دیجیتال مارکتینگ و سئو

طراحی تعاملی سایت چیست؟

طراح تعامل و طراحی تعاملی سایت

طراح تعامل (interaction designer) عبارتیه که این روزا در فضای طراحی بسیار به کار برده می شه. اما طراحی تعاملی سایت واقعا چیه؟ چی یه فرد رو تبدیل به یه طراح سایت تعاملی می کنه؟ در این مقاله به این دو سوال مهم جواب میدیم.

 

طراحی تعاملی (interactive design) چیه؟

طراحی تعاملی فرآیندیه که در اون طراح به ایجاد رابط وب جذاب با به کار گیری منطق و دقیق شدن و فوکوس کردن بر رفتار و اعمال کاربر می پردازه. این نوع طراحی از تکنولوژی و اصول ایجاد رابطه درست با مخاطب واسه ایجاد یه تجربه کاربری (UX) خوب استفاده می کنه. باب بکسلی در مقاله “معرفی طراحی تعاملی” که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، مبحث طراحی تعاملی رو به ۵ زمینه کلی تقسیم کرد:

  • رابطه آدم/ماشین که همون ارتباطیه که بین دستگاه و کاربر برقرار می شه.
  • عمل/عکس العمل که به چگونگی ایجاد تعاملا می پردازه.
  • وضعیت که به ما اطمینان میده کاربر از اون چیزی که در نرم افزار اتفاق میفته و چرایی اون، آگاهه.
  • جریان کار که به ما اطمینان میده که کاربران می دونن با به کار گیری یه وسیله یا نرم افزار چه اتفاقی میفته.
  • سوء عمل که ایرادات ناگزیر رو در نظر میگیره.

هم اینکه مسائلی رو هم باید طراح هنگام طراحی تعاملی در نظر بگیره تا رابطه مناسبی با کاربران برقرار کنه. یکی از معتبرترین منابع طراحی تجربه کاربری، چند سوال و جواب اونا رو واسه تشخیص طراحی تعاملی مناسب پیشنهاد میده.

  1. کاربر با به کار گیری ماوس، انگشت یا قلم چیجوری می تونه با رابط رابطه برقرار کنه و چه کارایی می تونه انجام بده؟
  2. کاربر واسه ایجاد تعامل با رابط می تونه چه دستورهایی بده؟
  3. ظاهر رابط به کاربر سرنخی درباره طرز کار اون میده؟
  4. قبل از اینکه کاربر عملی رو انجام بده، چه اطلاعاتی رو در اختیار اون قرار می دید؟
  5. واسه جلوگیری از اشتباه محدودیت یا قیدی تعریف شده؟
  6. اخطارهای خطا راهی رو واسه اصلاح در پیش پای کاربر قرار میده؟
  7. از لبه ها و گوشه ها به طور هدف دار واسه قرار دادن المانای تعاملی استفاده کردین؟
  8. وقتی کاربر یه عملی رو انجام میده و به پایان میرسونه چه بازخوردی میگیره؟
  9. زمان بین انجام عمل بوسیله کاربر و مشاهده جواب چقدره؟
  10. المانای رابط دارای اندازه و اندازه مناسبی هستن؟
  11. از استانداردها پیروی می کنین؟
  12. از فرمتای آشنا و معروف استفاده کردین؟

طراحی سایت تعاملی

نقش یه طراح تعامل در طراحی خوب سایت

اگه خود رو در حال پرسیدن سوالای بالا یا فکر کردن به اونا دیدین، شما یه طراح تعاملی هستین. طراح تعاملی فردی از اعضای تیم: طراحی، پیشرفت، خلاقیت یا بازاریابیه که در تدوین روش هدف دار طراحی، شناسایی تعاملای کلیدی محصول، ایجاد نمونه واسه آزمایش، به روز بودن و جلو رفتن با روند روز دنیا واسه تاثیرگذاری بیشتر بر کاربر کمک می کنه. این وظایف ممکنه کمی پیچیده و شامل مفاهیم جور واجور به نظر برسه. واسه ساده تر کردن کار، بیشتر شرکتا یه طراح تعاملی سایت استخدام می کنن تا مطمئن شن کاربران خوب با سایت شون رابطه برقرار می کنن.

راه هایی که از راه اون افراد وارد بخش طراحی تعاملی سایت شدن فرق داره. بعضی از موسسات رسمی طراحی، به آموزش طراحی سایت تعاملی می پردازن و بعضیا از راه این موسسات وارد بخش طراحی تعاملی سایت شدن. بعضی هم بر اثر اتفاق و یا بر اثر تجربه وارد این بخش شدن. با این وجود طراحان سایت تعاملی دارای صفات مشترکی هم هستن. بعضی از صفات مشترک طراحان تعامل، اشتیاق اونا به دونستن اینکه چیزها چیجوری کار می کنن، نترسیدن از سوال پرسیدن و توانایی چشمی کردن و بازی کردن با مفاهیم و المانا با روش های جدیده.

مفاهیم و اصول طراحی سایت تعاملی

  • چی باعث تفاوت طراحی تعاملی با خود طراحی می شه؟
  • چی طراحی تعاملی رو به جلو می بره؟

این سوالات کمی مبهم به نظر می رسن. درباره طراحی تعاملی زیاد صحبت می شه و این به دلیل ارزش طراحی تعاملیه. طراحی تعاملی بخشی از یه طراحی خوب در طراحی و پیشرفت زمینه های دیجیتال، وب و اپلیکیشنه. در مقاله معتبری که در سال ۲۰۰۹ بوسیله UX Booth منتشر شد، به مفاهیمی که در پیش بردن طراحی تعاملی سایت نقش داشتن گفته شد:

  • طراحی تعاملی هدف محور: سایت یا تعامل شما با اون به چه دلیل ایجاد شده؟ هدف اون چیه؟ این هدف رو دریابید و مطمئن شید که نرم افزار شما خوب هم جهت با این هدف کار می کنه.
  • رابط نامرئی: شما نمی تونین بهترین رابط رو ببینین! بهترین رابط اصلا وجود نداره، و زمان بارگذاری و جواب دهی اون به اندازه ای کوتاهه که اصلا نمیشه اون رو دید. یه رابط خوب کاربر رو به فکر کردن وا نمی داره و باعث پریشونی و گیجی و کلافه شدن اون نمی شه.
  • توانایی استفاده آسون: رابطایی که فهم وضعیت سیستم مورد نظر و به کار گیری اون رو آسون می کنن، رابطای کاربری بهتری هستن.
  • کارایی خوب: بهترین طراحیا (چه تعاملی چه صنعتی) به شکلی هستن که خودشون با کاربر رابطه برقرار می کنن و فرم تابعی از عملکرده.
  • آموزش پذیری: اجزای آشنا بخش کلی ای از یه رابط کاربری رو تشکیل میدن. طراحان تعاملی خوب در روبرو شدن با چالشای مشابه از تجارب قبلی خود استفاده میکردن. اونا از یه سری از الگوها واسه حل چالشای پیش روی خود استفاده می کنن.

 

نمونه ای از سایتای ایرونی که طراحی تعاملی خوبی دارن تو ذهن دارین؟ نظرات خود رو با ما در میان بذارین.