برگزیده

وبینار یا کلاس آنلاین چیست و چگونه برگزار می گردد

وبینار یا کلاس آنلاین چیست؟

وبینار یا کلاس آنلاین مخفف عبارت Web-based seminar است و به سخنرانی ، سمینار و یا کارگاه آموزشی که بر پایه‌ی وب باشد گفته می‌شود.

اکثر وبینارها برای آموزش های  از راه دور در مورد هر موضوعی می تواند برگزار گردد . از آنجا که برگزاری وبینار به واسطه ی نرم افزارهای وب کنفرانس بصورت اینترنتی پخش می شوند، می توان گفت از جمله بهترین روش ها برای انتقال اطلاعات و آموزش به مخاطبان ، بدون توجه به موقعیت جغرافیایی آنها می باشد  و نیاز به اجاره فضا و حضور فیزیکی مخاطبین ندارد  و کاربران می‌تواند با استفاده از رایانه دسکتاپ یا لپ‌تاپ یا حتی گوشی موبایل خود در وبینار شرکت کند. از وبینارها می توان به عنوان یک تاکتیک در راستای تقویت اعتبار یا گسترش رابطه‌ها استفاده نمود .

با این‌که وبینارها ابزار توسعه‌ی قدرتمندی هستند، اما مثل همه‌ی فناوری‌های دیگر تابع اهداف استراتژیک و نیازهای مخاطبان شما هستند. ممکن است وبینارها برای برخی موضوعات فوق‌العاده مفید باشند و برای برخی موضوعات دیگر نه .

مزایای وبینار

عدم نیاز به حضور فیزیکی

برای شرکت در وبینار مهم نیست از کدوم شهر و کشور باشی ، فقط کافیه یک موبایل یا کامپیوتر به همراه اینترنت داشته باشیم ، از این رو شرکت در وبینار باعث سهولت دسترسی علاقه مندان می شود . عدم حضور فیزیکی در جلسه باعث می شود تا تعداد بیشتری مخاطب در آن شرکت کنند .

هزینه های کمتر در اجرا

برای برگزاری وبینار نیازی به اجاره فضا و استخدام نیرو نیست . دیگر نیازی ندارید تا تجهیزات صدا و تصویر  و وسایل پذیرایی تهیه کنید .

صرفه جویی در زمان و هزینه‌ ها

هزینه های شرکت در وبینار  معمولا کمتر از سمینارهای حضوری است و با توجه به اینکه نیازی نیست جایی برویم پس در هزینه های رفت و آمد و گاهی اقامت صرفه جویی می شود . یکی از مهمترین ویژگی وبینار عدم محدودیت در انتخاب روز  و ساعت برگزاری می باشد .

جلسات پرسش و پاسخ

در وبینار شما قادرخواهید بود که با سخنران خود گفتگو داشته باشید و در حین برگزاری وبینار اگه نظری یا سوالی در مورد محتوای مطرح شده دارید آنرا مطرح کنید و  پاسخ خود را دریافت کنید .

 ضبط کردن وبینار

وبینار را می توان ضبط کرد و چندین بار از محتوای آن استفاده نمود

قابلیت ارسال فایل

در وبینارهای آموزشی مدرس و کاربران می توانند فایل های آموزشی را تبادل کرد و لازم نیست آنها را جداگانه ارسال کرد .

شرکت در وبینار با موبایل و رایانه

مهم نیست برای شرکت در وبینار شما چه وسیله هوشمندی داشته باشید !!! چه موبایل یا تبلت و چه لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ ، با هر کدام می توانید به راحتی در جلسات آنلاین شرکت کنید .

 انواع وبینار

وبینار  آنلاین : این نوع وبینار بصورت زنده پخش شده و امکان تعامل کاربران با مدرس وجود دارد ، در این نوع وبینار کاربران قادرخواهند بود بصورت ویدئویی همدیگر را دیده و سوالات و مشکلات خود را مطرح کنند .

وبینار آفلاین : وبینارهای آفلاین از پیش ضبط شده اند و ممکن است مدرس یا برگزار کننده آنرا بعد از سمینار آنلاین در اختیار کاربران و علاقه مندان قرار دهد . در این نوع امکان پرسش و پاسخ و تعامل وجود ندارد .

برای برگزاری یک وبینار مخاطبین ، موضوع و زمان اجرا باید مد نظر قرار دهیم . موضوعات آموزشی مرتبط با نرم افزار , کسب و کار و سرمایه گذاری از جمله موضوعات با اهمیت در زمینه برگزاری وبینار  می باشند اما می توان برای سایر موضوعات نیز از وبینار استفاده نمود . در مورد زمان اجرا هم بهتر است دوره ها را بیش از 2 ساعت برگزار نکنیم تا موجب خستگی کاربران و مخاطبین ما نشود . بهتر است پس از پایان وبینار از مخاطبین خود در مورد موضوع و نحوه آموزش نظر سنجی کنید تا بتوانید کیفیت آنرا افزایش دهید و راهکارهای جدید بیابید .

 وبینار چگونه برگزار میشود

برای برگزاری آنلاین کلاس باید 4 موضوع را مورد توجه قرار دهیم : ساختار وبینار ، تجهیزات برگزاری ، نحوه استفاده کاربران از وبینار .

ساختار وبینار : معمولا زمان یک وبینار 30 تا 120 دقیقه می باشد ، موضوع از ابتدا مشخص شده و شما می توانید دقایق انتهای وبینار را با کاربران تعامل داشته باشید ( پرسش و پاسخ ) . پس از تعیین موضوع وبینار ، عناوین آموزشی را در قالب یک پاورپوینت آماده کنید تا هنگام ارائه از آن بتوانید استفاده کنید .

ملزومات فنی برگزاری  : مهمترین قسمت برگزاری یک وبینار پلتفرم یا نرم افزاری است که میخواهیم با آن جلسه را برگزاری کنیم . نرم افزارهای برگزاری وبینار معمولا امکانات تعاملی مانند گفتگوی زنده، نظرسنجی و امکان به اشتراک گذاری صفحه نمایش و وبکم را در اختیار برگزار کننده قرار می‌دهند . به علاوه، این امکان را نیز به شما می‌دهند تا وبینار را ضبط کنید و برای آن برنامه بازپخش تعیین کنید .

بهترین نرم افزار برای برگزاری وبینار نرم افزار adobe Connect می باشد که امکانات خوبی را در اخیار شما قرار می دهد . اگر بودجه محدودی دارید می توانید از نرم افزارهای مانند اینستاگرام ، اسکایپ و زوم استفاده کنید ، البته لازم به ذکر است این سیستم ها برای برگزاری وبینار ساخته نشده و دارای محدودیت هایی می باشند .

دوربین مناسب و با کیفیت ، میکروفون و اینترنت پایدار سایر مواردی است که شما باید آنها را برای برگزاری وبینار تهیه کنید ، توجه کنید سرعت اینترنت در برگزاری وبینار موثر است و حداقل پهنای باند 4 Mbps را در نظر بگیرید .

نوشته دیگر :   پنل پیامکی چیست؟ انتخاب بهترین پنل SMS

روش پیوستن کاربران به وبینار : بسته به سیستمی که شما برای برگزاری وبینار در نظر میگیرید ، کاربران جهت شرکت در وبینار مستلزم نصب نرم افزارهای خاصی می باشند . نرم افزار مورد نظر را از قبل به کاربران معرفی و آموزش دهید تا برای استفاده از آن مشکلی نداشته باشند .

نرم افزارهای اینستاگرام ، اسکایپ و زوم در اکثر اپ مارکت ها در دسترس هستند . در صورتیکه از سیستم adobe connect استفاده می کنید می توانید لینک های دانلود نرم افزار را برای کاربران ارسال نموده و در صورتیکه کاربران از رایانه شخصی برای حضور در  جلسه آنلاین استفاده می کنند می توانند از طریق مرورگر خود و نصب ادوب فلش پلیر در کلاس ها شرکت کنند .

 نکاتی برای افزایش کارآمدی و بهره‌وری وبینار

در پایان به نکاتی ساده و تأثیرگذار که بر بازدهی وبینار موثر است می پردازیم :

– انتخاب روز و ساعت مناسبی برای برگزاری وبینار ( غالباً برگزاری وبینار در ساعات کاری ایده خوبی نیست )

– آمادگی لازم و تسلط کافی سخنران به موضوع بحث و تهیه پاورپویت ( تپق زدن یا از یاد بردن نکات مهم تأثیر مطلوبی را بر مخاطب نخواهد گذاشت )

– تعیین هدف برگزاری وبینار ( افزایش فروش , ترغیب مشتریان به خرید , آموزش ) ساختار جلسه، محتوا و سازوکارهای تبلیغ به هدف شما بستگی دارد و لذا با تعیین دقیق آن وقت خودتان و مخاطبانتان را به هدر نخواهید داد.

