عمومی

بزرگداشت پنج سینماگر صاحب نام در جشنواره فجر سی و یکم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ ایشون اضافه کرد: از پنج سینماگر صاحب نام سینمای ایران در این دوره جشنواره با تشکیل مراسم بزرگداشتی تشکر به عمل میاد.

ایشون اسامی بزرگداشتیای سینمای ایران سی و یکمین جشنواره فیلم فجر رو  اینطوری اعلام کرد: جمشید مشایخی، پرویز شیخ طادی، مهری شیرازی، جهانگیر الماسی و نادر خواهان زاده.

عباسیان با اشاره به ضرورت برگزاری باشکوه جشنواره فیلم فجر در میان جشنای خجسته پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خاطر نشون ساخت: با امید به اینکه با همراهی و کمک همه دلسوزان فرهنگی و هنرمندان در جهت تقویت پیوندهای داخلی خونواده سینما حرکت کنیم و فضایی رو جفت و جور کنیم که با همگرایی و هم فکری قاطبه هنرمندان و مدیران فرهنگی و سینمایی به رشد، رونق، جست و خیز و برتری سینمای ایران منجر شه.

 

در این خبر،  درخصوص معرفی پنج سینماگر بخش بزرگداشت جشنواره اومده:

 

جمشید مشایخی متولد ششم آذر ماه ۱۳۱۳ در جاجرود از توابع تهران، بازیگر صاحب سبک و محبوب سینما و تلویزیون ایران هستش. ایشون دارای تحصیلات تموم نشده در رشته تئأتره. ایشون سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای داستانی درآمد و به عنوان بازیگر کار خود رو در برنامه نمایشی کانال سوم غیر دولتی شروع کرد و با اجرای نقش در فیلم کوتاه « جلد مار » هژیر داریوش جلوی دوربین رفت. اون حتی به خاطر بازی سینمایی اش واسه یه مدت از کار تئأتر اخراج شد. در واقع کار حرفه ای خود رو از سال ۱۳۴۹ به طور رسمی شروع کرد. اون تا الان بازی در۹۰فیلم سینمایی رو در کارنامه هنری خود به ثبت رسونده که آخرین اون «چک» در سال ۹۰ بود. هم اینکه علاقه مندان اون، بیشتر از ۱۰ سریال تلویزیونی از اون دیدن. اون تا الان جوایز داخلی و خارجی خیلی از  جشنواره های جورواجور کسب کرده.

 

پرویز شیخ طادی متولد ۱۳۴۰ آبادانه. ایشون فعالیت هنری رو در بخش هنری تبلیغات اسلامی شروع کرد. اون تا کنون کارگردانی فیلمای سینمایی روزای زندگی (۱۳۹۰)، شکارچی شنبه (۱۳۸۸)، دایناسور (۱۳۸۶)، سومین روز پس از مرگ (۱۳۸۵)، سینه سرخ (۱۳۸۵)، پشت پرده مه (۱۳۸۳)، روایت سه گانه (اپیزود اول، یه آرزوی کوچیک) (۱۳۸۲)، دفتری از آسمون (۱۳۷۸)، سرزمین بابابزرگ (۱۳۷۷) رو برعهده داشت و در بقیه زمینه ها از طراحی صحنه و لباس گرفته تا بازیگری، تدوین و فیلمنامه نویسی دستی بر آتیش داشته. اون تا الان ۲بار هیئت انتخاب بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر بوده و داوری و انتخاب جشنواره های مختلفی رو رو دوش داشته.

 

جهانگیر الماسی متولد ۱۳۳۴ تهران، فارغ التحصیل شیمی از دبیرستان جندی شاپور و کارشناسی ارشد رشته حقوق و روابط بین الملله. ایشون فعالیت هنری خود رو در تئاتر از سال ۱۳۴۸ در اهواز شروع کرد و با بازی در فیلم”ریشه در خون”به کارگردانی سیروس الوند وارد سینما شد. الماسی در کنار فعالیت هنری خود در سینما، تئاتر و تلویزیون به عنوان منتقد هنری و نویسنده در زمینه های تحقیق در فلسفه هنر شرقی و تاریخ مذهب در مطبوعات دارای تجاربیه. تدریس در دانشگاه ها و مدارس، عضویت در کمیته های انتخاب فیلم فجر، کمیته انتخاب انجمن جوانان ایرونی، و انجمن فیلم داخلی جوانان، عضو کمیته انتخاب جشنواره دو هرساله میراث ایرونی و داوری در جشنواره یونیکا ۱۹۹۴ و … از دیگر فعالیتای ایشون هستش. اون تا الان در در بیشتر از ۳۰عنوان فیلم سینمایی اجرای نقش کرده و نوشتن طرح اولیه فیلمنامه «سیب و سلما» در سال ۱۳۸۹ آخرین اثر ایشون حساب می شه.

 

نادر خواهان زاده متولد ۱۳۳۲ تهران، بچه سرتیپ منصور خواهان زاده اردوبادی،جفت و جور کننده، مجری برنامه های تلویزیونی، فیلمساز و روزنامه نگاری ایرانیه. ایشون دارای مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا هستش. ایشون فعالیت هنری رو از ۱۳۵۹ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ساخت فیلمای مستند شروع کرد. از دیگر فعالیتای اون میشه به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و تحقیقات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. پدر اون از ستونای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود و پس از این کودتا از درجه سرهنگی به درجه سرتیپی ارتش شاه پیشرفت کرد. بشارت منجی نام سریالی به کارگردانی نادر خواهان زاده ساخته شد. این فیلم براساس زمینه های مشترک بین اسلام و مسیحیت ساخته و پرداخته شده.

 

  مهری شیرازی در سال ۱۳۳۸ تو تهران به دنیا اومد. اون بعد از بیست و پنج سال خدمت در مورد گریم از سازمان صدا و سیما بازنشسته شد و به فعالیت در سینما مشغول شد و در جشن صد سالگی سینما برنده تندیس بهترین چهره پردازی واسه فیلم «زیر پوست شهر» (رخشان بنی اعتماد) شد و در ششمین جشن سینمای ایران برنده جایزه بهترین چهره پردازی واسه فیلم «زندان زنان» (منیژه حکت) گردید. اونم اینکه در اولین جشن سینمای آزاد ایران جایزه ای واسه فیلم «طلوع تاریک» (ابراهیم شیبانی) در رشته بهترین چهره پردازی گرفت شیرازه علاوه بر فعالیت حرفه ای به تدریس در هنرسرای گریم، دانشگاه سوره اصفهان و آموزشگاهای آزاد مشغوله. اون تا الان طراحی چهره بیشتر از ۵۸ فیلم سینمایی رو برعهده داشته که آخرین اون «راه نجات» در سال ۱۳۹۱ه.

 

 

*منافی ظاهر: فکر می کنم عباسیان خوب از عهده برگزاری یه اتفاق بین المللی بر میاد

 

با در نظر گرفتن مسئولیتایی که ایشون در گذشته داشتن و حساسیتایی که در مورد کارشون دارن، فکر می کنم محمدرضا عباسیان خوب از عهده برگزاری یه اتفاق بین المللی بر میاد.

 

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، فرناز منافی ظاهر بازیگر سینمای ایران در گفت وگویی اضافه کرد: در برگزاری جشنواره ها به خصوص جشنواره فیلم فجر که اتفاق فرهنگی بسیار بزرگی واسه کشور ما حساب می شه تبلیغات حرف اول رو می زنه، چون به واسطه تبلیغاته که مشخص می شه چه فیلمایی در جشنواره شرکت داده شده و چه بازیگرانی در فیلما هستن تا مخاطب به واسطه اون واسه نمایش فیلما حضور پیدا کنه.

 

ایشون در جواب به سوالی مبنی بر اینکه کیفیت فیلما مهمه یا حضور سینماگران نامی، گفت: کیفیت فیلما بسته به نوع فیلما از نظر سیاسی، اجتماعی و طنز مهم تره چون در زمان برگزاری جشنواره بارها دیده شده مخاطب وسط نمایش فیلم سالن رو ترک کرده. این موضوع برمیگرده به کیفیت فیلم چون اگه از قصه قوی بهره مند بود مخاطب رو جذب می کرد و اونو مجبور به ترک سالن نمی کرد.باید توجه داشت که کیفیت فیلم هاست که اسما رو بزرگ می کنه.

 

منافی ظاهر با اشاره به نقش جشنواره فیلم فجر در همدلی بین اهالی سینما بیان داشت: این جشنواره ضیافتیه که باعث می شه همه بازیگران و مسئولان سینمایی دور هم جمع شن و انگار دیدارها تازه شه و اون وفاق و همدلی که باید بین اونا وجود داشته باشه رو میسازه.به نظر من در این مهمونی باید کدورتا کنار گذاشته شه و همه باهم واسه پیشرفت سینمای ایران وفاق داشته باشیم تا بتونیم ایران رو به بقیه کشورای جهان بشناسانیم.

 

: به نظر من مسئولین و برگزارکنندگان جشنواره باید موضوعاتی رو واسه فیلمای جشنواره انتخاب کنن که اثر داشته باشه ضمن اینکه پیامی واسه مخاطب به خصوص قشر جوون ما داشته باشه،موضوعاتی مانند: اختلافات زناشویی، اعتیاد جوونا ،موضوعاتی در مورد غزه ، فلسطین که این مردم بی گناه چیجوری مورد اهداف حمله دشمنان قرار گرفتن.به چه دلیل کشت و کشتار باشه؟ نمی شه در آرامش زندگی کرد؟ و نکته دیگه اینکه بخش داوری باید قوی تر شه. یادم میاد در دوره های اول برگزاری جشنواره فیلم فجر داوریا مناسب و به حق بود، امیدوارم امسال هم همینطوری باشه. یه نکته ای که واسه خیلی از ما بازیگرها اهمت داره اینه که داورها حتی به کوچیکترین نقشا هم دقت کنن. بعضی وقتا نقشایی هست که کوتاه هستن اما همون نقش کوتاه حرفای زیادی واسه گفتن داره. دقت شه تا به کمیت و کیفیت در کنار هم پرداخته شه.

 

این بازیگر سینما با اشاره به بخش بین الملل این اتفاق سینمایی اضافه کرد: بخش بین الملل مهمترین بخش جشنواره س چون سنجشیه بین فیلمای خودمون با فیلمای کشورای دیگه، ضمن اینکه با شرکت اونا در جشنواره فجر یه جور رد و بدل کردن فرهنگی بین ما و اونا به وجود میاد و فیلمهای ما هم می تونه به جشنواره های اونا راه پیدا کنه تا به این شکل فرهنگ ما به کشورای دیگه شناسانده شه.

 

ایشون در ادامه درخصوص مدیریت محمدرضا عباسیان بیان داشت: از الان نمی شه در مورد آقای عباسیان نظر داد اما با در نظر گرفتن مسئولیتایی که ایشون در گذشته داشتن و حساسیتایی که در مورد کارشون دارن، فکر می کنم خوب از عهده برگزاری این اتفاق بین المللی برآیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *