به خاطر همین بخش در سایت خود از عبارت “پیشنهاد خاص” بهره برده که یه لحن منطقی و رسمی رو القا میکنه.

۳- لحن برند واسه شما اعتمادسازی می کنه

طبق تحقیقات به عمل آماده رابطه بسیار قدرتمندی بین آشنایی و اعتماد هست. ذهن ما واسه پردازش موضوعی که با اون آشنایی داریم کمتر به زحمت افتاده در نتیجه در برخورد با اون موضوع بیشتر احساس راحتی میکنه. در این شرایط از بودن در کنار اون لذت بیشتری می بریم.

با در نظر گرفتن این واقعیت، برند شما باید از ادبیات برابری در نوشته های خود استفاده کنه تا مشتری راحت تر با اون آشنایی پیدا کرده و رابطه برقرار کنه. در نتیجه ایجاد یه لحن به خصوص نقش مهمی در این مسأله داره.

۴- لحن شما بقیه رو راضی می کنه

گفته مشهوری هست که میگه: “مردم گفته ها و کردار رو فراموش میکنن، اما حس خوب رو هیچ وقت فراموش نمی کنن.” بیشتر اوقات با حرفای خود حسی رو به طرف مقابل منتقل می کنیم. مردم به ادبیات به کار رفته در حرفا بسیار حساس هستن پس بدون این دست اون دست کردن پس از صحبت با بقیه تصور مثبت یا منفی تو ذهن اونا شکل می گیره. مثلاً یه درخواست ساده رو به شکلای مختلفی میشه گفت:

  • “عذر می خوام، شما خودکار اضافه ای دارین که من بتونم اونو قرض بگیرم؟”
  • “خودکار دارین به من قرض بدین؟”
  • “خودکارو بده به من”

پس کلمات رو به دقت انتخاب کنین تا بتونین مخاطب رو راضی کرده یا روی اون اثر بذارین. مثلا سیاست مداران از جملات کوتاه و ساده استفاده می کنن تا نشون بدن سخنان اونا رو راست بوده و واقعیات عینی رو میگه. در آنسوی قضیه کمپانیای مالی در خیلی از اوقات از کلمات نامفهوم و بلند و بالا استفاده می کنن تا برتری خود رو به رخ بقیه بکشن.

در آخر اون لحن و بیانی موفقیت آمیزه که مخاطب اصلاً متوجه وجود اون نشه. هدف اون نیس که مخاطب نوشته هاتون رو تشویق کنه بلکه باید به کمک اون به بزرگی کار و کاسبی شما پی برده و جایگاه شما تو ذهن اون موندگار شه.

چیجوری لحن برند خود رو بشناسیم؟

واسه این کار چهار سوال ساده طراحی کردیم که با جواب گویی به هر کدوم از اونا و بررسی برآیندشان می تونین لحن برند خود رو خوب بشناسین، واسه به کار گیری این وسیله به صفحه لحن برند خود رو بشناسین مراجعه کنین.

چیجوری لحن برند خود رو بشناسیم

۱- برند شما شوخ طبعه یا جدی؟

  • فرد شوخ طبعی هستین و از جوک گفتن و بازیگوشی کردن حال می کنین؟! ایجاد رابطه با مشتری براتون سرگرم کننده س و به اون به چشم یه شوخی نگاه می کنین؟
  • نظر شما در مورد صحبت درباره مباحث جدی چیه؟ اونا رو سنگین و غیرقابل درک تلقی می کنین و از وارد شدن به اونا سر باز می زنید یا بی پروا وارد اینجور بحثایی میشین؟

۲- برند شما رسمیه یا خودمونی؟

  • ادبیات تبلیغی و برند شما مناسب چه افرادیه؟! مثلا؛همه اقشار تحصیل کرده یا تحصیل نکرده رو شامل می شه یا فقط بر قشر خاصی تمرکز کردین؟
  • هدف خود رو از ارائه محتوا مشخص کنین؛ می خواین در مخاطب نفوذ کرده و ایشون متن شما رو درک کنه یا فقط یه محتوا واسه سرگرمی تولید کرده باشین؟!

۳- لحن برند شما مودبه یا بی پروا؟

  • از خود سوال کنین؛ مخاطب در اثر خوندن محتوای شما ( صحبت با شما) با چه چیز روبرو می شه؟ بحثی سازنده، تذکر و کنایه و یا …..
  • می خواین در مورد موضوع بی باکانه نظر داده و پر حرفی کنین؟

۴- برند شما پرشوره یا منطقی؟

  • می خواین توانمندیای خود رو به بقیه نشون بدید؟ قصد ایجاد هیجان در بقیه رو دارین؟
  • هدفتون ارائه اطلاعات جامعه؟ بحث بیشتر جنبه منطقی داره تا احساسی؟

با جواب گویی به همین ۴ سوال ساده می تونین لحن مناسب واسه برند خود رو بشناسین ولی واسه اینکه بتونین دقیق تر شخصیت برند رو درک کنین پیشنهاد میکنیم از وسیله باحال وبسیما واسه این کار استفاده کنین. این وسیله به شما کمک میکنه به سرعت شخصیت و لحن برند خود رو شناسایی کنین و از اون در ادبیات خود بهره بگیرین. واسه شروع به صفحه لحن برند خود رو بشناسین مراجعه کنین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *