عمومی

تگ Canonical چیست و کاربرد آن در سئو ؟

سرفصل محتوا

  • تگ Canonical چیه ؟
      • دلایل به کار گیری تگ Canonical :
      • مشکلات یو آر الا(URLs) با محتوای تکراری
      • مشکلات

    • واسه رفع مشکل محتوای تکراری می تونین :
      • از ریدایرکتای ۳۰۱ استفاده کنین:
      • URLهای منتخب (کانونی) خود رو با قرار دادن در نقشه سایت مشخص کنین:
      • مشخص کنین که می خواین گوگل، چیجوری با پارامترهای داینامیک برخورد کنه:
      • لینک کانونی رو در هدر HTTP مشخص کنین:
    • راهکارهای به کار گیری تگ Canonical
      • ۱- تگای Canonical می تونن به سمت خودشون برگشت داده شن
      • ۲- تگ Canonical رو حتما در صفحه اصلی بذارین
      • ۳- تگای Canonical رو به صورت دستی بررسی کنین
      • ۴- از سیگنالات در تو دوری کنین
      • ۵- در به کار گیری تگ Canonical در صفحات تقریبا مشابه احتیاط کنین
      • ۶- استاده از تگ Canonical در بین چند دامنه
      • ۷- مقایسه تگ Canonical و ریدایرکت ۳۰۱

تگ Canonical چیه ؟

تگ Canonical یا کانونیکال (Canonical tag) روشی واسه اعلام به موتورهای جستجوست مبنی بر اینکه یه یو آر ال، کپی از یه صفحه اصلی دیگه س.

با به کار گیری تگ Canonical میشه از بروز مشکلاتی مانند محتوای تکراری که در بین تعدادی یو آر ال پیش میاد، دوری کرد.

به صورت عملی تر، یه تگ Canonical، مشخص کننده نسخه ای از یو آر الیه که ما می خوایم در موتورهای جستجو نشون داده شه.

“link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/dresses/greendress.html

دلایل به کار گیری تگ Canonical :

وقتی موتورهای جستجو تعدادی URL با محتوای برابر رو میبینن، نتیجه خوبی در سئو سایت نمی گیریم.

به خاطر این که اول از همه وقتی رباتای جستجو در بین مطالب تکراری بسیار پایش می کنن، شاید حتی تعدادی از مطالب اختصاصی شما رو هم از دست میدن.

دوم اینکه حجم خیلی از محتوای تکراری موجب کاهش رتبه سایت می شه.

در آخر هم اگه موتورهای جستجو بخوان URL ای از بین صفحات تکراری رو در یافته های جستجو نشون بدن، شاید نسخه اشتباه رو بر انتخاب می کنن.

پس canonicalization یا همون به کار گیری تگ Canonical موجب مدیریت درست محتوای تکراری در سایت می شه.

بطور مثال فرض کنین کهشما یه سایت لباس فروشی دارین و یکی از بهترین اجناس شما، یه لباس سبزه.

صفحه محصول واسه این لباس شاید از راه چندین URL متفاوت قابل دسترسی باشه، مخصوصا اگه شما از تعداد یا بقیه پارامترها استفاده کنین:

http://www.example.com/products/women/dresses

http://www.example.com/products?category=dresses&color=green&cruel=no

http://example.com/shop/index.php?product_id=32&highlight=green dress&cat_id=1&sessionid=123&affid=431

http://example.com/dresses/cocktail?gclid=ABCD

http://www.example.com/dresses/greendress.html

واسه دسترسی به کنترل بیشتر در چگونگی ظاهر شدن URL ها در صفحه یافته های، و واسه کامل کردن مشخصات، مثل محبوبیت لینک، گوگل پیشنهاد می کنه که شما از URL های کانونیکال (منتخب) به عنوان مدل منتخب صفحه خود استفاده کنین.

هم اینکه می تونین تنظیمات و صفحات خود رو به روشای متفاوت، به گوگل نشون بدین.

البته شاید به هیچ کدوم از اونا نیاز نباشه (اگه شما یه URL کانونیکال رو مشخص کنین، شک نداشته باشین باید بهترین صفحه خود رو به عنوان صفحه کانونی معرفی کنین).

بعضی از افراد فایل robots.txt رو به عنوان وسیله کانونی سازی معرفی می کنن که ما این روش رو به دلیل حساسیت گوگل اصلاً تأیید نمی کنیم.

