فناوری

تضاد تعرفه های جدید اینترنت ثابت با منافع کاربران کم مصرف

تعرفه های جدید اینترنت نامحدود بعد از تغییرات فراوون به وسیله شرکتای جور واجور عرضه شده و البته بازم در حال تغییرات جزییه. موضوعی که در این تعرفه ها به طور مشترک هست، نبود دسترسی به یه سرویس سریع به همراه حجم مناسب در کنار اون هستش، موضوعی که گله کاربران کم مصرف اینترنت خونگی رو به دنبال داشته و اونا رو در شبکه های اجتماعی به اعتراض در این باره واداشته س.

در تعرفه های جدید نمیشه سرعتی مطلوب با حجمی کم رو در کنار هم داشت

اواخر آبان ماه امسال در آستانه اعلام تعرفه های جدید از طرف وزارتخانه واسه شرکتای ارائه دهنده اینترنت ثابت، «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات به مشترکان کم مصرف خیال راحت داده بود که در مدلای جدید عرضه شده، به روش مصرف این کاربران هم توجه شده و نگرانی از این واسه واسه این دسته از کاربران وجود نداره. ایشون در ادامه گفته بود: «سرویسای گوشی موبایل هنوز اقدام به ارائه بسته های حجمی می کنن و کسائی که حجم کمی مصرف می کنن، می تونن به سراغ اپراتورهای همراه برن.»

این اعلام نظر در حالی مطرح می شه که خود وزیر ارتباطات هم اقرار داره حدود ۷۰ درصد کاربران، مصرف ۷ تا ۱۰ گیگابایتی رو در ماه تجربه می کنن و با این حال در تعرفه های جدید، بسته ای مطلوب واسه این دسته از افراد مشاهده نمی شه. البته بعضی از کارشناسان نظرات دیگری دارن و اندازه مصرف کاربران خونگی رو رقمی بین ۴۰ تا ۱۴۰ گیگ در ماه می دونن.

به نظر می رسه ISPها هم همین عقیده رو دارن چون که بازار رقابت تعرفه های جدید خود رو بیشتر بر سر کاربران خونگی پر مصرف معطوف کردن تا اندازه رضایت کاربران اینترنتی کم مصرف خونگی.

هفتاد درصد کاربران اینترنتی، از مشترکین کم مصرف هستن

هم اینکه صحبتای وزیر اعتراض بعضی صاحبان شرکتا رو به همراه داشته، مثلا «احمدرضا نخجوانی»، مدیرعامل شرکتای شاتل گفته: «مشتری موظفه اینترنت غیرحجمی بگیره و اگه می خواد اینترنت حجمی دریافت کنه باید از پروموشنای موبایل استفاده کنه و این اتفاق خیلی عجیبه.»

«محسن شمسایی»، قائم مقام شرکت بهارسامانه شرق عقیده داره که سرویسای جدید امکان انتخاب رو از مخاطب سلب کرده و اونا رو محدودتر کرده، اون به سایت ما میگه:

«این روزه بازار رقابتی سرویسا بر سر حجم و ترافیکه ولی قبل از اجرایی شدن این بازار، زیرساختای لازم هم واسه اون باید بوجود بیاد. در اینکه مدلای جدید به سمت بین المللی شدن پیش می رن هیچ شکی نیس ولی مشکل آنجایی شروع می شه که بازار محتوا در ایران با کشوری مثل آمریکا به طور کامل فرق داره.»

اون جنس سرویسی که مردم کشور الان میخوان رو جنسی می دونه که خوب تولید نمی شه و در نتیجه ارائه حجمای بالا و رقابت بر سر اونو الکی می دونه:

«کاربران کم مصرف، مصرفی بین ۱۰ تا ۱۵ گیگابایت در ماه رو دارن و الان با مدلای جدید اگه سرعت خوبی رو در کنار حجم مصرفی خود بخوان، محتمل هزینه های بیشتری نسبت به قبل می شن. این ماجرا وقتی درست می شه که بتونیم مصرف این کاربران رو بالا ببریم که اونم از راه تولید محتوای مناسب و لایق توجه به دست میاد. دلیل کم بودن سرانه مصرف کاربران خونگی اینترنت در ایران نداشتن محتوای قویه. خیلی از شرکتا سایتایی تاسیس کردن و در اون محتواهای جور واجور رو واسه مشترکین خود عرضه می کنن اما بازم این فقط مختص مشترکین خود اون شرکته و همه رو در بر میگیره. در این حالت سرویسای عمومی تری مثل آپارات و… می تونن وارد کار شن و درسته که محتوای خود این سرویسا هم باید تقویت شن.»

میشه با محتوای مناسب، مصرف دیتا رو در ایران بالا برد

شمسایی آثار سینمایی و ویدئویی رو یکی از مهم ترین دیتاهای مصرفی به وسیله کاربران می دونه و باور داره که مشترکین ایرونی به دلیل نبود بازار فیلم و سریال خارجی به طور رسمی در کشور، به دنبال این آثار و محتواها هستن. ایشون با اشاره به سایت از دسترس خارج شده «تاینی موویز» میگه:

«این سایت سلیقه مخاطب رو پیدا کرده بود و حجم خیلی از ترافیک ویدئویی رو در بازار ترافیک داخلی آماده کرده بود. دوبله این آثار و عرضه اونا در فرمتای جور واجور باعث شده بود که سرانه مصرف کاربران خونگی که حتی به سینما هم کمتر علاقه داشتن زیاد شه چون که بعضی از این فایلا رو از این وبگاه دانلود می کردن و در نتیجه مصرف اینترنتشان زیادتر از اندازه عادی می شد. با بسته شدن این سایت، نمونه های مجاز و داخلی هم نتونستن جوری موفق ظاهر شن و بازار دیتای ویدئویی کشور به قهقرا رفته.»

اون عقیده داره که ارائه این مدلا بعد از کارشناسی شدنای بسیار بازم نواقص زیادی داره و مسائل زیرساختی در اونا دید نشده، مسائلی که بسیار مهم تر از جنگ بر سر ترافیک و قیمت گذاری این سرویس هاست. به نظر اون دود این آتیش مقابله به چشم مشترک میره و فکری هم به حال اونا، چه قشر کم مصرف و چه گروه پرمصرف، نمی شه.

احتمال اینکه تعرفه های جدید به صورت طرحای جانبی در کنار طرحای قدیم در بیان بعید نیس

وزیر ارتباطات کشورمون در آخرین نشست خبری وزارتخانه اعلام داشته که شاید طرحای فعلی به عنوان طرحای جانبی مطرح شن و در کنار طرحای قدیم عرضه شن، البته اون این رو در صورتی شدنی می دونه که قیمتای جدید در کارشناسیای آینده وزارتخانه واسه بعضی مشترکین کم درآمد، گران از آب در بیاد. در هر صورت مشکل کاربران کم مصرف و پرمصرف به طور حتم به گوش دولتمردان رسیده ولی هنوز مشخص نیس که راه حل این مشکلات در دست وزارتخانه هست یا شرکتای اینترنتی.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *