فناوری

بات OpenAI یکی از بهترین گیمرهای مسابقات Dota 2 را شکست داد

بات OpenAI ایلان ماسک، دیروز یکی از بهترین گیمرهای جهان رو شکست داد. در جریان بزرگ ترین اتفاق هرساله مسابقات «دوتا ۲» (Dota 2) که به «The International» معروفه، بات پیشرفته به وسیله این مؤسسه تونست «دنیلو ایشوتین» معروف به «دندی» (Dendi) رو با اختلاف زیاد شکست دهد.

به نظر خیلی از گیمرها، «دندی» یکی از بهترین بازیکنان این مسابقات در سرتاسر جهان هستش. ایلان ماسک مثل همیشه در توییتر از این پیروزی بیان شادمانی کرد و گفت:

OpenAI واسه اولین بار بر یکی از بهترین بازیکن جهان در مسابقات ورزشای الکترونیکی غلبه کرد؛ رقابتی که خیلی سخت تر و سخت تر از مسابقات شطرنج و Go هستش.

این پیروزی هوش مصنوعی با اینکه بسیار غیر منتظره بود، اما جزئیاتی در اون هست که نشون میده باتا نمی تونن به این زودی جای بازیکنان حرفه ای رو در رقابتای تیمی بگیرن.

به نظر کارشناسان، اینجور کارکرد عجیبی طی ۱۰ سال گذشته در Dota و Dota 2 دیده نشده بود، اما باید توجه داشت که رقابت بین دندی و OpenAI به صورت تک به تک انجام شد، که به مراتب ساده تر از مسابقات تیمیه.

رقابت تک به تک OpenAI و دندی

در فرمت تک به تک، برخلاف بازیای تیمی، هر دو بازیکن روبروی هم باید از یه قهرمون یا «هیرو» استفاده کنن. خیلی از بازیکنان در این حالت «شَدو فیند» (Shadow Fiend) رو انتخاب می کنن و اولین بازیکنی که دو بار موفق به کشتن حریف شده یا تاور اصلی رو تخریب کنه، برنده میشه.

در این روش بازی، بات OpenAI به طور کاملً برتری داره. هفته گذشته هم این بات تونست بر قهرمون الان رقابتای تک به تک یعنی Sumail و دیگه بازیکن مطرح این رقابتا یعنی Arteezy هم غلبه کنه.

جالبه که بات مورد بحث همه تکنیکا و تاکتیکای بازی رو در آخر مهارت به اجرا درآورد و بارها دندی رو به درون تله هاش کشوند، ضمن اینکه با تسلط بر موقعیتای هدف دار ضربات سختی رو به رقیبش وارد ساخت.

البته Dota 2 الگوریتمای کامپیوتری خاصی داره که واسه رقابت با آدم طراحی و ساخته شدن، اما اکثراً حالت ابتدایی داشته و خیلی از بازیکنان پس از چند بار مسابقه، خیلی راحت از نقاط قوت و ضعف اونا خبردار میشن و باتا رو شکست میدن. با این حال، گیمرها و کارشناسان اعتراف می کنن که بات OpenAI هیچ نقطه ضعفی رو از خود نشون نداده.

پیشرفت بات

بات OpenAI از نسخه تغییر یافته الگوریتم ژنتیک واسه یادگیری ماشین بهره میگیره، و پس در زمان اجرا می تونه نقاط ضعف خود و نقاط قوت حریف رو یاد گرفته و خودشو عوض کنه. این بات چگونگی انجام مسابقات Dota 2 رو فقط در رقابت با خودش آموخته.

مدیر این پروژه میگه در شروع، هیروای این بات در نقشه بازی سرگردان بوده و هیچ هدفی نداشتن؛ اما پس از یه مدت تونستن روشای هدف دار لازم واسه رسیدن به هدف رو یاد گرفته و از اونا بهره گیرند. در آخرً پس از چند هفته و هزاران بار اجرای بازی، این بات تونست به سطحی از مهارت برسه که بهترین بازیکنان جهان رو شکست دهد.

Dota رقابت یه نفره نیس

اینجاش خیلی مهمه که Dota هیچ وقت یه رقابت یه نفره و روبرو نیس. پیچیدگی و البته جذابیت این بازی به سطح فوق العاده بالای هماهنگی، رابطه و روش هدف دار لازم واسه پیروزیست. در رقابتای کامل تیمی پنج نفره، هزاران متغیر دیگه هم وجود دارن که OpenAI هیچ تسلطی بر اونا نداره.

با این حال، OpenAI میگه قدم بعدی اونا، تشکیل تیمی از باتای Dota 2 هستش که بتونن با همکاری همدیگه، تیمای انسانی رو به رقابت بکشن. پس در مسابقات TI8 سال آینده شایدً تیمای رباتیک قدرتمندی رو می بینیم.

کاربرده های واقعی

پیروزی یه بات هوش مصنوعی در رقابتای پیچیده بازیای ویدیویی می تونه کاربرده های زیادی در دنیای واقعی داشته باشه.

این بات رو میشه به معنی یه سیستم یادگیری عمومی در نظر گرفت که با اینکه محدودیتایی داره، اما از توانایی بالقوه ای واسه یادگیری و شکست دادن رقبای انسانی برخورداره و پس، می تونه در فعالیتای پیچیده دیگه هم استفاده کرده شه.

هدف پایانی ماسک هم همینه؛ اون میگه در آخر هوش مصنوعی از آدم هوشمندتر می شه و به خاطر همین، باید این پیشرفت در چارچوب خاص و ایمن و فقط واسه کمک به آدم انجام بشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *