عمومی

عادت های استیو جابز که کنفرانس‌های اپل را به نمایش‌هایی خارق العاده تبدیل می‌کرد

«استیو جابز» هنوز از نظر کارشناسان بهترین داستان سرای بخش تجارت و تکنولوژیه. هر کنفرانسی که واسه معرفی اجناس زیر نظر ایشون انجام می شد، به بهترین شکل ممکن برگزار می گشت. هر حرکت، دمو، تصویر یا اسلاید با بقیه عناصر هماهنگی کامل داشته و با دقت طراحی شده بودن. این هماهنگی به حدی بود که احساس می کردین به تماشای تئاترای مشهور و جایزه گرفته برادوی نشسته اید. باید گفت کلید اصلی این هماهنگی غیرقابل تصور که هنوزم اپل از اون در نمایش محصولاتش استفاده میکرد تنها یه چیز بود؛ استیو جابز روند اجرای مراسم رو بدون این دست اون دست کردن تمرین می کرد.

سرفصل محتوا

    • تمرین بدون این دست اون دست کردن نکته کلیدی اجراهای استیو جابز
    • مثالای مشابه کنفرانسای تمرین شده فوق العاده
  • قانون ۲۰/۲۰

      • منبع: Inc

تمرین بدون این دست اون دست کردن نکته کلیدی اجراهای استیو جابز

جابز در همه مراحل اجرایی یه سخنرانی از اول تا انتها اون درگیر بود و نظرات خود رو در طراحی اسلایدا هم به کارکنانش تحمیل می کرد.  با این حال نکته ی کلیدی رونماییای ایشون این بود که خودش بارها مراسم رو بطور تمرینی روی صحنه اجرا می کرد.

تمرینات زیاد عامل اصلی راحت بودن جابز روی صحنه بود

براساس گزارش های منتشر شده از پشت صحنه سخنرانیا اپل، جابز اجناس رو طوری معرفی می کرد که انگار در سالن پذیرایی وایس تاده و می خواد خاطره ای بامزه تعریف کنه. این حد از غیر رسمی بودن فقط از راه ساعتا تمرین بدست اومده بود. حتی یه خبرنگار تعریف می کنه مجبور شده بود واسه مصاحبه با ایشون چهار ساعت منتظر اتمام تمرینات اجرایی اش باشه.

فشار و تمرینات زیاد قبل از کنفرانس موجب شده که تموم لوکیشنای فیلم بیوگرافی استیو جابز به تمرینات قبل از نمایش اجناس اپل محدود شه.

به گفته یکی از کارمندان اپل، مردم عادی معرفیای جابز رو خیلی ساده میدونن در حالیکه اینطور نیس. اون میگه:

«مراسمای جابز در نظر بینندگان معمولی شامل یه فردی بود که شلوار جین آبی با پیرهن مشکلی پوشیده و تلاش داره درباره تکنولوژی صحبت کنه. اما در واقع این صحبتا بسیار پیچیده و مشکل بودن. ایده های فروش، معرفی تواناییای اجناس و هم اینکه برندینگ به خصوصی در اونا نهفته بود که سر گرفته از ساعتا برنامه ریزی فشرده، تمرین زیاد و تحمل استرس بسیار بودن.»

برنامه ریزی

به گفته خبرنگاران استیو جابز ار هفته ها قبل از رونمایی اجناس شروع به تمرین می کرد و یواش یواش فشار تمرینات رو بالا برده تا اونجا که دو روز آخر رو به طور کاملً به تمرینات پایانی اختصاص می داد.

مثالای مشابه کنفرانسای تمرین شده فوق العاده

خیلی از مدیر عاملان معروف بیشتر از چند ساعت رو صرف تمرین پایانی نمی کنن چه برسه به چندین روز. از همین روست که تاثیر گذاری و قدرت جابز تا حدودی غیر قابل تکراره اما هنوز مدیرانی وجود دارن که تلاش می کنن کنفرانسایی فوق العاده بوجود بیارن.

مثلا کنفرانس اینتل در CES 2018 رو در نظر بگیرین. ایجاد هماهنگی میان پهپادای پیانو نواز، ماشینای پرنده، آکروبات بازی با لباسای LED، ماشینای خودران و … اصلا کار آسونی نیس.

اجرای بی عیب و مشکل اینجور کنفرانس عجیب ای تنها وابسته به ساعتا برنامه ریزی، آزمایش و تمرین بسیاره.

شما می تونین از راه لینک کنفرانس اینتل در CES 2018 این کنفرانس عالی رو ببینین.

قانون ۲۰/۲۰

حال سوال اساسی مدیران بخش تکنولوژی اینه که زمان ایده آل تمرین واسه معرفی یه محصول یا ارائه یه سخنرانی چقدره. به گفته کارشناسان این مطلب به طراحی مراحل جور واجور و تسلط سخنران بستگی داره اما یه قانون کلی با نام ۲۰/۲۰ در این مورد هست.

هر بیست دقیقه سخنرانی ۲۰ بار تمرین می خواد

براساس این اصل، هر فرد واسه اجرای یه سخنرانی ۲۰ دقیقه ای باید اون رو ۲۰ مرتبه تمرین کنه. در ده مرتبه اول سخنران ریتم کلی خود رو پیدا کرده و می دونه در چه زمان، چه پیامی به مخاطب برسونه. ممکنه در طول این تمرینات یه تیکه از مطالب نوسته شده خود رو از یاد ببرین. اینجاس که ۱۰ تمرین اول بکار میاد و می تونین طی اونا مطمئن شید که همه چیز رو گفتین.

ده نوبت آخر وقتیه که می تونین روی لحن، لغات، زبون بدن، ریتم و تنظیم آهنگ جملات تمرین کنین و مطمئن شید سخنرانیتان که ساعتا واسه اون زحمت کشیده اید تاثیر دلخواهتون رو مخاطب بزاره و موفق میشه.

منبع: Inc