مشکلات یو آر الا(URLs) با محتوای تکراری

شاید شما تصور کنین که به چه دلیل کسی بخواد یه صفحه تکراری بسازه و با خط زدن این فرضیه اهمیتی به به کار گیری تگ Canonical ندین.

مشکل از اینجا ناشی می شه که ما آدما صفحات رو به عنوان یه معنی تو ذهن خود ذخیره می کنیم، اما موتورهای جستجو هر یو آر ال رو برابر یه صفحه جدید می دونن.

مثلا، رباتای جستجو شاید از راه آدرسای نمونه زیر به سایت شما دسترسی پیدا می کنن:

http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
http://example.com/index.php?refer=twitter

از دید آدما تموم این آدرسا یه صفحه برابر هستن، اما از دید موتورهای جستجو هر کدوم از این آدرسا یه صفحه جدا از هم حساب می گردن.

فقط در همین مثال و واسه صفحه اول یه سایت، میشه پنج نشانی جور واجور گفت.

در دنیای واقعی این تنها نمونه کوچیکی از این تغییرات در یو آر الا هستش.

سیستمای مدیریت محتوای مدرن و خیلی از وبسایتای براساس کدهای دینامیک، این مشکل رو شدید شدن هم می کنن.

خیلی از سایتا، تگا زیادی رو به صورت خودکار به یو آر الا اضافه می کنن و در نتیجه آدرسهای زیادی واسه یه محتوا ایجاد می شه.

پارامترهای جستجو، دسته بندیا و واحدای پولی هم از دیگر عوامل تغییر یو آر الا هستن.

با این توصیف، میفهمید که مشکل محتوای تکراری چقدر در وبسایتا جدیست.

واسه رفع مشکل محتوای تکراری می تونین :

دامنه منتخب خود رو تنظیم کنین.
لینک کانونیکال واسه هر مدل از صفحه رو مشخص کنین.
از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنین.
URL کانونیکال (منتخب) خود رو با قرار دادن در نقشه سایت مشخص کنین.
مشخص کنین که می خواین گوگل، چیجوری با پارامترهای داینامیک برخورد کنه.
یه لینک کانونیکال در هدر HTTP خود مشخص کنین.

دامنه منتخب خود رو تنظیم کنین:

تنظیم کردن نام دامنه منتخب (کانونیکال) به گوگل اعلام می کنه که کدوم مدل نام گذاری واسه دامنه (http://www.example.com یا http://example.com) رو ترجیح می دین.

اگه دامنه منتخب خود رو http://example.com در نظر بگیرین، گوگل لینکای اشاره کننده به http://www.example.com رو به عنوان لینکای برابر (مراجعه کننده) به دامنه منتخب شما در نظر میگیره.

واسه تنظیم دامنه منتخب واسه سایت ، به گوگل وبمستر بره و روی Configuration کلیک کرده و بعد گزینه Settings رو انتخاب کنین.

در بخش Preferred Domain، مدل منتخب رو انتخاب کنین.

لینک کانونی واسه هر مدل از صفحه رو مشخص کنین.
اگه شما می خواین http://www.example.com/dresses/greendress.html،URL کانونی در لیستاتون باشه، می تونین این مسئله رو با اضافه کردن عنصر <link> و عنصر rel=”canonical” در بخش <head> در صفحات غیر کانونی، به موتورهای جست و جو اعلام کنین.

واسه این کار، لینکی به شکل زیر بسازین.

<link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/dresses/greendress.html”>

این اطلاعات اضافی رو به بخش <head> در URL های غیر کانونی اضافه کنین.

http://example.com/dresses/greendress.html?gclid=ABCD

http://example.com/dresses/index.php?product_id=32&highlight=green dress&cat_id=1&sessionid=123

این کار به گوگل میگه که این URL ها همه به صفحه کانونی در http://www.example.com/dresses/greendress.html اشاره می کنن.

نکته: گوگل پیشنهاد می کنه که شما از یه لینک با rel=”canonical” واسه مشخص کردن URL های منتخب خود استفاده کنین، اما به کار گیری این روش در همه شرایط احتمالی، ممکن نیس.

