طراحی سایت ریسپانسیو یا اپ موبایل؟

به چه دلیل طراحی سایت ریسپانسیو از داشتن اپ مهمتره؟

در این مقاله تلاش میکنیم بفهمیم که به چه دلیل طراحی یه سایت به طور کامل ریسپانسیو مهمتر از داشتن یه نرم افزار موبایل واسه تجارت شماس، هم اینکه باید بدونیم چه زمان داشتن اپ لازم هستش. واسه شروع کمی تامل کنین و به یاد بیارید که طی یه ماه گذشته چند نرم افزار جدید روی گوشی همراه خود نصب کردین. اگه به عددی بزرگتر صفر رسیدید مطمئن باشین که شما در کمترین هستین.

در زندگی یه طراح سایت سه چیز پیشگیری ناپذیره؛ مرگ، مالیات و مشتریان جدیدی که در کنار طراحی سایت درخواست طراحی اپ هم دارن.

این روزا داشتن اپ موبایل در نظر خیلی از صاحبان کار و کاسبی به یه نیاز اساسی در کنار طراحی سایت تبدیل شده؛ بدون اینکه اول به کاربرد اون فکر کنن. اونا فکر میکنن داشتن اپ موبایل سریعترین راه ممکن واسه رسیدن به مخاطبینیه که زمان زیادی در اینترنت و گوشی خود میگذرونن. در حالیکه هر چقدر حضور اونا در این فضا بیشتر شه تمایل شون واسه نصب یه برنامه جدید هم کم میشه.

اگه نمی دونین طراحی سایت ریسپانسیو چیه پیشنهاد میکنیم به مقاله وبسیما در مورد طراحی سایت ریسپانسیو و برابری پذیر مراجعه کنین و اطلاعات بیشتری در این مورد به دست بیارین.

طراحی سایت ریسپانسیو

اپ موبایل دقیقا چیه؟

واسه شروع در گوگل جستجو کردیم “what is an app?” و پاسخی که گرفتیم میگه اپ یه نرم افزاره که واسه رفع احتیاجی مشخص طراحی شده و و مستقیما بوسیله کاربر دانلود و نصب میشه. مهمترین بخش این جمله عبارت “رفع احتیاجی مشخص” است. پس هدف اصلی از طراحی یه اپ رفع یه نیازه و زمانیکه اون نیاز برطرف شده باشه دیگه وجود اپ بی معنی هستش دو دلیل اصلی واسه طراحی یه اپ هست که در ادامه اونا رو با هم بررسی میکنیم.

طراحی اپ با هدف افزایش اعتبار برند

مثلا شرکت پپسی یه اپ موبایل واسه مشتریان خود طراحی کرده که با نصب اون موقع خرید اجناس پپسی می تونین در قرعه کشی هم شرکت کنین. دو نکته در مورد این اپ خیلی با اهمیته؛ اول اینکه واسه یه هدف مشخص یعنی شرکت در قرعه کشی طراحی شده و دوم اینکه نسخه ای از این توانایی روی سایت پپسی وجود نداره. در واقع این اپ راه حلی جانشین واسه سایت پپسی نیس.

هدف کاربران از نصب این نرم افزار آشنایی با پپسی نیس چون میتونن این اطلاعات رو از راه سایت هم دریافت کنن. بلکه کاربرانی که دوست دارن رابطه بیشتری با شرکت داشته باشن و از خدمات جانبی اون بهره مند شن اپ موبایل رو نصب میکنن.

محصول یا خدمات شرکت یه اپه

در این مورد مثال بسیار ملموسی هست؛ اسنپ. در این حالت طراحی اپ با هدف شناساندن بیشتر شرکت انجام نمیشه بلکه خود نرم افزار محصول پایانی شرکته و مستقیما با کاربران در رابطه هستش. زمانیکه خدمات خود رو از راه موبایل ارائه میدین به اطلاعاتی مانند موقعیت کاربر، تایید هویت دقیق و … دسترسی دارید و همین موجب میشه که اسنپ فقط از راه اپ بتونه خدمات خود رو به کاربران ارائه دهد.

تا حالا سایت اسنپ رو دیدین؟ هدف از طراحی این سایت به طور کامل متفاوت با اپه. در این سایت به معرفی اسنپ، چگونگی دانلود اپ و ثبت نام رانندگان پرداخته شده و هیچ کدوم از خدمات موجود روی نرم افزار در سایت دیده نمیشه.

به چه دلیل طراحی اپ موبایل معمولا اشتباهه؟

موفقیت شرکتای بزرگ مانند اینستاگرام، اسنپ، دیجی کالا و … معمولا مثالایی واسه اهمیت بخشیدن واسه داشتن یه اپ موبایله. در حالیکه بیشتر کاربران به صورت هفتگی بین ۶ تا ۱۰ نرم افزار رو استفاده میکنن و شاید شما یکی از اونا نیستین.

تصویر زیر محبوب ترین نرم افزارهای موبایل رو نمایش می ده. تو یه نگاه میشه که به دو دسته اصلی تقسیم می شن. اول برنده های معتبر و بعد خدماتی که فقط از راه اپ قابل ارائه هستن. دقت کنین که هیچ کدوم از این نرم افزارها نسخه موبایلی یه سایت نیستن.

نرم افزارهای محبوب موبایل

بیشتر از ۶۰ درصد کاربران هیچ نرم افزار جدیدی در طول یه ماه روی گوشی همراه خود نصب نمی کنن و تنها نزدیک به ۱۰ درصد اونا بیشتر از ۴ نرم افزار در ماه نصب میکنن که احتمال حضور شما در یکی از این ۴ نرم افزار هم بسیار پایینه. شما باید هزینه و زمان بسیاری رو صرف کنین تا ۱۰ درصد کاربران رو مخاطب بذارین. البته این ۱۰ درصد وقتی مخاطب شما هستن که واقعا چیز با ارزشی به اونا ارائه کنین.

نکته مهمتر مدت زمانیست که یه نرم افزار روی گوشی کاربران می مونه. به صورت میانگین تنها ۳.۲ نرم افزارها بیشتر از یه ماه روی گوشی کاربران دووم میارن.

انتخاب درست، طراحی سایت ریسپانسیوه

خیلی از مشتریان وبسیما از ما می خوان در کنار طراحی سایت شرکتی واسه اونا اپ موبایل هم طراحی کنیم و جمله ای که عموما میشنوین اینه؛ دوست دارم مشتریان بتونن از راه گوشی هم خیلی راحت سفارش خود رو در سایت ثبت کنن. اگه طراح سایت باشین این جمله واسه شما یه معنی داره؛ طراحی ریسپانسیو.

کاربران نیازای خود رو در گوگل جستجو میکنن نه اپ استور

فرض کنین که دنبال یه آرایشگر جدید هستین. چقدر احتمال داره که اپ استور یا گوگل پلی رو باز کنین و به دنبال نرم افزار معرفی آرایشگران بگردین؟ همین مثال رو امتحان میکنیم. در اپ استور جستجو کردیم barber shop و نتیجه اون رو در تصویر زیر می بینین.

نمونه جستجو در اپ استور

حالا همین عبارت رو در گوگل جستجو کنین، به سرعت بهترین یافته ها به شما نشون داده میشه. دقت کنین که این رفتار حتی در میان تازه کارترین کاربران وب هم رایجه و نمیشه منکر ضریب نفوذ بالای سایت و سئو در بازاریابی دیجیتال شد.

هم طراحی سایت ریسپانسیو میخوایم و هم اپ

شاید فکر کنین که طراحی سایت ریسپانسیو و سئوی قوی هم یه ضرورته ولی دلیل نمیشه که از داشتن اپ خود رو محروم کنیم. من هم با شما موافقم به شرطی که یکی از از دو دلیل مطرح شده در اول مقاله رو داشته باشیم. یعنی یه برند معتبر باشیم یا اپ خود رو با هدفی مشخص و جداگونه از سایت طراحی کرده باشیم.

وگرنه هزینه ای که واسه طراحی یه نرم افزار موبایل در دو نسخه اندروید و IOS میپردازید توجیه اقتصادی نداشته و تمرکز شما رو از راه اصلی جذب مشتری یعنی تولید محتوا و بهتر شدن وضعیت سئو دور میکنه. کاربران ثابت کردن که واسه دانلود نرم افزارهای موبایل کنجکاوی قبل رو ندارن و تا زمانیکه راه حلی در فضای وب واسه اون وجود داشته باشه بهتر می دونن اپ دانلود نکنن.

شاید یکی از باحال ترین مثالا در این مورد تجربه ناموفق دیجی کالا واسه تشویق کاربران خود به دانلود اپ باشه. یه مدت پیش این سایت نسخه ریسپانسیو خود رو غیرفعال کرده و از کاربرانی که با موبایل وارد سایت میشدند درخواست میکرد نرم افزار رو دانلود کنن. با گذشت چند ماه و نبود استقبال زیاد کاربران از این اتفاق دیجی کالا دوباره طراحی سایت ریسپانسیو رو در دستور کار قرار داد و نسخه موبایل مناسبی واسه سایت خود معرفی کرد.

طراحی سایت ریسپانسیو دیجی کالا

اگه تجربه ای ناموفق و یا حتی موفق از طراحی یه اپ در کنار طراحی سایت خود داشتین با ما و خوانندگان این مقاله در میان بذارین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *