دیجیتال مارکتینگ و سئو

شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند

تکنیکای شناسایی کلمات کلیدی مهم

تولید محتوا بدون شناسایی کلمات کلیدی مهم آب تو هاون کوبیدنه. بدون هدف گذاری تاثیر فعالیتاتون بسیار پایین هستش و شناسایی کلمات هدف رو باید حتی قبل از تولید محتوا انجام بدین. واسه انتخاب بهترین کلمات باید سه سوال اساسی رو از خود سوال کنین:

  1. کاربران چه عباراتی رو بیشتر جستجو میکنن؟
  2. این عبارت چقدر واسه شما درآمد زایی می کنه؟
  3. در هر عبارت چقدر رقابت هست؟

وسایل مختلفی واسه شناسایی کلمات هدف و اندازه جستجوی هر کدوم از اونا هست ولی الان این پروسه کمی پیچیده و سخت شده. در این مقاله از سری آموزش سئو تازه کار تلاش میکنیم بهترین تکنیکای موجود واسه شناسایی کلمات هدف و مهمترین اشتباهات عادی در به کار گیری این کلمات رو به شما معرفی کنیم.

کاربران چه عباراتی رو بیشتر جستجو میکنن

آموزش پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی

https://websima.com/Courses/Starter-SEO/06-Keyword-Research.mp4

در این ویدیو آموزش پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی واسه هدف گذاری در بازاریابی محتوا و سئو رو به شما آموزش می دیم. جستجوی کلمات کلیدی مهم اولین قدم در تولید محتوای باکیفیته.

۱- کاربران چه عباراتی رو بیشتر جستجو میکنن؟

اولین سوالی که در سئو از خود میپرسیم اون هستش که، در چه عباراتی باید جایگاه به دست بیاریم. در اولین قدم براساس تجربه و علم خود لیستی از کلمات مهم جفت و جور میکنیم ولی ممکنه انتخاب ما با فرهنگ عمومی کاربران فرق داشته باشه. ما به دنبال روشی واسه تعیین اندازه محبوبیت این عبارات در میان عموم کاربران هستیم.

وسیله Keyword Planner، بررسی اندازه جستجوی کلمات

Keyword Planner بوسیله گوگل و به عنوان یکی از وسایل جانبی Google Adwords طراحی و معرفی شده. هدف اصلی این وسیله کمک به افرادیه که می خوان از سرویس تبلیغات گوگل استفاده کنن. شما می تونین کلمات کلیدی مورد نظر خود رو در اون وارد کرده و اندازه جستجو، سطح رقابت و هزینه لازم واسه تبلیغات رو دریافت کنین.

با در نظر گرفتن اطلاعاتی که در keyword planner ارائه میشه به سرعت به یه وسیله مهم واسه متخصصین سئو و مرجعی واسه تعیین اندازه جستجوی کلمات در گوگل تبدیل شد.  البته گوگل هم متوجه این به کار گیری وسیله خود شد و شرایط به کار گیری اون رو سخت کرد. الان تنها وقتی به اطلاعات دقیق جستجو دسترسی دارین که یه کمپین تبلیغاتی فعال در گوگل ادوردز داشته باشین. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر می تونین مقاله آموزش کار با وسیله keyword planner رو بخونین.

شناسایی کلمات کلیدی پرجستجو با keyword planner

واسه کار با وسیله keyword planner چند نکته مهم رو تو ذهن داشته باشین:

  • اعداد ارائه شده در این وسیله واسه تعداد ورودیاتون هنگام تبلیغات در گوگل هستن و با آمار واقعی جستجو در گوگل اختلاف دارن.
  • هنگام بررسی جستجوی یه کلمه به روند صعودی یا نزولی بودن جستجو طی یه سال گذشته توجه کنین.
  • حتی اگه رتبه ۱ گوگل باشین تنها می تونین ۵۰ درصد از این جستجوها رو به خود اختصاص بدید.
  • اندازه رقابت پذیری کلمات در این بخش تنها براساس استانداردهای سئپ نیس بلکه اندازه تبلیغات در گوگل و هزینه اونا هم در اون اثر میذاره.

به پیشنهادات گوگل هنگام جستجو توجه کنین

یکی از روشای پیدا کردن کلمات مهم، جستجوی عبارات مورد نظر خود در گوگله. زمانیکه شروع به تایپ میکنین گوگل پیشنهادات مربوط به عبارت شما رو نمایش می ده. این پیشنهادات براساس جستجوهای انجام شده بوسیله عموم کاربران در گوگله. در واقع پیشنهادات گوگل هنگام جستجو پرطرفدارترین عبارات جستجو شده در گوگل هستن.

بهترین کلمات کلیدی پیشنهاد شده بوسیله گوگل

هم اینکه در انتهای نتایج جستجوی گوگل پیشنهاداتی به شما نشون داده میشه که از نظر معنایی با عبارت جستجو شده بوسیله شما در رابطه هستن و بیشتر از بقیه عبارت ها جستجو می شن. این عبارات معمولا طولانی هستن و دقیقا به هدف کاربر اشاره دارن.

به کار گیری وسیله kwfinder

یکی از وسایل مناسب واسه تخمین اندازه جستجوی کلمات کلیدی وسیله kwfinder.comه. در صورت ثبت نام در این سایت می تونین روزانه ۵ عبارت رو به صورت رایگان بررسی کرده و اندازه جستجو و رقابت پذیری اون رو ببینین. این عبارت دو عامل جستجو و رقابت رو همزمان واسه شما تحلیل کرده و برخلاف keyword planner اندازه رقابت رو براساس استانداردهای مهم سئو تخمین میزنه.

شاید تنها ایراد این وسیله ضعف نسبی اون در تخمین عبارات فارسی و بررسی سایتای ایرونی باشه که بنظر میرسه این مشکل هم کم کم برطرف می شه. کلا میشه گفت در شرایط فعلی آمارهای kwfinder ملاک زیادی واسه تعیین اندازه جستجوی کلمات کلیدیه.

اندازه جستجوی کلمات کلیدی با kwfinder

۲- این عبارت چقدر واسه شما درآمد زایی می کنه؟

بعضی وقتا تعداد بالای جستجوی یه کلمه موجب میشه که به هدف اصلی ما تبدیل شه در حالیکه این کلمه از نظر اقتصادی مناسب زمینه کاری ما نیس. مثلا تصور کنین که شما یه شرکت خدماتی در مورد تعمیرات موبایل و تبلت هستین. هنگام بررسی کلمات کلیدی میفهمید که عباراتی مانند موبایل یا تبلت جستجوی بسیاری بالایی دارن و تصور میکنین که اینا میتونن واسه شما ارزش آفرین باشن.

تنها کلماتی واسه ما مهم هستن که بتونیم اونا رو به پول تبدیل کنیم، کاربری که عبارت موبایل رو گوگل جستجو میکنه خیلی بعیده که به دنبال تعمیر گوشی همراه خود باشه و حتی اگه شما در رتبه یه گوگل باشین سایت شما رو انتخاب نمیکنه. اگه هم انتخاب کنه به سرعت از اون خارج می شه.

کلماتی واسه ما مهم هستن که جستجوی بالایی داشته و مستقیما به خدمات یا اجناس ما در رابطه هستن.

۷۵ درصد جستجوهای کاربران بیشتر از سه کلمه س

الان فرهنگ جستجو در گوگل تغییرات بسیاری نسبت به گذشته داشته و کاربران فهمیدن که جستجوی عبارات طولانی جواب بهتری از طرف گوگل دریافت میکنه. این عادت به اندازه ای همه گیر شده که الان بیشتر از ۷۵ درصد جستجوهای کاربران رو عبارات سه تا شش کلمه ای تشکیل می ده.

شاید مهمترین دلیل تشکیل این فرهنگ رو بشه بخش پیشنهادات گوگل هنگام جستجو دونست چون به محض اینکه کاربر شروع به جستجو میکنه با پیشنهاداتی مواجه میشه که عموما طولانی بوده و به موضوعی مشخص اشاره دارن. هم اینکه تنوع محتوای موجود روی اینترنت موجب میشه کاربران با به کار گیری ترکیبات طولانی تر موضوع دقیق جستجوی خود رو واسه گوگل مشخص کنن.

این فرهنگ میتونه واسه ما یه فرصت باشه؛ چون تعداد جستجوی این کلمات در گوگل پایینه (تنوع عبارات زیاده) در نتیجه رقابت در کلمات کلیدی طولانی و هدف گذاری روی اونا بسیار ساده تره. سایتای کمی این موضوع به ذهنشون رسید که روی عبارات کم جستجو هدف گذاری کنن در حالیکه همین عبارات کم جستجو دقیقا معرف نیاز کاربران هستن.

۷۵ زیرو رو کردن و گشتن ها کلمات کلیدی طولانی هستن

مثلا ممکنه تعداد کاربرانی که عبارت “تعمیر گوشی سامسونگ تو تهران” رو جستجو میکنن بسیار پایین تر از آدمایی باشه که “گوشی سامسونگ” رو جستجو کردن. ولی این افراد دقیقا مشتریان شما هستن و اندازه تبدیل اونا بسیار بالا هستش.

کلمات طولانی ارزش بالایی دارن چون هدف اصلی کاربر هستن و اندازه رقابت در اونا بسیار پایینه.

۳- در هر عبارت چقدر رقابت هست؟

سومین عامل واسه امتحان ارزش کلمات کلیدی اندازه رقابته. واسه تعیین اندازه رقابت روشای زیادی در دسترس نیس. شاید بهترین روش واسه انجام این کار جستجوی عبارت مورد نظر در گوگل و بررسی یافته های پیشنهادی بوسیله گوگله. مهمترین رقبای شما همانایی هستن که الان جایگاه خوبی در نتایج جستجوی گوگل دارن. واسه بررسی رقبای خود به موارد زیر توجه کنین:

  1. عبارت جستجو شده چقدر به عنوان صفحه شباهت داره؟
  2. سایت حریف شما یه سایت تخصصیه یا عمومی؟
  3. رتبه الکسا و جایگاه کلی این سایت چطوره؟
  4. طراحی داخلی و هویت چشمی سایت چیجوریه؟
  5. اندازه فعالیت کاربران و ارسال دیدگاه یا اشتراک گذاری رو بررسی کنین.
  6. صفحه اصلی سایت در این عبارت جایگاه کسب کرده یا یکی از صفحات داخلی؟

هر کدوم از این عوامل میتونن بر رقابت پذیری کلمات کلیدی موثر باشن ولی تبدیل این عوامل به یه ملاک مقایسه ای کمی سخته. الان ابزارهایی هستن که اندازه رقابت تو یه کلمه و اندازه اعتبار یه سایت رو مشخص میکنن که در میان اونا سایت kwfinder اطلاعات کامل تری به شما ارائه می ده. این وسیله رو کمی بالاتر معرفی کردیم و پیشنهاد میکنیم که از امکانات اون بهره بگیرین.

دقت کنین که سخت بودن یه کلمه به معنی فراموش کردن اون نیس، کار رو با کلمات ساده تر شروع میکنیم ولی در درازمدت کلمات سخت رو هم می گیریم.

تا این مرحله از سری آموزش سئو تازه کار اطلاعات زیادی در مورد سئو و فاکتورهای موثر بر اون بدست آوردیم و کلمات کلیدی هدف رو شناسایی کردیم. در مقالات بعدی مراحل تولید محتوا و معرفی اون در سطح اینترنت رو خواهیم آموخت.