عمومی

بهترین ترفندها برای ترک عادات بد

nail chewing

واسه رسیدن به موفقیت لازمه که بتونین عادات بد خود رو مدیریت و ترک کنین اما این موضوع مقداری رقابت برانگیزه و شاید نیاز به برنامه ریزی داشته باشه.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ رها کردن یه عادت بد درست مانند رها کردن یه طرف شرت قدیمی با کلی سوراخه. میدونید که باید اونو دور بندازین و یه لباس جدید واسه خودتون بخرین اما دوستش دارین، باعث می شه احساس راحتی کنین – و البته کی وقت خرید داره؟ نخندید، معتقد شدن به یه روتین ورزشی، آماده کردن غذاهای سالم و هم اینکه عادات سالم روانی ( مانند تغییر افکار منفی به مثبت ) زیاد فرقی با خرید یه لباس جدید نداره. در ادامه می خوایم پیشنهادایی رو به شما ارائه بدیم که در این راه خیلی کمک می کنن.

۱. انگیزه

انگیزه تون از کجا میاد؟ به چه دلیل می خواین تغییر بسازین و اون کیک شیرین صبحونه رو کنار بذارین؟ چی باعث شد که برید و در باشگاه ثبت نام کنین؟ برید سراغ اینکه به چه دلیل می خواین کاری رو انجام بدین. این کمک می کنه یادتون باشه که به چه دلیل اینجور کاری رو از اول شروع کردین، هم اینکه باعث می شه خود رو باور کنین. دلایل خود رو تو یه دفترچه یادداشت کنین و هر زمان که به یادآوری نیاز داشتین دوباره به سراغش برگردین. هر روز با خود یه جمله رو تکرار کنین مثلا ” من متناسب و قوی هستم ” و یا هر چیزی که مناسب هدفتون باشه.

۲. با یه روش هدف دار پیش برید ( و یه روش هدف دار پشتیبانی ).

واسه کنار گذاشتن کیکی که هر بار گولتان می زنه برنامه ریزی کنین. چی جانشین این عادت صبحگاهی شه؟ شاید آماده کردن یه وعده صبحونه پروتئینی جانشین مناسبی باشه. دیگه چیزایی که باید از خود سوال کنین: واسه رسیدن به این هدف باید چه مواردی رو آماده کنم؟ مثلا اگه هدفتون سالم غذا خوردنه باید در زمانای مشخصی به فروشگاه برید و لوازم لازم رو بخرین. زمانایی هم که وقتی واسه خرید ندارین می تونین کمی از قبل خرید اضافی داشته باشین. می تونین مقدار غذا رو از قبل آماده کنین و با فریز کردنشون بعدا مورد استفاده بذارین. به این می گن روش هدف دار پشتیبان. بدون برنامه ریزی به هیچ هدفی نمی تونین دست پیدا کنین.

۳. اهدافتون رو قابل محاسبه کنین.

به این فکر کنین که چه چیزای قابل اندازه گیری ای می تونن هدفی که می خواین بدست بیارین و تغییرات خاصی که واسه رسیدن به اونا می تونین انجام بدین رو نشون بدن. چه عادات خوبی رو می تونین وارد زندگیتون کنین تا کمک کنن ساده تر به سمت اهدافتون حرکت کنین؟ اگه هدفتون بیشتر فعال شدنه می تونه به این معنا باشه که بتونین ۵ کیلومتر بدوید؟ واسه این مقدار دویدن یا راه رفتن، تلاش کنین به مرور پیشرفت کنین. از یه کیلومتر کم کم خود رو به ۵ کیلومتر یا بیشتر برسونین. اگه هدفتون کاهش وزنه می تونه چند مرتبه در هفته، صبحونه ای رژیمی و کم کالری بخورین، از کم شروع کنین و به مرور افزایشش بدین تا وارد سبک زندگی شما شه. این روشیه عالی واسه رسیدن به یه هدف.

۴. به همه بگید.

درباره اهداف و برنامه ای که دارین به دوستان، اعضای خونواده و همکارانتون بگید. واسه زمانایی که به مشکل برمی خورید باید یه سیستم حمایتی خوب داشته باشین. با کسائی که خود هم ورزش می کنن دوست شید و اونا رو در جریان کاراتون بذارین. می بینین که چیجوری از بقیه انگیزه می گیرین. اگه می خواین وزن کم کنین، از خونواده و دوستان بخواین کمکتون کنن که واسه طول هفته غذاهای سالم آماده کنین. حتی اونا هم از این روش مثبت شما بهره میبرن.

۵. افکار خود رو هدایت کنین.

داشتن بعضی افکار غیرارادیه اما فکر کردن به چیزای مثبت نه! از مشکلات احساسی که جلوی تبدیل عادات بد به عادات خوب رو می گیرن خلاص شید. واسه رفتارای مثبت به افکار مثبت نیاز داریم. وقتی یه الگوی ذهنی منفی به سراغتون میاد شرایط رو بررسی کنین. چیجوری می تونین این شرایط رو به شکلی متفاوت ببینین؟ چیجوری میشه افکار منفی رو به افکاری مثبت عوض کرد؟ مثلا: چهار روز پیش لغزیدم و صبحونه غذایی ناسالم خوردم. می تونین همین اتفاق رو به شکلی مثبت دید: دست کم چهار روز پشت سر هم در وعده صبحونه نلغزیدم.

وقتی دچار لغزش میشین چگونگی فکر کردنتون رو تغییر بدین. فهمیده باشین که به چه دلیل دوباره به روش قدیم برگشتین، بعد تلاش کنین با مثبت اندیشی از لغزشی که داشتین درس بگیرین. بعضی وقتا خستگی و استرس باعث تحریک افکار و عادات منفی می شن. بفهمین که به چه دلیل اینجور افکاری داشتین، با خودتون مهربون باشین و به خاطر یه اشتباه از خود کینه به دل نگیرید.

چیجوری یه زندگی سالم داشته باشیم؟

چیجوری خوشبخت شیم؟

بازنشر دکتر کرمانی عادت