فناوری

شباهت اتفاقی کراس اوور های مزدا CX-30 و آلفارومئو Tonale در نمایشگاه ژنو

این یه واقعیته که طراحی خودروهای جور واجور روز به روز به همدیگه نزدیک تر می شه، اما طی سالای گذشته زبون طراحی مزدا یهو تغییر کرده و اجناس این شرکت در بعضی از زاویه ها بسیار نزدیک به مدلای سنتی و مدرن آلفارومئو به نظر می رسن، در نمایشگاه ژنو امسال هم مشابه همین اتفاق در کلاس خودروهای کراس اوور تکرار شده که واسه بررسی بیشتر موضوع به معرفی هر کدوم از این دو خودرو قرمز رنگ بلند قد می پردازیم.

آلفارومئو با یه کراس اوور جدید به نام Tonale در نمایشگاه خودروی ژنو حضور پیدا کرده. این کراس اوور مفهومی بوده و از نظر ابعاد اندازه ای کوچیک تر از استلویو (Stelvio) داره.

هر چند آلفارومئو Tonale از ظاهری امروزی و مدرن برخورداره، اما با کمی دقت میشه رگهایی از مدلای قبلی شرکت رو در بخشای جور واجور اون دید.  مثلا رینگای ۲۱ اینچی که یادآور تلفنای قدیمی هستن، از خودروی موتور وسط ۳۳ Stradale اقتباس شدن؛ این مدل در دهه ۶۰ میلادی روی خط تولید قرار داشت.

چراغای اصلی آلفارومئو Tonale هم به احترام مدلای SZ و Brera به شکل سه المان جدا از هم طراحی شدن.

در داخل کابین از یه نمایشگر بزرگ ۱۲٫۳ اینچی در پشت فرمون استفاده شده تا اطلاعات لازم راننده به شکل گرافیکی در اختیار ایشون قرار گیرد. هسته اصلی سیستم اینفوتینمت رو هم نمایشگر لمسی ۱۰٫۲۵ اینچی تشکیل میده.

باحال اینکه خروجیای سیستم تهویه مطبوع به نمایشگرهای اختصاصی مجهز شدن، این نمایشگرها واسه تنظیم و نشون دادن دمای کابین کاربرد دارن.

آلفارومئو پیشرانه کانسپت Tonale رو از نوع هیبریدی شارژی (plug-in) اعلام کرده و از منتشر کردن جزئیات بیشتر درباره اون دوری کرده. این شرکت ایتالیایی در نظر داره تا آخر سال ۲۰۲۲ شش مدل هیبریدی شارژی راهی بازار کنه که نسخه تولیدی Tonale یکی از اونا میشه.

اما کمی اونطرف تر از غرفه آلفارومئو، شرکت مزدا که قبلا با منتشر کردن تیزرهایی از عرضه یه محصول تازه خبر داده بود، از یه کراس اوور جدید با نام CX-30 در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی کرد. این کراس اوور در کلاس کامپکتا طبقه بندی شده و در رده ای بین مدلای CX-3 و CX-5 جای میگیره.

مزدا CX-30 براساس زبون طراحی Kodo بوجود اومده، به خاطر این از چهره ای آشنا برخورداره. هر چند این خودرو بدنه ای قشنگتر داره، اما به نظر می رسه طراحان مزدا کمی با احتیاط تر عمل کرده و از خطوط تیز و حجمای بزرگ نمایی آمیز کمتر استفاده کردن. نتیجه اینکه CX-30 در مقایسه با مدلی مثل CX-5 سر به زیرتر و آروم تر دیده می شه.

کراس اوور CX-30 روی پلتفرم مزدا۳ ساخته شده و از نظر طراحی ظاهری و داخلی شباهتای زیادی با اون داره. با طول، عرض و فاصله اساسی به ترتیب برابر با ۴,۳۹۵، ۱,۷۹۵ و ۲,۶۵۵ میلی متر این کراس اوور جدید به طور قابل توجه ای طولانی تر و کمی عریض تر از CX-3 هستش.

ژاپنیا طیف خیلی از شکلای جور واجور موتورهای بنزینی و دیزلی رو واسه CX-30 در نظر گرفتن. همه این موتورها با استانداردهای یورو ۶ سازگاری داشته و به یه گیربکس شش سرعته دستی یا شش سرعته خودکار وصل می شن.

شباهت مزدا CX از این زاویه با خودروهای آلفارومئو غیر قابل انکاره.

موتور جدید Skyactiv-X هم واسه CX-30 قابل انتخابه. بد نیس اشاره کنیم در این تکنولوژی امتیازات موتورهای بنزینی و دیزلی با هم ترکیب شده و بهره وری تا حد زیادی زیاد شده.

درباره مشخصات موتور Skyactiv-X به کار رفته در CX-30 اطلاعاتی منتشر نشده، اما نمونه موجود در زیر کاپوت مزدا۳ برابر با ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۲ نیوتن متر گشتاور تولید می کنه.

به خاطر بهبود اندازه مصرف سوخت، همه مدلای بنزینی دارای سیستم هیبرید نرم هستن. بخش الکتریکی این سیستم رو باتری لیتیم یونی ۲۴ ولتی تشکیل میده. واسه بهبود چسبندگی هم هر چهار چرخ CX-30 نیروی تولیدی موتور رو دریافت می کنن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *