اثربخشی آموزش استرسزدایی مبتنیبر ذهنآگاهی (MBSR) در طرحوارههای هیجانی، کاهش استرس ناباروری و …
جامعه کلی پژوهش :
زنان مبتلا به ناباروری اولیه شهر قزوین که به مراکز درمانی این شهر مراجعه دارند
: ملاکهای ورود و خروج بیماران از مطالعه پژوهشی :
۱)محدوده سنی ۲۷ تا ۴۰ سال. ۲)سطح تحصیلات حداقل دیپلم. ۳)عدم ابتلا به اختلالات محور یک و شخصیت شدید و عدم ابتلا به اختلال سایکوتیک. ۴)مبتلا به ناباروری اولیه
برگزاری جلسه توجیهی
و انعقاد قرارداد درمان انفرادی به صورت هفتهای ۱جلسه طی ۲ ماه متداوم
ترسیم خطوط
پایه درمانی و تکمیل فرایند روانسنجی پیشآزمون
(Pre-test)
قبل از آغاز مرحله اصلی درمان
آغاز فرآیند درمانی و روانسنجی ۸ جلسهای افراد
تکمیل پرسشنامه بعد از یک ماه از آخرین جلسه (Post-test)
تکمیل پرسشنامه در انتهای جلسه هشتم
(Follow-test)
جمعیت مورد نظر ما از طرف متخصصین زنان و زایمان و همچنین از طرف کلینیکهای روانپزشکی در شهر قزوین معرفی میشدند، پس از گرفتن شرح حال، در طی دو جلسه، مصاحبه ساختار یافته برای اختلالات محور یک و برای تشخیص اختلالات محور دو، پرسشنامه میلون، توسط روانپزشک یا روانشناس بالینی مرکز صورت میگرفت.
در ابتدا ۱۰ نفر برای انجام پژوهش معرفی شدند، یک نفر از آنها، خانم ۳۶ ساله بود که دو سال قبل فرزند زنده به دنیا آورده بود و بعد از ۶ ماه، او را از دست داده بود، که این فرد ملاک داشتن ناباروری اولیه را نداشت و به علت نداشتن ملاکهای ورود از پژوهش کنار گذاشته شد.
۲ نفر از خانمها که از طرف روانپزشک معرفی شدند، ملاکهای افسردگی اساسی داشتند و در نتیجه از پژوهش خارج شدند.
خانم ۳۳ سالهای که از طرف متخصصین زنان و زایمان ارجاع داده شد، ملاکهای اختلال شخصیت مرزی را داشت و با همسر دوم خود به مدت دو سال زندگی میکرد. این خانم هم از پژوهش خارج شدند.
پژوهش با ۶ نفر آغاز شد، که دو نفر از آنها از طرف متخصص زنان و زایمان در شهرستان تاکستان، معرفی شدند. هر دو بعد از دو جلسه درمان را قطع کردند و علت خود را مسافت زیاد تا قزوین اعلام کردند.
پژوهش با ۴ نفر ادامه یافت، خانم ۲۹ سالهای که تا جلسه ششم آموزش استرسزدایی مبتنیبر ذهنآگاهی شرکت داشتند، درمان را قطع کردند.
و در نهایت ۳ نفر تا انتها جلسات را طی کردند و در مرحله پیگیری، پرسشنامهها را تکمیل نمودند.
۳-۵ملاکهای ورود
- داشتن تشخیص ناباروری اولیه
- محدوده سنی بین ۲۷ تا ۴۰ سال
- وارد شدن در اولین دوره IVF
- سطح تحصیلات حداقل دیپلم
۳-۶ملاکهای خروج
- وجود هرگونه اختلال بارز در محور ۱ روانپزشکی که بتواند به عنوان تشخیص اصلی خود را مطرح کند. برای دستیابی بهاین هدف، ابتدا مصاحبه بالینی ساختار یافته برای تشخیص اختلالات محور(SCID)، توسط روانپزشک یا روانشناس بالینی بر روی افراد اجرا شد.
- همزمان درمان روانشناختی دیگری دریافت نکرده باشند.
- سطح تحصیلات آنها حداقل دیپلم باشد.
- اختلال شخصیت شدید نداشته باشند برای دستیابی بهاین هدف، پرسشنامه بالینی چندمحوری میلون(MCMI-III) بر روی آنها اجرا میشود(منظوراز اختلال شخصیت شدید، طبق نظر میلون [به نقل از شریفی، ۱۳۸۶] اختلال شخصیت مرزی، اسکیزوتایپال و پارانوئید است). علاوه بر کسانی که در BR نمره بزرگتر از۸۴ کسب کنند، ازاین پژوهش کنار گذاشته میشوند.
- به اختلالات سایکوتیک(چه در زمان حال و چه در گذشته) مبتلا نباشند.
- به سوء مصرف مواد نیز مبتلا نباشند.
۳-۷کلیه ابزارهای پژوهش
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید. |