قواعد استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت

پاپ آپ، مزاحم تموم عیار یا کاتالیزور موثر ؟

فرض کنین یه پروژه جدید واسه طراحی سایت به شما واگذار شده و می خواید تموم علم و تجربه خود رو صرف طراحی یه سایت قشنگتر و کاربردی کنین. در اولین قدم تموم ویژگی های یه وب سایت خوب رو از ذهن می گذرونین و تصمیم می گیرید همه این ایده ها رو در سایت خود پیاده کنین. اما شاید لازم باشه درباره این روند بیشتر با خودتون فکر کنین. شاید این سوال براتون پیش بیاد که اجرای تموم ویژگی های خوب در وب سایت چه اشکالی می تونه داشته باشه؟

اگه بخوایم به صورت ساده این معنی رو واسه شما روشن کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که حتی زیاده روی در ویژگی های خوب یه وب سایت هم می تونه خروجی بدی به همراه داشته باشه. چون فضای وب جایی واسه شلوغی و زیاده روی نیس. یعنی؛ کاربری که وارد سایت شما می شه، وقت کافی واسه بازدید تموم صفحات شما نداره.

اگه مخاطب بخواد به جواب یه سوال برسه، بدترین کاری که می تونید انجام بدین اینه که اون رو با اطلاعات مزاحم و غیرکاربردی در سایت گمراه کنین. اما راه حل بهتر چیه؟

به چه دلیل توجه خیلی راحت در طراحی سایت مهمه؟

بهترین راه حلی که می تونه به کام همه کاربران خوش بیاد، راه و روش ساده و مینیمال (Minimalism) در طراحی سایته. ترن مینیمال مدتیه که در طراحی سایت اهمیتی زیادی پیدا کرده و دلیل اونم به طور کاملً روشنه؛

کاربر در سریع ترین زمان ممکن و بدون ایجاد مزاحمت، به محتوای لازم خود می رسد.

در واقع شفافیت و سادگی دو عامل بزرگ در موفقیت سایت شما هستش چون که این دو عامل همون ویژگی هاییه که مورد پسند همه بازدید کنندگان فضای وبه. به عبارت ساده تر، وقتی که به عنوان یه طراح سایت رضایت کاربر رو در اولویت قرار می بدید، یعنی یه قدم به موفقیت نزدیک شده اید.

اما اگه بخوایم به طرف دیگه سکه هم نگاهی بندازیم، باید بگیم که منظور ما از سادگی و شفافیت این نیس که وسایل موثر در فروش و بازاریابی رو از یاد ببرین.

پاپ آپ چیه و به چه دلیل به وجود اومد؟

سال ها پیش، پاپ آپ به عنوان یه عنصر کاربردی در نمایش محتوا، راه خود رو در طراحی سایت باز کرد. هدفی که پنجره های پاپ آپ داشتن این بود که بتونن محتوای مهم و لازم کاربر رو بدون تغییر در ساختار کلی وب سایت به نمایش بذارن.

پس از یه مدت، خیلی از سایتا از این ویژگی خوب، سوءاستفاده کردن و وجهۀ تبلیغاتی به اون دادن. وقتی همه جای اینترنت پر از پاپ آپ های تبلیغاتی شد، این شرکت گوگل بود که مانند همیشه به نجات کاربران اومد.

طبق قوانین جدید گوگل، سایت هایی که تبلیغات زیادی در سایت خود دارن، با کم شدن رتبه در صفحه نتایج جستجوی گوگل مواجه می شن. مشکل اصلی اما جایی بود که در اون زمان قوانین شفافی واسه یه پاپ آپ مورد قبول گوگل و کاربران نبود.

استفاده ناجور از پاپ آپ در طراحی سایت

میشه گفت، ویژگی های خوب و بد یه پاپ آپ قابل تشخیص نبودن. این وسط سوال دیگری ذهن علاقه مندان رو درگیرد کرد: در مرحله اول، به کار گیری پاپ آپ راه مناسبی واسه افزایش مشترکین خبرنامه، پروموت کردن تخفیف های جدید و معرفی مقاله های تازه س؟

در این مقاله می خوایم اول تموم ابهاماتی که در مورد به کار گیری پاپ آپ واسه شما هست رو برطرف کرده و با نگاهی گذرا بر وضعیت حال حاضر پاپ آپ در طراحی سایت، ۱۸ پیشنهاد عملی و به درد بخور رو به شما ارائه کنیم.