– زمانی را برای طرح سؤالات مخاطبانتان در نظر بگیرید. نظرسنجی‌های مختلف نشان داده که 92 درصد از شرکت کنندگان وبینارها ترجیح می‌دهند که زمانی برای پرسش و پاسخ در وبینار وجود داشته باشد .

– مخاطب را غافلگیر کنید. غافلگیر کردن مخاطب باعث جالب‌تر شدن فضا و افزایش علاقه و تعداد حاضران خواهد شد. مثلاً می‌توانید از یک مهمان خاص دعوت کنید، یک فایل منحصر به فرد را برای دانلود در اختیار حضار قرار بدهید یا یک تخفیف ویژه برای آن‌ها در نظر بگیرید.

– گام نهایی را مشخص کنید. دقیقاً مشخص کنید که در پایان وبینار چه اتفاقی خواهد افتاد. مثلاً بسته به هدفتان می‌توانید یک بروشور یا کاربرگ در اختیار مخاطب قرار بدهید یا کار را با یک فراخوان به عمل خاص به پایان برسانید.

ادوب کانکت چیست

نرم افزار  آموزش آنلاین ادوب کانکت یکی از بهترین و قویترین سیستم های برگزاری وبینار بوده که برای جبسات آنلاین آموزشی ، وبینارها و کلاس مجازی مورد استفاده قرار میگیرد . نرم افزار ادوب کانکت می توان به راحتی کلاس های آنلاین را برگزار کرد و انها را ضبط نمود . برای راه اندازی آن نیازمند داشتن یک سرور قدرتمند و خرید لایسنس آن هستیم .

برگزاری کلاس آنلاین با adobe connect

با پلتفرم ادوب کانکت می توانیم جلسات آنلاین ، وب کنفرانس ، کلاس مجازی ، جلسه آنلاین ، آموزش الکترونیکی و وبینار را برگزار کنیم .

ویژگی های ادوب کانکت

کیفیت عالی صدا و تصویر
امنیت بالا
اتصال راحت به سیستم
بدون نیاز به اینترنت با سرعت بالا
قابل اتصال با رایانه شخصی ، موبایل و تبلت
اشتراک گذاری آسان فایل و صفحه نمایش
قابلیت شرکت در جلسات با مرورگر ( بدون نصب نرم افزار )
امکان ارسال تصاویر بصورت صفحه عریض
امکان ضبط کامل کلاس آنلاین و دریافت آن به محض اتمام وبینار
با امکان حضور شرکت کننده بصورت مهمان و یا ورود با نام کاربری و رمز عبور

تجهیزات لازم برای برگزاری کلاس در ادوب کانکت :

یک دستگاه رایانه شخصی یا (تبلت، موبایل)

یک عدد میکروفون یا هدست جهت گفتگو با کاربران

یک عدد وبکم در صورت نیاز به ارائه تصویر و ویدئو

اینترنت پرسرعت حداقل 512KB  بصورت متقارن (ارسال و دریافت)

نحوه شرکت در کلاس های ادوب کانکت با مرورگر

برای شرکت در جلسه باید آخرین نسخه نرم افزار  ادوب فلش پلیر را نصب کنید

دانلود ادوب فلش پلیر

پس از نصب ادوب فلش پلیر مطابق تصویر زیر مجوز اجرای آنرا به مرورگر می دهیم ، سپس با یوزر و پسورد خود وارد سیستم می شویم .

ادوب کانکت اندروید

برای دانلود ادوب کانکت بر روی لینک های زیر کلیک کنید ، توجه داشته باشید در گوگل پلی استفاده از آن برای کاربران ایرانی در دسترس نمی باشد .

دانلود ادوب کانکت از بازار ، دانلود ادوب کانکت از مایکت ، دانلود ادوب کانکت از گوگل پلی

ادوب کانکت برای ios( کاربران آیفون )

دانلود ادوب کانکت از اپ استور

 ادوب کانکت برای کروم

متناسب با مرورگر خود از لینک زیر فلش پلیر را دانلود و نصب کنید

دانلود ادوب فلش پلیر

 هزینه وبینار

 برای برآورد هزینه دو نکته را در نظر بگیرید :

1- تعداد مخاطبین شما که قرار است در کلاس شرکت کنند : این تعداد حداقل 100نفر و حداکثر بینهایت نفر می توانند باشند

2- مدت درخواست سرویس : سرویس ها بصورت  ماهیانه ، سه ماهه  و شش ماهه قابل ارائه خواهد بود.