عمومی

با تکنیک پست مهمان معکوس آشنا شوید!

بازاریابی محتوا، سئو و بهینه سازی سایت

سئو

با فوت وفن پست مهمون برعکس آشنا شید!

نیما حسن زاده

۱۱

۱

۰ ۰۲۱۵

اصطلاح پست مهمون شاید واسه همه شناخته شده، اما تا حالا درباره پست مهمون برعکس چیزی شنیدین؟ پیشنهاد می کنم قبل اینکه شروع به خوندن این مقاله کنین، مقاله کامل نوین درباره پست مهمون رو بخونین.

امروزه بعضیا عقیده دارن پست مهمون تاثیر خود رو از دست داده و دیگه مانند قبل تاثیر نداره. با اینکه این موضوع غلطه و شخصا با اون مخالفم، اما به این دسته از افراد روش پست مهمون برعکس رو پیشنهاد می کنم.

روش پست مهمون برعکس روش خیلی جدیدی نیس و در واقع نگرشی متفاوت به پست مهمونه. به خاطر همین در طول این مقاله، شاید نمونه های این روش که به وسیله وبسایتای جور واجور اجرا شدن، در ذهنتون تداعی شه!

البته این نکته رو هم توجه کنین که تا الان درباره این فوت وفن، به عنوان یه روش جدا از هم صحبت نشده. (همین عبارت رو در گوگل جستجو کنین تا به حرف من پی ببرین!)

به کمک این روش شما می تونین محتوا، ترافیک، اعتبار و حتی بک لینکای با کیفیتی واسه سایت خود جذب کنین! هم اینکه در ادامه متوجه میشین که این روش در بعضی موارد از نوشتن پست مهمون عادی هم فواید بیشتری داره.

بک لینک

پس با در نظر گرفتن صحبتایی که شد، عزممو جزم کردم در این مقاله ۰ تا ۱۰۰ اجرای فوت وفن پست مهمون برعکس رو به شما آموزش بدهم. پیشنهاد می کنم حتما تا انتهای مقاله رو بخونین!

اصول و کلیات پست مهمون برعکس

در اکتبر ۲۰۱۴، سایت WordTracker از ۳۳ متخصص سئو درخواست کرد تا ۳ مورد از بهترین تکنیکای لینک بیلدینگ خود رو معرفی کنن و جواب اونا رو به شکل یه مقاله منتشر کرد. در این مقاله، Peter Attia یکی از روشای خود رو «پست مهمون برعکس» گفت.

روش پست مهمون برعکس یا Reverse Guest Posting، همونطور که از اسمش پیداست، تقریبا برعکس روش پست مهمونه.

در واقع روش پست مهمون بدین صورته که شما از یه سایت معتبر درخواست می کنین تا براشون پستی بفرستین و در ازای اون می تونین به سایت خود لینک بدین.

اما در روش برعکس، این سایت شماس که پذیرای پستای مهمون بلاگرها و نویسنده های دیگه س. البته نه هر نویسنده ای!! چراکه اگه قرار باشه هر شخصی واسه سایت شما تولید محتوا انجام بده، شک نداشته باشین نه فقط موثر نخواد بود، بلکه می تونه به ساختار سایت شما آسیب بزنه.

در واقع یکی از مهمترین عواملی که کمک می کنه پروسه اجرای پست مهمون برعکس شما با موفقیت انجام شه اینه که نویسنده مناسبی رو انتخاب کنین.

حالا شاید از خودتون سوال کنین «پس هر موقع من جایی پست مهمون مینویسم، در واقع اون سایت هدف داره پست مهمون برعکس انجام میده!؟»

در جواب باید بگم : «هم بله و هم خیر!»

درباره فوت وفن پست مهمون برعکس ۳ نکته هست که اون رو از نوشتن یه پست مهمون عادی جدا می کنه :

  • پست مهمانی که قراره قبول کنین، حتما باید از طرف یه فرد شناخته شده و با اعتبار باشه. مثلا در مورد آموزش سئو این فرد می تونه مت کاتز (مدیر بخش وب اسپم گوگل) باشه! در واقع باید کسی رو انتخاب کنین که انگار در مورد خود اینفلوئنسر باشه و مخاطبان زیادی با اون در رابطه باشن.
  • خیلی از وبسایتا پست مهمون قبول می کنن، اما شما به جای اینکه فقط یه آگهی بدین و منتظر جذب پست مهمون باشین، باید به همه آدمایی که در نظر شماس پیامی بدین و از اونا بخواین. وگرنه چندین سال (!) باید منتظر بمونین تا فردی مانند مت کاتز از شما درخواست کنه تا در وبسایتتان پست مهمون بنویسه!!
  • برخلاف پست مهمونای بسیاری که در همه وبسایتا نوشته می شن، این پست می تونه بازدید و اعتبار فوق العاده زیادی رو روونه سایت شما کنه. علاوه بر اون در بعضی موارد می تونه تعدادی بک لینک طبیعی هم واسه شما به همراه داشته باشه!

در روش عادی پست مهمون شما از وب سایت هدف درخواست می کنین (که معمولا این درخواست خیلی راحت پذیرفته نمی شه) و در آخر یه محتوای با کیفیت واسه اونا نوشته و در ازای اون بک لینک دریافت می کنین.

در این حالت سایت هدف مسئول اینه که محتوا رو پروموت کنه و همه امور جذب ترافیک بردوش خودشه.

البته این موضوع به همین سادگیا نیس و در ادامه بیشتر درباره جنبه های جور واجور اون صحبت می کنم.

امتیازات پست مهمون برعکس

روش پست مهمون برعکس چند نکته مثبت داره :

  • دلیل ایجاد روابط مهم می شه. در واقع وقتی که از یه فرد معتبر درخواستی می کنین و این پروسه با موفقیت به اتمام می رسه، رابطه ای که میان شما ایجاد شده بسیار ارزشمنده و این پروسه ممکنه بارها تکرار شه.
  • نیاز به صرف زمان واسه تولید یه محتوای با کیفیت ندارین اما در عین حال واسه سایت خود محتوای با کیفیت جذب می کنین!
  • در این روش سایت شما در برابر دید افراد و کاربران تازه ای قرار میگیره، کاربرانی که تا قبل از این شما رو نمی شناختند!
  • این روش دلیل افزایش محبوبیت و اعتبار وب سایت شما می شه.
  • در بعضی موارد به کمک این روش می تونین بک لینک های با ارزش دریافت کنین.

قدم به قدم اجرای روش پست مهمون برعکس

قبلا با کلیات این روش آشنا شدید و دیدید که روش تقریبا ساده ایست. حالا می خوایم قدم به قدم اجرای اون رو با هم بررسی کنیم :

قدم اول) پیدا کردن نویسنده مناسب

اگه نمی دونین کی در بخش شما اعتبار و ارزش کافی داره، می تونین از راهکارهای زیر کمک بگیرین :

  • به دنبال مقالاتی بگردین که اینفلوئنسرهای زمینه شما رو معرفی کردن.
  • ببینین در برنامه های ویدیویی موجود در فضای مجازی یا آپارات که در بخش کاری شما ساخته می شن، بیشتر با چه آدمایی مصاحبه می شه. اون آدما به احتمال زیاد اینفلوئنسرهای بخش شما هستن.
  • ببینین در نمایشگاه ها و همایشا از چه آدمایی دعوت می شه که سخنرانی کنن.
  • به دنبال آدمایی با فالوورها و دنبال کنندگان زیاد در شبکه های اجتماعی بگردین. (شبکه های اجتماعی مانند لینکدین تاثیر بیشتری به نسبت اینستاگرام دارن، چون که حرفه ای تره!)

قدم دوم) تعیین محتوای لازم

قدم سوم) درخواست از نویسنده دلخواه

اول باید اطلاعات تماس اونا رو پیدا کنین. کافیه اسم اونا رو در گوگل جستجو کنین تا بتونین نشانی ایمیل و یا شبکه های اجتماعی اونا رو پیدا کنین.