از ریدایرکتای ۳۰۱ استفاده کنین:

اگه چندین راه متفاوت واسه دسترسی به صفحه هست (واسه مثالhttp://example.com/home، http://home.example.com، یا http://www.example.com بهتره شما یکی از این URL ها رو به عنوان مقصد منتخب (کانونی) انتخاب کرده و از ریدیرکت ۳۰۱ واسه فرستادن ترافیک از بقیه URL ها به URL منتخب استفاده کنین.

یه ریدایرکت ۳۰۱ سمت سرور، بهترین راه واسه اطمینان از این مسئله س که کاربران و موتورهای جستوجو به صفحه درست برگشت داده می شن.

کد وضعیت ۳۰۱ بدین معناست که صفحه به طور دائم به موقعیت جدیدی منتقل شده.

به خاطر اجرای یه ریدایرکت ۳۰۱ واسه سایتایی که در سرورهای آپاچی هاست شدن، شما باید به فایل .hataccess سرور دسترسی داشته باشین.

واسه اطلاعات بیشتر می تونین به مقاله چگونگی ساخت ریدایرکت ۳۰۱ مراجعه کنین. اگه سایت شما در سرورهایی به غیر از آپاچی ارائه شده، جزئیات بیشتر رو از وب هاست خود جویا شید.

URLهای منتخب (کانونی) خود رو با قرار دادن در نقشه سایت مشخص کنین:

یه URL کانونی (منتخب) رو واسه هر صفحه محصول انتخاب کنین. بعد بوسیله ثبت این URL های کانونی در نقشه سایت، این مسئله رو به گوگل اعلام کنین.

گوگل به کار گیری URLهای ثبت شده در نقشه سایت رو تضمین نمی کنه، اما ثبت URL، روشی به درد بخور واسه اعلام این نکته به گوگله که کدوم صفحات در سایت شما، اهمیت بیشتری دارن.

مشخص کنین که می خواین گوگل، چیجوری با پارامترهای داینامیک برخورد کنه:

از Parameter Handling استفاده کرده و به گوگل در مورد هر پارامتری که می خواین ندیده گرفته شه، توضیح بدین.

ندیده گرفتن پارامترهای خاص می تونه باعث کاهش محتوای تکراری در شاخصای گوگل شه.

این به معنی توانایی کراولینگ بیشتر سایت شماس.

مثلا، اگه شما مشخص کنین که عامل sessionid باید ندیده گرفته شه، گوگل http://www.example.com/dresses/green.htm?sessionid=273749 رو دقیقا مثل http://www.example.com/dresses/green.htm در نظر می گیره.

لینک کانونی رو در هدر HTTP مشخص کنین:

اگه شما می تونین تنظیمات سرور رو تغییر بدین، بهتره از هدرهای HTTP rel=”canonical” استفاده کنین.

اینجوری شما URL کانونی واسه داکیومنتای HTML و فایلای دیگه مثل PDF رو مشخص می کنین.

با نوشتن کدی مثل زیر، اعلام می کنین که سایت شما PDF رو از راه URL متفاوت (مثلا، به خاطر توانایی ردیابی) در دسترس کاربران قرار میده:

http://www.example.com/downloads/white-paper.pdf

http://www.example.com/downloads/partner-1/white-paper.pdf

http://www.example.com/downloads/partner-2/white-paper.pdf

http://www.example.com/downloads/partner-3/white-paper.pdf

در این مورد، شما می تونین از هدر rel=”canonical” HTTP واسه مشخص کردن URL کانونی فایلای PDF در گوگل استفاده کنین:

Link: <http://www.example.com/downloads/white-paper.pdf>; rel=”canonical”

گوگل الان، از این نوع عناصر لینک هدر، فقط در جستوجوی اینترنتی (صفحات وب) پشتیبانی می کنه.

راهکارهای به کار گیری تگ Canonical

مشکل محتوای تکراری می تونه بسیار مضر به سئو سایت باشه، اما موارد مهمی هست که در به کار گیری تگ Canonical باید در نظر بگیرین:

۱- تگای Canonical می تونن به سمت خودشون برگشت داده شن

مشکلی در به کار گیری تگ Canonical در برگشت به نشانی جاری وجود نداره.

مشکلی

یعنی اگه یه صفحه اصلی و دو صفحه تکراری داشته باشیم علاوه بر برگشت تگ Canonical در دو صفحه تکراری به صفحه اصلی، میشه صفحه اصلی رو هم به خودش برگشت داد.

