عمومی

برنامه لاغری و کاهش وزن تضمینی

واسه اونایی که اضافه وزن دارن شنیدن جملاتی مثل “به چه دلیل رژیم نمیگیری؟” یا “ روزی نیم ساعت پیاده روی کن” و امثال این جملات به طور کاملً تکراری و اعصاب خورد کنه.

گروهی از محققان عصب شناس دانشگاه ییل با بررسی اثر مغز و ژنتیک در کنترل توده بدنی، واسه اولین بار فوت وفن کاهش وزن آسون و بدون نیاز به رژیم غذایی رو ارائه کردن.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان فکر می کنن که پیروی از رژیمای غذایی سخت و دراز مدت انگار باعث میل بیشتر به مصرف غذاهای پرکالری درست در آخر رژیم غذایی می شه، پس افراد چاق نباید خود رو مسئول اضافه وزن دوباره بدونن.

در این پروژه تحقیقاتی محققان مغز یه دانش آموز چاق رو از سال ۲۰۱۰ طوری برنامه ریزی کردن تا از الگوی عادی مصرف غذای کم کالری در رژیم و کاهش موقتی وزن و وزن گیری دوباره بعد از رژیم پیروی نکنه.

در این روش مغز آدم یاد میگیره تا بدون رژیم غذایی و با ورزش کردن مرتب به صورت روزانه وزن رو به صورت خودکار تنظیم کنه.

محققان فکر می کنن که حتی پایبندترین آدما به رژیم هم بعد از پنج سال کنترل مصرف مواد غذایی به وزن قبلی و حتی بیشتر از اون برمی گردن. طوری که بیشتر از ۴۱ درصد افراد بعد از پایان رژیم حتی بیشتر از زمان قبل از شروع رژیم چاق می شن.

در این مطالعه مشخص شد که مغز آدم به صورت خودکار اندازه توده بدنی رو تحت تاثیر ژنتیک کنترل می کنه. در واقع مقابله با الگوی وزن موجود در مغز بسیار سخته، چون که ژنا این اجازه رو به مغز نمی دن. پس به کمک این یافته میشه دلیل چاق نشدن افراد لاغری که بیشتر از افراد چاق غذا می خورن رو بهتر فهمید.

محققان فکر می کنن که رژیمای کوتاه مدت شاید در بازه وقتی دو تا سه ماهه موثر باشن، اما با گذشت حتی یه هفته بعد از رژیم مغز با دریافت کمترین کالری تلاش می کنه تا توده بدنی رو به حالت قبل بازگرداند، پس تنها راه ممکن واسه کنترل دراز مدت وزن، پیروی از رژیم غذایی معمولی در سه وعده در طول ۱۲ ماه همراه با ورزش سبک و روزانه س.

اشتباهات عادی رژیم لاغری

شمام جزو کسائی هستین که میخوان با روشی مانند شام نخوردن یا ورزش کردن زیادتر از اندازه و سنگین لاغر شن؟ از اینکه نتیجه نمی گیرین تعجب می کنین؟ تعجبی نداره چون راه رو به طور کامل اشتباه می رید.

به گزارش ایسنا، مجله همشهری تندرستی با این مقدمه نوشت: با ۶ اشتباه عادی واسه لاغری بیشتر آشنا شید.

اشتباه عادی: ورزش سنگین و زیاد باعث می شه چربیای بیشتری بسوزونیم؛ پس زودتر و بهتر هم لاغر میشیم.

حقیقت: شاید حسابی تعجب کردین که این روش به چه دلیل غلطه. مگه در تموم مقاله های مربوط به سلامت و تناسب اندام از ورزش کردن به عنوان روشی مطمئن و به درد بخور واسه لاغری و حفظ تناسب اندام نام برده نمی شه؟ به طور کامل درسته اما همونطور که از قدیم گفتن زیاده روی و کوتاهی در هیچ کاری غلطه. رژیم غذایی و ورزش هیچ کدوم به تنهایی نمی تونن کمکی به لاغری و حفظ تناسب اندام کنن. فردی که می خواد لاغر شه باید ورزش رو در کنار رژیم غذایی مناسب بکنه.

این فرمول هم واسه هر فرد فرق داره و نمیشه یه دستورالعمل کلی واسه همه افراد صادر کرد. پیروی از یه برنامه ورزشی – غذایی مناسب که از راه کارشناسان تغذیه و طب ورزشی یا مربیان باتجربه پیشنهاد می شه بهترین راه واسه رسیدن به این هدفه چون وگرنه، انجام تمرینای ورزشی زیادتر از اندازه، سنگین و بدون برنامه علاوه بر بالا بردن احتمال آسیبای فیزیکی، حتی ممکنه باعث چاق تر شدن فرد هم شه. به چه دلیل این اتفاق اتفاق می افته؟ طبق آخرین تحقیقات، ورزش زیادتر از اندازه و سنگین می تونه باعث افزایش ترشح آنزیم کورتیزول در بدن شه که میل به غذا خوردن رو زیاد می کنه.

