برگزیده

راهکارهای مهم برای پخت سریع تر گوشت های دیرپز

 

یکی از اصول آشپزی آموختن طبخ غذا با انواع گوشت است. مزه دار کردن یا استفاده از اقسام مختلف ادویه می تواند تا حدود زیادی در پخت سریع تر به ما کمک نماید. اگر به آشپزی علاقه مندید و یا نحوه طبخ گوشت ها را به خوبی بلد نیستید، با ما تا آخر این مقاله همراه باشید، تا بهترین راهکارهای پخت گوشت دیرپز را با هم بیاموزیم.

انواع مختلف گوشت

گوشت قرمز انواع مختلفی از جمله گوشت شتر، گوسفند، گوساله، بوقلمون، بز و شترمرغ دارد و هرکدام از آن ها به بخش های متفاوتی همچون خورشتی، آبگوشتی، مناسب برای چرخکرده، استیک و کبابی تقسیم می شوند. در میان اقسام نام برده گوشت گوساله و شتر کمی به نسبت سایر پروتئین های حیوانی دیرپزتر هستند. شرایط خاصی مانند سن حیوان در زمان ذبح، نوع خوراک مصرفی و اقلیمی که در آن پرورش یافته اند می تواند گوشت را دیرپز یا خوش پز نماید. همچنین ادویه به کار رفته در مزه دار کردنشان نیز برای خود مقوله ای جداگانه خواهد داشت. ضمن اینکه گوشت گونه های ماده چهارپایان نام برده از نوع نر آن ها دیرپز تر می باشند.

نحوه انتخاب گوشت مرغوب و خوب

در یک آشپزی لذت بخش انتخاب مواد اولیه تازه و سالم نقش بسزایی دارد، همچنین چگونگی شناخت گوشت تازه و خوب نیز مهارت خاص خود را می طلبد. یکی از ویژگی های گوشت خوب رنگ آن است، که باید کاملا سرخ روشن و صورتی شفاف بوده و چنانچه گوشت به رنگ قرمز تیره در بیاید نشانه کهنگی آن می باشد. فراموش نکنید که رنگ سرخی در انواع گوشت نیز کمی تفاوت می کند. بوی گوشت نیز باید حتما مورد توجه قرار بگیرد و از رایحه ای بد و متعفن نباید اثری ببینید. بافت گوشت تازه کاملا منسجم است و اگر زمانی که مقداری از آن را در دست بگیرید و با وارفتگی رو به رو شدید، قطعا مانده و نا مرغوب خواهد بود.

نباید های آشپزی در طبخ گوشت

در کنار راهکارهایی که باید برای پخت سریع تر گوشت در نظر گرفت، برخی مسائل را نیز به عنوان نبایدها حتما مورد توجه قرار دهید.

1.گوشتی که یخ زده دیرتر می پزد: به یاد داشته باشید سرما و یخ به مغز بافت گوشت نفوذ می کند، پس برای پخت بهتر باید حتما اجازه بدهید، تا یخ گوشت کاملا باز شده سپس در مواد مخصوص برای مرینیت کردن یا تفت دادن بگذارید.

  1. رب گوجه و نمک را از ابتدا به گوشت اضافه نکنید: نکته دیگر استفاده به موقع از نمک و رب گوجه می باشد، اگر در همان ابتدای کار به گوشت اضافه شوند، بافتی سفت و دیرپز تر به آن خواهند داد. بهترین زمان برای افزودن رب گوجه نیم ساعت قبل از پخت کامل خورشت و نمک ده دقیقه پیش از خاموش کردن شعله است.
  2. لیمو عمانی چاشنی پایان کار است: استفاده از لیمو عمانی در غذا به عنوان چاشنی و طعم دهنده مرحله آخر باید به کار گرفته شود. اگر از آغاز و قبل از پخت کامل گوشت لیموها را به خورشت بیافزایید، پخت آن را به تاخیر خواهد انداخت.

راهکارهای طلایی برای پخت سریع تر گوشت

1.کیوی و خاصیت نرم شدن گوشت

کیوی از جمله میوه هایی است که بسیار طبخ گوشت را تسریع می بخشد. اسیدهای حاصل از ترکیب دانه های داخل کیوی به راحتی قادر است، بافت گوشت را ترد و لذیذتر نماید. هر اندازه کیوی کال تر باشد، تاثیر بیشتری در پخت سریع گوشت خواهد گذاشت.

