دیجیتال مارکتینگ و سئو

شاخصهای پایش عملکرد برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

شاخصای پایش کارکرد (KPI) در بازاریابی در شبکه های اجتماعی

واسه آزمایش موفقیت یه کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید قبل از اجرا و در مرحله طراحی کمپین، چندین شاخص کلیدی کارکرد (KPI) مناسب تعیین کرد. این شاخصای کلیدی کارکرد متناسب با اهداف هدف دار شرکت و هم اینکه اهداف اختصاصی اون کمپین مشخص می شن.

شاخص کلیدی کارکرد (KPI) واسه یه کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی، به معنی ارزشای قابل اندازه گیریه که نشون میده یه شرکت در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده چقدر موثر عمل کرده. شرکتا از این معیارها واسه آزمایش اندازه موفقیت در رسیدن به اهداف شون استفاده می کنن.

KPI مناسب کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی چه ویژگیایی داره؟

کلا دیدگاه های مختلفی جهت تعیین KPI مناسب واسه کمپینای سوشیال مدیا مارکتینگ هست. مدیران بازاریابی، فروش، برندینگ و … هر کدوم از دیدگاه خود به قضیه نگاه می کنن و معیارهایی رو مهم در نظر می گیرن. به طور عمومی تعریف شاخص کلیدی کارکرد (KPI) واسه این کمپینا باید شامل ۴ سوال زیر باشه:

  1. به مخاطبان هدف خود دست پیدا می کنین؟
  2. با مخاطبان هدف خود تعامل ایجاد می کنین؟
  3. چه تعداد از فالوورهای شبکه های اجتماعی شما در مورد اجناس یا خدمات تون پرس و جو می کنن؟
  4. چه تعدادی از اونا واقعا به مشتری تبدیل می شن؟

پاسخگویی درست به هر کدوم از این سوالات باعث تعیین چندین شاخص کلیدی کارکرد (KPI) مناسب می شه. البته باید این نکته رو در نظر بگیرین که نمیشه واسه همه شبکه های اجتماعی KPIای برابری رو تعیین کرد و حتما باید به ویژگیای خاص هر شبکه ای توجه کرد.

اندازه دسترسی به مخاطبان هدف در شبکه های اجتماعی

کلا به تعداد آدمایی که صفحه شما رو فالوو کردن بدون در نظر گرفتن تعداد لایک یا کامنت اون ها، اندازه دسترسی به مخاطبان می گن. حال فالوورهای فعال صفحه به آدمایی گفته می شن که علاوه بر دنبال کردن صفحه شما، از راه لایک، کامنت و اشتراک گذاری محتوا با برندتون به تعامل می پردازن.

شاخص کلیدی کارکرد واسه کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اندازه تعامل کاربران شبکه های اجتماعی

یکی از پایه ای ترین معیارهای امتحان موفقیت یه کمپین دیجیتال مارکتینگ، اندازه گیری اندازه تعامل کاربران صفحات شبکه های اجتماعیه. اینکه تعداد لایک، کامنت و به اشتراک گذاری محتوای صفحه بوسیله کاربران چقدر بوده. اگه تعداد فالوورهای شبکه های اجتماعی شما زیاد باشه و اندازه تعامل اونا کم، به معنی اینه که مخاطبان هدف رو به درستی انتخاب نکردین و یا پیام بازاریابی و محتوای تولیدی شما به صورتی نیس که سطح تعامل فالوورها رو تقویت کنه. کلا میشه اندازه تعامل کاربران با برند رو از راه ۶ ملاک زیر اندازه گیری کرد:

۱. تعداد لایک پستا

در بیشتر شبکه های اجتماعی با افزایش تعداد لایک پستا، امکان بیشتر دیده شدن اونا هم زیاد می شه. مثلا در شبکه اجتماعی اینستاگرام با افزایش تعداد لایک پست به ازای یه هشتگ خاص، این پست به ۹ پست برتر اون هشتگ رسیده و امکان دیده شدنش خیلی زیاد میشه.

۲. تعداد اشتراک گذاری پستا

تعداد شییر یا اشتراک گذاری پستا در شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه موجب افزایش بازدید محتوا بوسیله کاربران می شه، اهمیت دیگری هم داره. اشتراک گذاری پستا نسبت به لایک ارزش بیشتری داره، چون امروزه لایک کردن به چیزی ناخودآگاه تبدیل شده ولی شییر کردن نشون دهنده توجه فرد به محتوا شما و پیشنهاد اون به دوستشه.

۳. تعداد کامنت پستا

تعداد کامنت یا نظر فالوورها زیر یه پست نشون دهنده جذابیت محتوا واسه مخاطبان و هم اینکه کیفیت جملات تشویقی شما در کپشن پست، جهت تعامل بیشتر با برنده.

۴. تعداد نمایش پستا

تعداد نمایش پست (impression) نشون دهنده اون هستش که چه تعداد کاربر دیگری به واسطه لایک و کامنت فالوورهای شما محتوا ی تون رو دیده ان. هر چند این به معنی دیده شدن واقعی نیس، اما نشون دهنده شانس بیشتر محتوای شما واسه دیده شدنه.

۵. تعداد بازدید از پروفایل

بعضی از شبکه های اجتماعی (مانند لینکدین) امکان مشاهده آمار بازدید از پروفایل شرکت رو میدن. تعداد بازدید از پروفایل شرکت شاید نسبت به بقیه شاخصا مهم نباشه اما نشون دهنده اندازه علاقه آدما به بازدید از صفحه شما بعد از مشاهده آخرین پست شما هستش.

۶. یادآوری برند

در این بخش شاید اندازه گیری نوع یادآوری برند (Brand Mention) در شبکه های اجتماعی سخت ترین کار باشه. چون انجام اون نیازمند به کار گیری وسایل تحلیلی شبکه های اجتماعیه که بیشتر اونا پولی هستن و شاید مناسب زبون فارسی نباشن. با به کار گیری این وسیله ها میشه اطلاعات خوبی درباره اینکه مردم در شبکه های اجتماعی از برند شما چه می گن و به اون چه حسی دارن، بدست آورد.

اندازه افزایش مشتری و فروش از راه شبکه های اجتماعی

اندازه گیری آمار افزایش فروش شرکت از راه بازاریابی در شبکه های اجتماعی کاری سخته. اینجاش خیلی مهمه که کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید به شکلی طراحی شه که کاربران به لندینگ اختصاصی سایت شرکت فرستاده شن. این گونه خیلی راحت میشه از راه وسایل آمارگیر وب مانند گوگل آنالیتیکز و گوگل وبمستر، تعداد مشتریان بالقوه و یا خریداران پایانی رو مشخص کرد. این کار به شما کمک می کنه تا بهترین شبکه اجتماعی رو از نظر اندازه برگشت سرمایه (ROI) شناسایی کنین و با تمرکز بازاریابی در اون اندازه فروش شرکت خود رو زیاد کنین.

با اینکه مهم ترین هدف بازاریابی افزایش فروشه، اما متخصصین بازاریابی اینترنتی فکر می کنند که هدف اصلی از بازاریابی در شبکه های اجتماعی حتما افزایش فروش نیس، و رسیدن به سطح بالاتری از تعامل با مخاطبان هدف و بهبود برندینگ آنلاین شرکت در الویت قرار داره.