لینک بیلدینگ در الگوریتم پنگوئن ۴.۰ گوگل

بعد باید از ایشون بخواین تا اگه علاقمنده واسه شما مطلبی بنویسه. هم اینکه باید به اون بگید که چه موضوعاتی رو مورد توجه دارین.

سخت ترین قسمت کار شما اینه که به فرد دلخواه انگیزه بدین!

آسونترین موردی که می تونین به کمک اون واسه نوشتن یه محتوا انگیزه بسازین، پوله! اما شک نداشته باشین چیزایی باحال تر از پول هم هست و این موضوع به طور کامل به فرد مقابل بستگی داره.

مثلا اگه کار و کاسبی خدماتی دارین، می تونین خدمات خود رو به یه مدت رایگان در اختیار ایشون بذارین یا اگه محصولی می فروشید که می تونه واسه اون به درد بخور باشدبدهید.

در این مورد بیشتر باید فکر کنین و متناسب با کار و کاسبی خود یه آفر یا پیشنهاد مناسب تشویق کننده پیدا کنین تا فرد مقابل رو راضی کنه واسه شما وقت بزاره و یه محتوای عالی بنویسه.

نکته : خودتون رو به جای فرد مقابل بذارین. اگه یه سایت مشابه سایت فعلیتون، از شما درخواست می کرد تا براشون پست مهمون بنویسین، چی از اون می خواستین؟ شاید جواب این سوال می تونه یه گزینه مناسب واسه انگیزه دادن به فرد دلخواه باشه!

حتما به این موضوع توجه کنین که علائق افراد خیلی فرق داره. ممکنه شخصی فقط درخواست پول کنه اما یه فرد دیگه درخواست استفاده رایگان از خدمات شما رو داشته باشه. حتی این وسط ممکنه شخصی رو پیدا کنین که مجانی و بدون هیچ درخواستی واسه شما پست مهمون بنویسه!

پس خود رو واسه هرگونه برخوردی آماده کنین، حتی رد شدن درخواست شما !

قدم چهارم) نظارت بر کیفیت محتوا

فرض کنین شما به یه فرد معتبر در بخش کاری خود مراجعه کردین و قرار بر اینه که با پرداخت مبلغ مشخصی از طرف شما، فرد نامبرده براتون یه پست مهمون بنویسه. اما حالا که مطلب رو واسه شما می فرستد، می بینین که بیشتر مثل محتواییه که فریلنسرها با ۵۰ هزارتومان در عرض یه ساعت اون رو می نویسند!!

این محتوا شک نداشته باشین واسه سایت شما ضرره! اما از طرف دیگه اگه به شخص نویسنده این موضوع رو بگید ممکنه رابطه شما با اون بهم بخوره و این مورد شک نداشته باشین مورد پسند نیس.

آسونترین کار اینه که روی این موضوع تاکید کنیم که این مقاله با نام و برند خود فرد منتشر می شه و در واقع تاثیر مستقیمی روی اعتبارش داره. اینجوری در ۹۹% مواقع مقالاتی که تحویل می گیریم، کیفیت خیلی خوبی داشته دارن.

اما در بعضی موارد شاید این مورد هم کارساز نباشه. پس پیشنهاد میکنم که از قبل شرایطی رو واسه ایشون مشخص کنین تا اینجور مشکلاتی پیش نیاد. من به شما پیشنهاد میکنم دست کم بر سر موارد زیر به توافق برسین :

توافق

  • دست کم طول محتوا (۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه)
  • دقیق شدن و فوکوس کردن روی کلید واژه خاص
  • کسب اجازه واسه ویرایش محتوا در صورت نیاز

اگه اینجور مواردی رو قبل از نوشتن مطلب بگید، دیگه مشکلی دارید و به احتمال زیاد مطلبی که تحویل می گیرین کیفیت خوبی داره. درضمن حتی اگه اشکالی در محتوا وجود داشت، چون قبلا توافق کردین، می تونین اون رو ویرایش کنین و اشکالات اون رو برطرف کنین!

مشکلی

قدم پنجم) پروموت کردن محتوا

در واقع مزیت اصلی روش پست مهمون برعکس هم همین بخشه! شما می خواین اعتبار و مخاطبان فرد موثر رو به سایت خود منتقل کنین و در این مرحله س که به هدف خود می رسین.

روشای ساخت بک لینک

قسمت جذاب ماجرا ! : در بعضی موارد فرد نویسنده در سایت خود هم اشاره ای به مطلبی که واسه شما نوشته می کنه و به اون لینک میده. در این صورته که از سایت ایشون بک لینک هم دریافت می کنین.
هم اینکه شاید دنبال کنندگان و تاثیرپذیران از فرد اینفلوئنسر، بخوان مقاله ایشون رو پروموت کنن، پس به سایت شما لینک میدن.

در روش پست مهمون برعکس، شانس زیادی واسه گرفتن بک لینک های طبیعی دارین.

۵ ایده واسه پست مهمون برعکس

در بخش قبل، اصول و مراحل کلی اجرای پست مهمون برعکس رو بررسی کردیم. حالا می خوام ۵ ایده عالی رو به شما معرفی کنم که به کمک اون می تونین محتواهای متفاوتی به روش پست مهمون برعکس تولید کنین. (البته به کمک خلاقیتتان می تونین ترفندهای بیشتری به کار ببرین!)

خلاقیت

به همین خاطر پیشنهاد میکنم حتما ترفندها و ایده های این بخش رو بخونین و در صورت تمایل از اونا استفاده کنین :

ایده

۱) مصاحبه تک نفره

پست مهمون برعکس حتما نباید متن محور باشه! شما می تونین از فرد اینفلوئنسر بخواین که با شما مصاحبه ای انجام بده و اون مصاحبه فقط روی سایت شما منتشر شه!

درباره اجرای پست مهمون برعکس به این صورت چند نکته هست :

  • مصاحبه بسته به سلیقه شما می تونه ویدیویی، صوتی و یا متنی باشه. اما پیشنهاد من اینه که این مصاحبه رو به صورت ویدیویی انجام بدین، چون که خیلی راحت می تونین اون رو به پادکست تبدیل کنین و هم اینکه می تونین متن اون رو استخراج کنین و یه پست وبلاگ عالی بسازین!
  • در این روش چون فرد مقابل واسه شما محتوا نمی نویسه، می تونین با میل خود صفحه سایت خود رو خوب سئو کنین!

نکته : اگه خوب بتونین صفحه مربوطه رو در سایت خود سئو کنین، می تونین با نام فرد اینفلوئنسر در موتورهای جستجو رتبه به دست بیارین!

شکسپیر و دوست مشهورش در حال نوشیدن آب پرتقال و آب آلبالو

پرتقال

۲) مصاحبه چندنفره

راه و روش کلی این ترفند مثل مورد قبلیه، اما در این مورد می تونین تعداد مشخصی سوال ( ۲ تا ۳ مورد) آماده کنین و به جای یه نفر، اون رو از چند نفر سوال کنین!

این حرکت به مراتب از یه مصاحبه تک نفره ساده تره.

به چه دلیل؟

چون فقط کافیه چند سوال محدود آماده کنین و اون رو واسه تعدادی از اینفلوئنسرها ایمیل کنین و از اونا بخواین تا در چند خط جواب شما رو بدن. مطمئن باشین در این روش سریع تر نتیجه می گیرین.

در مرحله بعدی تنها کاری که باید بکنین اینه که همه پاسخا رو تو یه صفحه بذارین و اون صفحه رو سئو کنین.

این روش چند مزیت فوق العاده بزرگ داره :

  • معمولا در این روش نیاز به پرداخت هزینه و یا ارائه هیچ خدماتی ندارین! البته واسه این که بتونین رابطه طولانی یه مدت با افراد بسازین، می تونین در انتهای کار به اونا یه هدیه بدین.
  • در این روش بازدیدکنندهای فوق العاده خیلی از طرف چند اینفلوئنسر به سمت سایت شما میان و پس باید مراقب باشین هاست شما از کار نیفته!!! هم اینکه در این روش شانس خیلی بیشتری واسه جذب بک لینکای طبیعی دارین.
  • کیفیت محتوای این صفحه نسبت به یه مصاحبه تک نفره بسیار بیشتر میشه و سئو کردن این صفحه به مراتب ساده تره!