نوشته دیگر :   کاربردهای فتوشاپ چیست؟ (منبع یادگیری) موشن کده

 

 

 

  1. زودپز ترفندی قدیمی و کارآمد

زودپز یکی از ابزارهایی است که از گذشته تا به حال برای طبخ سریع تر گوشت ها به کار می رود. به طور قطع اگر زمان کافی برای آماده کردن خورشت ندارید می توانید با یک زودپز بدون هیچ زحمتی غذای مناسب خود را سریع و سالم فراهم آورید.  ضمنا اگر علاقمند به رژیم غذایی سالم هستید به لینک رژیم غذایی بدون روغن مراجعه کنید.

  1. چای خشک مساوی با گوشتی نرم و ترد

شاید تا به حال در مورد خواص چای شنیده باشید، باید بگوییم سرعت بخشیدن به پخت گوشت نیز یکی دیگر از ویژگی های آن به شمار می رود. چنانچه گوشتی که خریداری نموده اید دیرپز است، بدون نگرانی فقط کمی چای خشک به خورشت اضافه نمایید، تا گوشتی خوش پخت و ترد را شاهد باشیم. برای اینکه دانه های چایی نمایی نازیبا به غذای شما ندهد، می توانید چایی را در یک کیسه سفید و تمیز ریخته و در ظرف خورشت بیاندازید تا بعد از آماده شدن به راحتی از قابلمه خارج کنید.

  1. مزه دار کردن گوشت

مرینیت کردن یا همان مزه دار شدن گوشت یکی دیگر از راه های سرعت بخشیدن به پخت پروتئین حیوانی می باشد. استفاده از ادویه هایی همچون فلفل سیاه، زردچوبه، آب پیاز و سیر رنده شده برای طعم بخشیدن به گوشت می تواند علاوه بر خوش مزه شدن غذا بافت گوشت را ترد و لذیذتر نماید. برای اینکار باید حداقل 12 ساعت برای خواباندن گوشت ها در مواد ترکیبی زمان بگذارید.

 

  1. سرکه را دست کم نگیرید

اضافه کردن سرکه به خورشت نیز از جمله موارد، کاربردی برای پخت سریع گوشت های دیرپز به شمار می رود. پس از تفت دادن گوشت با پیاز و ادویه کافی است کمی سرکه به آن افزوده و بگذارید، کمی بخارپز شود، در همان زمان کوتاه اسید حاصل از سرکه به مغز گوشت نفوذ کرده و به سرعت آن را ترد می کند. اگر زمان کافی برای آماده کردن غذا ندارید حتما سرکه را جزو اولویت های آشپزی قرار دهید.

  1. شعله گاز را زیاد نکنید

برای طبخ گوشت دیرپز، نباید هرگز از شعله زیاد استفاده کنید. هر اندازه حرارت بیشتری به گوشت برسد بافتی سفت تر را ایجاد خواهد نمود. چنانچه زمان کافی برای پخت گوشت ندارید، بهتر است از ترفندهای بالا بهره بگیرید و اجازه بدهید، گوشت با شعله ملایم به آرامی ترد و خوش طعم شود.

  1. میوه انجیر، خوش مزه ای کارآمد

انجیر علاوه بر اینکه میوه ای خوش مزه و لذیذ است، به عنوان چاشنی در مزه دار کردن گوشت و سرعت بخشیدن به پخت آن می تواند کمک بسزایی به ما بکند. انجیر هر اندازه کال تر بشد تاثیر بیشتری خواهد داشت. اگر به کباب گوشت قرمز علاقه فراوانی دارید، بهتر است از انجیر برای نرم و آبدار شدن تکه های گوشت استفاده نمایید. کافی است پس از افزودن پیاز، نمک، فلفل و هر چاشنی که مدنظرتان هست، دو عدد انجیرا نیز رنده کرده و به مخلوط بیافزایید. فراموش نکنید، گوشت ها بیش از یک ساعت در عصاره انجیر نماند.