اشتباه عادی: آدمایی که بیشتر می خوابن، بیشتر هم چاق می شن.

حقیقت: خواب زیاد باعث چاقی نمی شه. در واقع دلیل اصلی، بی تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی و تنظیم نبودن سوخت وساز بدن با اندازه کالری دریافتیه. همونجوریکه هر فردی باید رژیم غذایی سالمی داشته باشه، باید به خواب خود هم توجه کنه چون خواب بیشتر باعث احساس سیری بیشتر و نبود تمایل به غذا خوردن زیاد و کاهش وزن می شه.

کمبود خواب، تعادل هورمونی ما رو بر هم زده و باعث کاهش ترشح لپتین (عامل احساس سیری) و افزایش ترشح گرلین (عامل احساس گرسنگی) می شه. در نتیجه احساس گرسنگی در فرد بیشتر شده و تمایل به غذا خوردن پیدا می کنه.

اشتباه عادی: فقط افراد پرخور چاق هستن.

حقیقت: تحقیقات نشون دادن که تنها یه سوم مبتلایان به چاقی در اثر پرخوری به این مشکل دچار شدن. چاقی به عوامل بسیاری بستگی داره که پرخوری تنها یکی از اوناس و براساس گفته کارشناسان مهم ترین اونا نیس! چون فقط تعداد کمی از افراد اونقدر بی حساب و کتاب غذا می خورن که چاق می شن.

بی تحرکی و ورزش نکردن عامل مهم تری در چاقی هستن. هم اینکه نباید از نقش ژنتیک، چگونگی کارکرد غدد درون ریز، سبک زندگی، داروهای مصرفی و سوخت و ساز بدن غافل شد. تحقیقای دیگه نشون دادن ۹۵ درصد آدمایی که رژیم می گیرن پس از کنار گذاشتن اون دوباره اضافه وزن پیدا می کنن. پس یه برنامه کاهش وزن موفق تنها باید پس از تعریف دقیق و مناسب از سلامت و درک درست از وزن مناسب واسه هر فرد تنظیم شه چون در غیر این صورت نتیجه ای نداره.

اشتباه عادی: اگه به جای نون معمولی از نون تست استفاده کنیم، دیگه چاق نمی شیم.

حقیقت: با وجود اینکه نونای سبوسدار که نون تست هم جزو این گروه س، ارزش غذایی بیشتری دارن اما بعضی وقتا تصور می شه در گروه نونای رژیمی قرار دارن اما کم و بیش به اندازه بقیه نونا کالری دارن. پس اگه به مقدار زیاد مصرف شن، می تونن باعث چاقی شن. هر برش نون تست شامل ۶۵ کیلو کالریه و هنگام برشته شدن، این اندازه به ۹/ ۶۴ کیلو کالری کاهش پیدا می کنه. پس برشته شدن خیلی فرقی در اندازه کالری نونای تست ایجاد نمی کنه.

اشتباه عادی: گریپ فروت و کرفس باعث چربی سوزی سریع می شن؛ پس به لاغری فوری کمک می کنن.

حقیقت: کارشناسان تغذیه فکر می کنن هیچ ماده غذایی وجود نداره که باعث سوزوندن بیشتر چربیای بدن شه و کرفس و گریپ فروت هم مستثنی نیستن. البته مواد غذایی شامل کافئین ممکنه در کوتاه مدت باعث افزایش سوخت وساز بدن شن اما به تنهایی به کاهش وزن منجر نمی شن. کارشناسان پیشنهاد می کنن بهترین راه لاغری کم شدن اندازه کالری دریافتی در کنار برنامه ورزشی منظمه.

اشتباه عادی: خوردن شام، دلیل اصلی چاقیه؛ پس حذف اون باعث لاغری می شه.

حقیقت: با وجود اینکه خوردن غذای زیاد در شب و چاقی به هم مرتبطند اما این دلیل نمی شه که یه رابطه دلیل و معلولی بینشون برقرار باشه. ما وقتی چاق میشیم که زیادتر از اندازه نیاز کالری بگیریم و کمتر از حد عادی اونو بسوزونیم؛ پس اندازه دریافت و سوزوندن کالری عامل اصلی چاقیه نه زمان اون. بر همین پایه کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن به جای نگرانی درباره شب و روز به فکر اندازه کالری دریافتی تون باشین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

ایسنا رژیم غذایی رژیم لاغری کاهش وزن