شکل های جور واجور پاپ و فرق کارکرد اونا

اجازه بدید اول ببینیم پاپ های فعلی چه ظاهری دارن، با چه هدفی از اون ها استفاده می شه و اصلاً به چه دلیل باید اون ها رو در پروژه های طراحی سایت استفاده کنیم.

Modal: یکی از عادی ترین شکل های جور واجور پاپ آپیه که کاربران در فضای وب با اون روبرو می شن. این نوع از پاپ آپ ها معمولاً به محض وارد شدن شما به سایت، در پایین یا گوشه صفحه ظاهر می شن.

Interstitial: این نوع از پاپ آپ با ورود شما به سایت، تموم صفحه رو پوشش می دهد و واسه مشاهده محتوای صفحه باید اول از شر اون خلاص شید.

Notification Bar: این مدل معمولا مثل یه نوار اطلاع رسانی، در بالاترین یا پایین ترین بخش صفحه قرار می گیرد.

استفاده درست از pop up در طراحی سایت

به کار گیری پاپ آپ حتما کار اشتباهی نیس. در واقع مهمترین فاکتوری که بر کیفیت پاپ آپ تاثیر گذاره محتوای قرار گرفته در اون و چگونگی دسترسی کاربر به فضای اصلی صفحه س. نمونه های زیر رو میشه انتخابای درست واسه به کار گیری پاپ آپ دونست.

۵ دلیل خوب واسه به کار گیری پاپ آپ در سایت

ممکنه فکر گنید گوگل رابطه خوبی با پاپ آپ ها (به خصوص پاپ آپ موبایلی) نداره و بهتره که تحت هر شرایطی از اون ها دوری کنین؛ اما با دونستن  دلیل زیر، به این نتیجه می رسید که که اگه از راه درست وارد شید، پاپ آپ ها نقش یه کاتالیزور بسیار مهم و موثر رو اجرا می کنن.

  1. جلب توجه: واقعیت اینه که امروزه افراد وقت کافی واسه انجام کارای خود ندارن؛ به خاطر همین به کار گیری پنجره های کوچیکی که شامل پیام های مهم هستن، بسیار جلب توجه می کنن.
  2. جنبه روانشناختی: چشم آدم از دید روانشانسی به عناصر و پنجره های کوچیک و رنگی که دارای افکت های قشنگتر باشه بیشتر جذب می شه.
  3. انعطاف پذیری بالا: کاربرد پاپ آپ ها دیگه تنها منتهی به تبلیغات اذیت کننده نمی شه. الان، می تونید از اون ها موقع ورود به سایت، بعد از اسکرول کردن یا قبل از خروج کاربر استفاده کنین.
  4. ظاهر تمیز: همونطور که قبلاً در مقدمه اشاره کردیم، مینیمال بودن یکی از مهم ترین عناصر در حفظ زیبایی و سادگی وب سایته. بنابریان اگه پیامی دارین که شامل اطلاعات مهم و لازم واسه کاربره، می تونید با به کار گیری پاپ آپ، بدون اشغال کردن فضای صفحه این پیام رو در اختیار بازدید کننده سایت خود بذارین.
  5. افزایش اندازه تبدیل: یکی از وب سایت های معتبر در مورد طراحی سایت آزمایشی باحال درباره نقش پاپ آپ ها در اندازه تبدیل مشتری انجام داده. طبق یافته های بدست اومده، به کار گیری پاپ ها اندازه تبدیل مشتری رو تا ۳ درصد زیاد می کنن. اگه در طراحی و کاربردی بودن پاپ آپ های سایت خود دقت عمل به خرج بدید، این عد تا ۹ درصد افزایش می یابد.

نبایدهایی درباره به کار گیری پاپ آپ در موبایل

شرکت گوگل در بخش راهنمای Webmaster Blog از برنامه نویسان درخواست می کنه که پاپ های تبلیغاتی رو به صورت هدف دار واسه کاربران شخصی سازی کنن تا مخاطب با محتوای اسپم و آزاردهنده روبرو نشه. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله سئو موبایل رو در سایت وبسیما بخونین.

گوگل جریمه سختی واسه اون دسته از وب سایت هایی که از پاپ آپ های زیر استفاده می کنن در نظر گرفته:

  • پاپ آپ بدون این دست اون دست کردن پس از ورود به صفحه به کاربر نشون داده میشه.
  • پاپ آپ محتوای صفحه سایت رو مخفی می کنه و دسترسی به محتوای اصلی وجود نداره.
  • پاپ آپ تموم فضای صفحه رو پوشش می ده.

۱۸ قانون مهم واسه استفاده درست از پاپ آپ

رعایت این قوانین موجب میشه که اندازه تبدیل پاپ آپ شما بیشتر شده و استانداردهای مورد نظر گوگل که بر سئو سایت هم موثر هستن رعایت شه.

  1. هیچ وقت بدون هدف از پاپ آپ ها استفاده نکنین چون که اینکار باعث می شه وقت کاربران گرفته شده و در نتیجه اعتماد اون ها رو از دست بدین.
  2. پاپ آپ رو طوری طراحی کنین که از دید ظاهری با سایت شما هماهنگ باشه.
  3. ریسپانسیو بودن پاپ آپ یه امر لازم در طراحی سایت حساب می شه.
  4. از متنای کوتاه و روشن استفاده کنین.
  5. دکمه یا پیام شما در پاپ آپ باید روشن و در دسترس باشه.
  6. در به دست آوردن اطلاعات کاربران خود زیاده روی نکنین و تنها نشانی ایمیل اون ها رو دریافت کنین.
  7. محتوای پاپ آپ باید با محتوای موجود در صفحه در رابطه باشه.
  8. به کاربران زمان کافی واسه بررسی سایت بدین و تا جای ممکن از پاپ ها در صفحه اول سایت خود استفاده نکنین.
  9. هم جهت با قوانین گوگل در پاپ آپ موبایل (اشاره شده در بالا) حرکت کنین .
  10. لازم نیس پاپ آپ در نسخه موبایل و دسکتاپ برابر باشه، واسه هر دستگاه یه پاپ آپ اختصاصی طراحی کنین.
  11. یه راه خروج (دکمه X) واسه بستن پاپ آپ در اختیار کاربر بذارین.
  12. پاپ آپ رو دست کم ۵ ثانیه پس از ورود کاربر به صفحه به اون نشون بدید.
  13. از پاپ های تکراری در صفحات جور واجور سایت استفاده نکنین.
  14. اگه می خواید توجه کاربر شما فقط به یه چیز جلب شه، پنجره پاپ آپ خود رو در مرکز صفحه بذارین.
  15. اگه می خواید یه پیشنهاد خاص یا تخفیف خاص رو به کاربر اطلاع بدید، به جای پاپ آپ از Sticky Bar استفاده کنین.
  16. اگه محتوای پاپ آپ شما خیلی لازم کاربر نیس، پاپ آپ خود رو در حاشیه صفحه بذارین.
  17. از پاپ آپ های شخصی سازی شده کاربر بهره ببرین تا مخاطب شما توجه بیشتری به محتوای پاپ آپ داشته باشه.
  18. اگه پاپ آپ یه بار بوسیله کاربر بسته شد در صفحات دیگه سایت یا مراجعات بعدی نباید نشون داده شه.

18 قانون مهم واسه طراحی پاپ آپ

جمع بندی

اگه محتوایی مهم و خاص واسه کاربران سایت خود دارین یا می خواهید طوری بازدیدکنندگان سایت خود رو زیاد کنین، به کار گیری پاپ آپ به طور کاملً منطقی و حتی لازمه.

تلاش کنین با به کار گیری آزمون و خطا و بازخوردی که از کاربران خود می گیرید، عناصر جور واجور پاپ آپ مانند طراحی ظاهری، محتوا، CTA، جا و زمان نمایش اون رو طوری طراحی کنین که کاربر با دیدن پاپ آپ تو یه صفحه از سایت، فقط به فکر بستن اون نباشه!

بنظر شما به کار گیری پاپ آپ چقدر بر اندازه تبدیل مشتری و جلب توجه کاربران اثر میذاره؟ آزاردهنده بودن اونا موجب میشه که از این وسیله استفاده نکنیم؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *