دیجیتال مارکتینگ و سئو

فرمول انتخاب کلمات کلیدی مناسب

در اول لیست کاملی از کلمات کلیدی مورد نظرتون آماده کنین، تعداد کلمات کلیدی در این لیست محدودیتی نداره. تا جایی که می تونید از منابع جور واجور مانند سایت های حریف در پیدا کردن ایده های مناسب واسه کلمات کلیدی بهره بگیرین، غلط های املایی احتمالی رو دید کنین و عبارت های دو، سه و چهار کلمه ای رو هم در کلمات کلیدی خود بذارین. در بهینه سازی سایت یا همون سئو انتخاب کلمات کلیدی مناسب نقش زیادی رو اجرا می کنن پس زمان کافی واسه این کار صرف کنین. لیست اولیه کلمات کلیدی شما می تونه در حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ کلمه و عبارت رو شامل شه که واسه تازه کاران می تونه مناسب باشه ولی اجازه بدید که در کنار هم این لیست رو در حد امکان کوتاه کرده و کلمات کلیدی مناسب رو از بین اونا انتخاب کنیم.

ساخت لیست پایانی کلمات کلیدی

 

محاسبه شاخص KEI

با به کار گیری چوب جادویی سئو یعنی شاخص بازدهی کلمات کلیدی (KEI: Keyword Efficiency Index) مشخص می شه که از هر کلمه یا عبارت انتظار چه تعداد ورودی از موتورهای جستجو رو باید داشته باشین. هرچقدر این شاخص بالاتر باشه کلمات کلیدی مناسب تر هستن.

عوامل موثر در کیفیت کلمات کلیدی به توضیح زیره:

رابطه (R: Relevance)

در واقع همون اندازه رابطه کلمات کلیدی شما با مطالب موجود در صفحه و اون چیزی که به کاربران ارائه می دهیده.

ما کلمات کلیدی رو با در نظر گرفتن این عامل به سه دسته تقسیم می کنیم و براساس اندازه رابطه اونا با سایت نمره ۱، ۲ و یا سه براشون منظور می کنیم و تو یه ستون جدا در فایل اکسل در مقابل  هر کلید واژه یادداشت می کنیم.

۱ واسه رابطه زیاد

۲ واسه رابطه متوسط

۳ واسه رابطه کم

تعداد جستجو (Sv: Search Volume)

که بیان کننده تعداد دفعات جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر بوسیله کاربران در طول یه ماه می باشه.

وسایل مناسب مختلفی واسه این کار هست مثلا با به کار گیری Wordtracker و جستجوی کلمه مورد نظر (مثلا free ecard) نتایجی مثل عکس زیر به شما نمایش می دهد که در اون تعداد جستجوی ماهانه واسه کلمه مورد نظر بوسیله کاربران و هم اینکه کلمات کلیدی پیشنهادی دیگری میشه دید. مثلا کلید واژه free ecard در هر روز ۱۱۳۸۴ بار و در نتیجه ۳۴۷۲۰۱ بار در ماه نشون داده می شه.

تعداد-جستجوی-کلمات-کلیدی

تعداد جستجوی کلمات کلیدی

نکته ای که در این بخش باید به اون توجه کنین اون هستش که این وسیله کلمات کلیدی فارسی رو پشتیبانی نمی کنه و بهتره که واسه پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب فارسی در این بخش از سرویس رایگان Google Adwords استفاده کنین که زبون فارسی رو بخوبی پشتیبانی می کنه و کلمات کلیدی دیگری رو هم به شما پیشنهاد می دهد.

در آخر ستون دیگری به فایل اکسل اضافه می کنیم و یافته های این بخش رو واسه هر کلید واژه در اون قرار می بدیم.

رقابت (C: Competition)

به شما نشون می دهد که چه تعداد از رقیبان صفحه خود رو واسه این کلمات کلیدی سئو کرده ان. در واقع تموم سایت هایی که کلمات کلیدی مشابه به شما دارن رقبای آنلاین شما در جذب کاربران هستن. در نتیجه کلمات کلیدی که رقبای کمتری واسه شما به همراه دارن شاخص بالاتری دارن و واسه شما کلمات کلیدی مناسب تری هستن.

تشخیص اندازه رقابت راه ساده ای داره. در موتور جستجوی گوگل کلمات کلیدی مورد نظرتون رو جستجو کنین و با در نظر گرفتن تصویر زیر این ملاک رو بدست میارید. در گذشته مطلبی در این بلاگ منتشر شده با عنوان موتور جستجوی گوگل – ۱۱ نکته کاربردی که مراجعه به اون می تونه واسه انجام بهتر این مرحله به شما کمک کنه.

رقابت در کلید واژه

رقابت در کلید واژه

در ستون دیگری از فایل اکسلی که جفت و جور کردین یافته های این بخش رو واسه هر کلید واژه در مقابل اون بذارین. در آخر جدولی به شکل زیر دارید:

جدول کلمات کلیدی

جدول کلمات کلیدی

 

رابطه بیشتر، تعداد جستجوی بیشتر و رقبای کمتر

شاخص شما رو واسه کلمات کلیدی زیاد می کنه

 

در ادامه به محاسبه شاخص هر کلید واژه یا KEI میپردازیم:

در فرمول سنتی که به شکل زیره اندازه رابطه نقشی نداره.

فرمول تعیین شاخص

فرمول تعیین شاخص

ولی با به کار گیری فرمول جدید به شکل زیر می تونید نقش رابطه با محتوا رو هم در فرمول دید کنین و تخمین مناسب تری بدست بیارید.

فرمول بهینه واسه تعیین شاخص

فرمول بهینه واسه تعیین شاخص

حالا ستون دیگری به فایل اکسل اضافه می کنیم و با به کار گیری فرمول گذاری در اکسل که در شکل نشون داده ایم به محاسبه شاخص بازدهی کلمات کلیدی می پردازیم.

لیست پایانی کلمات کلیدی

لیست پایانی کلمات کلیدی

انتخاب بهترین کلمات کلیدی

در اول تموم کلمات کلیدی رو براساس شاخص بازدهی مرتب کنین، همونطور که قبلا اشاره کردیم بالا بودن شاخص بازدهی بیان کننده کلید واژه مناسب تره.

شما واسه افزایش بازدید سایتتون از موتورهای جستجو نیاز به کلمات کلیدی زیادی ندارین. ۵ کلید واژه برتر رو انتخاب کنین و به اونا رنگ سبز بدید بعد ۳۰ کلید واژه مناسب بعدی رو انتخاب کرده و با رنگ زرد مشخص کنین و ۶۵ کلید واژه بعدی رو به عنوان مکمل با رنگ قرمز جدا کنین.

در آخر لیست مناسبی از کلمات کلیدی دارین که رنگ سبز رو به عنوان اولین انتخاب، رنگ زرد رو به عنوان گزینه بعدی و رنگ قرمز رو فقط در موارد خاص بکار بگیرین.

بروزرسانی جدید

گوگل می خواد که وسیله جدیدی رو واسه تعیین تعداد جستجوی کلمات کلیدی بوسیله کاربران در ماه معرفی کنه و در آینده دسترسی از طریق keywords tool external ممکن نخواد بود. بزودی مقاله ای واسه معرفی توانایی ها و امکانات این وسیله جدید منتشر می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *