عمومی

بهترین تغذیه برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

تغذیه و رژیم غذایی نقش کلیدی در نمو دندون ها،انسجام لثه و پیشگیری و کنترل بیماریای چاله دهن بازی می کنه.

به گزاش آلامتو به نقل از سلامت نیوز؛  نوع، شکل و تناوب مصرف غذا و مایعات اثر مستقیمی روی رشد میکروبها در دهن داره.غذاها براساس اثر بر پوسیدگی ها به ۳ گروه تقسیم می شن.

  1. غذاهایی پوسیدگی زا هستن که شامل: غذاهایی با کربوهیدرات بالا ،کراکرها،چیپس،چوب شور،نون،میوه هایی مانند :موز و میوه های خشک که آب کمتری دارن.
  2. غذاهایی که در پوسیدگی دندانه ها نقشی ندارن که شامل: تخم مرغ، ماهی، گوشت، سبزی ها و آدامس های بدون قند.
  3. غذاهایی که ضد پوسیدگی هستن. این گروه از غذاها اگه بعد از غذاهای پوسیدگی زا مصرف شن باعث کاهش پوسیدگی می شن این گروه شامل:پنیر و آدامسهای زایلیتول هستن.

پیشنهاد های پیشگیری از پوسیدگی دندانا

  1. غذاهای نشاسته ای، چسبناک یا شامل شکر باید با غذاهای بدون شکر خورده شه.
  2. اجناس لبنی به دلیل کلسیم بالا وخاصیت قلیایی به همراه میان وعده های نشاسته ای مصرف شه.
  3. غذاهای جویدنی مانند میوه ها و سبزیجات تازه با مواد غذایی کربوهیدراتی مصرف شه.
  4. دست کم ۲ ساعت میان خوردن غذاها فاصله بذارین و مصرف میان وعده ها رو به۳۰-۱۵ دقیقه محدود کنین.
  5. مصرف غذاهای اسیدی مانند نوشابه ها رو محدود کنین.
  6. همراه با مواد نشاسته ای پروتیین استفاده کنین.مثل ماهی، کراکر، برنج یا پنیر و میوه های شیرین.
  7. تو یه وعده مخلوطی از غذاهای خام و پخته استفاده کنین.غذاهای خام به دلیل نیاز به جویدن باعث افزایش ترشح بزاق و کاهش پوسیدگی می شن.
  8. مصرف آدامس های شامل زایلیتول یا سوربیتول بدون این دست اون دست کردن بعد از یه وعده یا میان وعده به مدت دست کم ۲۰-۱۵ دقیقه جویده شه.
  9. مصرف غذاهای پوسیدگی زا با غذاهای ضدپوسیدگی مانند پنیرها ،مغزها و سبزیجات و پف فیل
  10. مسواک دست کم ۲ بار در روز
  11. به کار گیری نخ دندون ۲ بار در روز
  12. شستشوی دهن پس از مصرف غذاها و میان وعده ها.

دندون دراوردن نوزاد چقدر زمان میبره؟

چیجوری جرم دندون رو در خونه بگیریم؟

دندون عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *