دیجیتال مارکتینگ و سئو

طراحی سایت مبتنی بر احساسات چیست؟

طراحی سایت بر اساس احساسات چیه؟

تا حالا واژه طراحی سایت بر اساس احساسات رو شنیدین و یا ایده داشتن سایتی مبنی بر احساسات و چیزهای مورد علاقه مخاطبان خود رو داشتین؟

یکی از کارای سخت در طراحی سایت، توجه به زیبایی چشمی سایت با در نظر گرفتن نوع مخاطبانه. بعضی وقتا طراحان مجبور هستن از ایده ها و رنگ هایی که فکر می کردن واسه طراحی سایت مورد نظرشون خوبه صرف نظر کنن، تا طراحی سایت مناسب جذب مخاطبان هدف و مشتریان شرکت سفارش دهنده باشه.

با تغییراتی که در چند سال گذشته در دنیای اینترنت و دیجیتال مارکتینگ به وجود آمده، جلب توجه کاربران سخت شده و نیازمند صرف زمان و انرژی بیشتری در طراحی سایت می باشه. یکی از راهکارهای مناسب واسه این منظور، به کار گیری هدفی روانشناسی در طراحی سایت به نام “طراحی سایت بر اساس احساسات” است که تلاش داره احساسات کاربران رو بر انگیزد و اون رو هم جهت با اهداف سایت گردونه. امروزه جذب کاربران و افزایش مدت زمان حضور اون ها در سایت هم به عامل مهمی در سئو تبدیل شده. طوری که هرچه به جلو پیش می رویم اهمیت بهبود تجربه کاربری (UX) سایت و توجه به فاکتورهای کیفی نسبت به فاکتورهای کمی، افزایش پیدا می کنه.

مثلا اگه بخوایم واسه یه برند نوشابه سایتی جهت معرفی و تبلیغ طراحی کنیم دو راه پیش رو داریم:

  1. محصول و برند رو مستقیما در برابر نمایش بذاریم.
  2. محصول و برند رو در بستر احساسی متناسب با اون نمایش بدیم.

مثلا فرض کنین از سایتی بازدید می کنین و تصویری (یا ویدیو کلیپ) رو مشاهده می کنین که در اون افراد در حال بازی والیبال در پارکی هستن. حتی اگه طرفدار این ورزش هم نباشین باز تحت اثر هیجان و شادی بازیکنان این عکس قرار میگیرین. بعد وقتی که یکی از بازیکنان واسه رفع خستگی نوشابه خنکی می نوشد، شمام در خود احساس تشنگی می کنین و دوست دارین یه نوشابه خنک بخورین.

هدف عکس (یا ویدیو کلیپ) تبلیغ واسه بازی والیبال نیس، بلکه فروش اجناس نوشابه برنده. در واقع در این روش هدف معرفی محصول به طور ضمنی به کاربران سایت و درگیر کردن احساسات اون ها با شادی و هیجان ورزش والیبال، و هم اینکه در رابطه کردنش به طور ناخودآگاه با نوشابه اون برنده.

توجه به سطوح فهم کاربر در طراحی سایت بر اساس احساسات

طراحان از همون روزای ابتدایی Web 2.0  به دنبال بررسی اثرات احساسی طراحی سایت خود روی کاربران بودن. آرون والتر در سال ۲۰۰۵ کتابی رو در این مورد و با عنوان “طراحی واسه احساس” منتشر کرد که فروش خوبی هم کرد و تبدیل به منبعی به درد بخور واسه طراحان سایت شد. والتر در کتابش سه مرحله درگیری احساسی رو واسه یه بازدیدکننده عادی سایت در نظر می گیرد که عبارت ان از:

  1. تحت اثر قرار گرفتن کاربر
  2. کنجکاو شدن کاربر
  3. درگیر شدن کاربر

طراحی سایت بر اساس احساسات و طراحی سایت خلاقانه

۱. تحت اثر قرار گرفتن کاربر (سطح داخلی)

اثر اولیه همیشه به طور ناخودآگاه منتقل می شه و بدون اون که براساس قضاوت منطقی باشه، به طور خودکار بوسیله ذهن ما تفسیر می شه. وقتی ما یه سایت رو می بینیم خیلی سریعً یا نظرمون رو جلب می کنه و یا حس مثبتی رو در ما ایجاد نمی کنه. بعد براساس همون حس و پیش بینی اولیه، شروع به مشاهده و دریافت اطلاعات از اون سایت می کنیم. پس به هر حال، اهمیت اثر اولیه طراحی سایت روی کاربر بر کسی پوشیده نیس، چون همون اثر اولیه مبنای قضاوت فرد از باقی محتوا سایت می شه.

۲. کنجکاو شدن کاربر (سطح رفتاری)

اگه چیزی در نگاه اول جذاب و باحال باشه، مغز ما تلاش می کنه تا اطلاعات کافی در مورد اون شی به دست بیاره. این جذابیت الگوهای رفتاری مون رو بر می انگیزد و باعث می شه از نظر احساسی در مورد چیزی که دوست داریم به هیجان آییم. پس قدم دوم در طراحی سایت بر اساس احساسات، تحریک کنجکاوی و تشویق کاربران به جستجوی بیشتر در سایته. وقتی بازدیدکنندگان به هیجان اومدن به راحتی به اسکرول کردن صفحات سایت یا پیگیری لینک های سایت و یا حتی پر کردن فرم فراخوان (CTA) موجود در سایت می پردازن.

۳. درگیر شدن کاربر (سطح بازتابی)

این مرحله بالاترین سطح از پروسه های فکری شناختی ما هستش. در این مرحله ما تحلیل می کنیم و دست به قضاوت های منطقی درباره ی چیزایی که دیدیم می زنیم. کاربر سایت در اثر دو سطح قبلی به این مرحله می رسد، و اصطلاحاً در همین مرحله باید همه ی کارت ها روی میز قرار گیرد و واسه ایشون مشخص شه که محصول و خدمات سایت چیه و به چه دلیل واسه اون خوبه.

کاربران در ذهنشون می دانند که مقصود این سایت فروش محصول یا خدماته، اما به دلیل احساسات مثبتی که تجربه کرده ان، مقاصد گفته شده حس دفاعی رو در اون ها بر نمی انگیزد. پس همون طور که می ببینن طراحی سایت بر اساس احساسات موجب برانگیخته شدن زنجیره ای از عکس العمل های روانی می شه. اول کاربران رو با جذابیت به دام انداخته، دوم اون ها رو کنجکاو و تشویق به جستجوی بیشتر می کنیم، و سوم اون ها رو متوجه می کنیم که این تلاش ها واسه چه هدفی بوده.

به طور حتم مهم ترین جنبه ی یه سایت ارائه تجربه کاربری استثنایی و خاص هستش که براساس جذابیت های چشمی، اطلاعاتی، خلاقانه یا … باشه. اگه سایتی که طراحی می کنین بتونه یکی از این تجربه ها رو ارائه دهد، شما می تونید مطمئن باشین که بازدیدکنندگان سایت تون در آینده باز از سایت شما دیدن می کنن.

شما از سایتای ایرونی که طراحی اونا بر اساس احساساته، بازدید کردین؟ نظرات خود رو با ما در میان بذارین.