۲- تگ Canonical رو حتما در صفحه اصلی بذارین

با در نظر گرفتن اینکه مشکل صفحات تکراری واسه صفحه اصلی سایت بسیار شایعه و کاربران با شکلای متنوعی به صفحه اصلی شما لینک میدن، پیشنهاد می شه که حتما تگ Canonical رو در صفحه اصلی بذارین تا دچار مشکلات پیش بینی نشده نگردید.

۳- تگای Canonical رو به صورت دستی بررسی کنین

بعضی مواقع مشاهده می شه که کدهای اشتباه و ماژولای مشکل دار مخصوصا در فروشگاه سازه های براساس سیستمای مدیریت محتوا، یو آر الای منبع متفاوتی واسه هر کدوم از صفحات تکراری برابر در نظر می گیرن که این با اصل کار این تگ در تضاده.

به همین دیلی هر چند وقت یه بار نگاهی به کدهای صفحات بندازین تا از نبود این مشکل مطمئن شین.

۴- از سیگنالات در تو دوری کنین

موتورهای جستجو تگای Canonical که به شکل نا متعارفی استفاده شدن رو در نظر نمی گیرن.

یعنی از برگشت صفحه A به صفحه B و بعد برگشت صفحه B به صفحه A با به کار گیری تگ Canonical دوری کنین.

همین طور مواردی مانند برگشت صفحه A به B و بعد ریدایرکت ۳۰۱ صفحه B به A هم کار صحیحی نیس.

هم اینکه استفده از تگ Canonical به صورت زنجیره های طولانی (A-–>B, B-–>C, C–->D) هم غلطه.

سیگنال درست به موتورهای جستجو بدین، وگرنه موتورهای جستجو تصمیمات نا باحالی واسه وبسیاتتان می گیرن.

۵- در به کار گیری تگ Canonical در صفحات تقریبا مشابه احتیاط کنین

وقتی صحبت از canonicalization می شه، غالب آدما به صفحات به طور کامل برابر فکر می کنن.

استفاد از تگ Canonical در صفحات تقریبا مشابه شدنیه، اما بایست با احتیاط انجام بشه.

کلا نظرات زیادی در این باره هست اما استفاده در صفحات خیلی مشابه مشکلی نداره.

مثلا در صفحات مربوط به یه محصول که یو آر الا فقط به خاطر فاکتورهایی مانند مکان کاربر یا رنگ محصول متفاوت هستن، به کار گیری تگ Canonical موردی نداره.

اگه فرق در محتوای دو صفحه زیاد باشه، ممکنه این تگ به وسیله موتورهای جستجو ندیده گرفته شه.

۶- استاده از تگ Canonical در بین چند دامنه

اگه شما صاحب چندین وبسیات هستین، می تونین از تگ Canonical بین دامینا استفاده کنین.

فرض می کنیم که شما محتوایی رو واسه یکی از سایتا منتشر کرده و اونو در دیگه وبسایتا هم با تگ Canonical پست می کنین.

به کار گیری تگ Canonical در بقیه وبسیاتا باعث انتقال اعتبار اون مطلب به همون صفحه اول می شه.

دقت کنین که این نوع به کار گیری تگ Canonical موجب جلوگیری از گرفتن رتبه واسه این صفحه در موتورهای جستجو می شه.

پس اگه این مورد با قوانین کاری شما مشکلی نداره ازش استفاده کنین.

۷- مقایسه تگ Canonical و ریدایرکت ۳۰۱

یکی از سوالات عادی در به کار گیری تک Canonical اینست که این تگ مثل ریدایرکت ۳۰۱، اعتبار صفحه رو به صورت کامل منتقل می کنه یانه؟

در خیلی از موارد اینطور انگار اعتبار صفحه در تگ Canonical منتقل می شه اما جواب بله به این سوال همیشه با کمی شک و شبه س همراه س.

در نظر داشته باشین که این دو فوت وفن دو نتیجه متفاوت رو واسه کاربران و موتورهای جستجو به همراه دارن.

اگه صفحه A رو یه صفحه B ریدایرکت ۳۰۱ کنین، کاربران به صورت خودکار به صفحه B منتقل می شن و صفحه A رو نمی بینن.

اگه اگه صفحه A رو با به کار گیری تگ Canonical به صفحه B برگشت بدین، موتورهای جستجو می دونن که صفحه B، صفحه اصلیست، اما کاربران بازم می تونن صفحه A و B رو ببینن.