۳) تولید محتوای برمبنای اطلاعات و داده ها

این ترفند شباهت زیادی به مورد قبلی داره. در این فوت وفن به جای اینکه چند سوال کنین، می تونین از اونا درخواست ارائه آمار و اطلاعات تو یه زمینه خاص بکنین و از کل اونا خودتون یه پست بسازین.

مثلا می تونین از مدیر چند سایت بزرگ تو یه زمینه خاص بخواین تا میانگین اندازه کلیک ایمیلای تبلیغاتی خود رو به شما بگن. بعد به کمک این اطلاعات در کنار همدیگه می تونین یه مقاله تحقیقاتی بنویسین و از داده ها و آمارهای معتبر استفاده کنین.

بک لینک یا لینک خارجی چیه؟

البته توجه کنین که خیلی از کسب و کارا خیلی راحت اطلاعات و داده های خود رو در اختیار شما قرار نمی دن! به خاطر همین لازمه با افراد زیادی رابطه برقرار کنین تا در آخر تعدادی از اونا جواب شما رو بدن.

در آخر پس از اینکه یه مقاله کامل و با کیفیت تولید کردین، می تونین اون رو به آدمایی که در تولید اون شرکت کردن بفرستید و از اونا بخواین که در صورت امکان اون رو به اشتراک بذارن. در این صورت می تونین بازدید و اعتبار زیادی به دست بیارین.

۴) ثبت نظر و دیدگاه درباره خدمات/محصول

این روش الان در بیشتر وبسایتایی که خدمات ارائه میدن، در حال اجراست.

در این روش شما خدمات یا اجناس خود رو به اینفلوئنسرها ارائه می کنین تا در ازای اون یه دیدگاه چندخطی واسه شما ثبت کنن.

در این روش تقریبا هیچ بازدیدکننده و بک لینکی دریافت نمی کنین اما دلیل اعتماد سازی بیشتر واسه آدمایی می شه که به سایت شما مراجعه می کنن.

۵) همکاری دو طرفه

شاید الان شما در مورد کاری خودتون از اعتبار بالایی بهره مند باشین. اگه اینجور باشه، ممکنه پیدا کردن شخصی که از شما معتبرتر باشه کمی سخت بنظر برسه. در این حالت یه فرصت دیگه پیش روی شماس!

شما می تونین به دنبال فردی بگردین که از دید اعتبار و محبوبیت در رده شما باشه و یه پست مشترک با اون بنویسین! این جور از پستا واسه هر دو طرف سود داره.

اگه اینجور محتوایی به وسیله هر دو نویسنده پروموت شه، شانس خیلی بالایی داره تا ویروسی شه و مطمئنا می بینید که در گروه ها و کانالای تلگرامی دست به دست می چرخن!

جمع بندی

بعضیا از افراد باور دارن که روش پست مهمون دیگه مثل قبل تاثیر نداره. با اینکه با حرف این دسته از افراد مخالفم اما به اونا روش پست مهمون برعکس رو پیشنهاد می کنم!

در این روش سایت شما پذیرای پست مهمون از طرف یه نویسنده معتبر و شناخته شده. در واقع شما باید اینفلوئنسرهای بخش خود رو پیدا کنین و از اونا بخواین تا واسه شما محتوایی تولید کنن و در آخر اون رو با مخاطبان خودشون به اشتراک بذارن.

البته پست مهمون برعکس همیشه به شکل یه محتوای متنی معمولی نیس و مصاحبه های ویدیویی تک نفره، مصاحبه های چند نفره و پستای اشتراکی رو شامل می شه.

نکته پایانی : هر محتوایی که در سایت شما تولید می شه، به خاطر جذب بازدیدکننده و در آخر تبدیل اون آدما به سرنخ (Lead) است. پس مطمئن شید که صفحه مربوط به پست مهمون برعکس تا حد ممکن بهینه شده باشه و بتونه بیشترین درصد اندازه تبدیل رو داشته باشه، چون که این صفحه قراره بازدید زیادی داشته باشه!

آموزش لینک سازی

بازاریابی محتوا