برگزیده

آزمون پره انترنی و علوم پایه دامپزشکی

رشته دامپزشکی جزو زیر شاخه گروه علوم تجربی می باشد و بعد از پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی این رشته پرطرفدارترین رشته علوم تجربی می باشد. رشته دامپزشکی به شناخت، درمان و پیشگیری بیماری های حیوانات می پردازد؛ البته لازم است این نکته را بیان کنیم که بر خلاف تصور بسیاری از افراد رشته دامپزشکی فقط به مباحث مربوط به بیماری های حیوانات نمی پردازد؛ بلکه این رشته به مباحث مربوط به بیماری های مشترک انسان و دام نیز پرداخته و راهکارهایی را برای کنترل و پیشگیری از این بیماری ها می‌دهد.

دامپزشکان در واقع پزشک حیوانات بوده و به بررسی وضعیت سلامتی حیوانات می پردازند. جراحی، درمان آسیب های پوستی حیوانات، شناسایی بیماری های حیوانات و ارائه راه حل برای درمان و کنترل بیماری های آنها، داروشناسی و تجویز دارو برای بیماری های حیوانات نمونه ای از مهارت های دامپزشکان می باشد.

بسیاری از بیماری ها مانند بیماری مالاریا و تب زرد از حیوانات و جانوران به انسان ها منتقل می شود؛ دامپزشکان با ارائه راهکارهایی می‌توانند به درمان کنترل و پیشگیری از این بیماری ها کمک شایانی نمایند.

دامپزشکی رشته ای است که آناتومی و فیزیولوژی گونه‌های مختلف حیوانات در آن بررسی می‌شود؛ از این رو دامپزشکان می توانند در خصوص امکان پیوند اعضای بدن حیوانات به انسان مانند امکان پیوند استخوان، مفصل قرنیه چشم و غیره تحقیق نمایند و از حیوانات برای درمان بیماری های انسان‌ها استفاده درمانی نمایند.

تلقیح و باروری بسیاری از حیوانات توسط دامپزشکان امکان پذیر می باشد.

بیماری های دامی همواره یکی از معضلات جامعه می باشد که علاوه بر سلامت دام ها، سلامت جامعه انسانی را نیز به مخاطره می‌اندازد؛ دامپزشکان تنها گروهی هستند که می‌توانند به کنترل، پیشگیری و ریشه‌کنی بیماری های دامی کمک نمایند.

نوشته دیگر :   چطور رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮی در کسب و کارها را بررسی کنیم؟

اصلاح نژاد دام ها، بررسی بهداشت دام ها، پرورش دام، ارائه راهکار برای بیماری های تولید مثل دام، ارائه راهکار برای بالا بردن بهداشت دام ها نمونه‌ای از فعالیت های دامپزشکان می باشد. ورم پستان گاو، التهاب رحم پستانداران، عوامل مولد کاهش آبستنی، عوامل سقط جنین در گاو، سخت زایی در شتر نمونه ای از بیماری ها و معضلاتی است که در بین دام ها دیده می شود؛ قطعاً بدون وجود دامپزشکان این مشکلات پا بر جا و بدون راه حل می مانند.

بهداشت دام ها یکی از مهم ترین حوزه‌هایی است که دامپزشکی در آن فعالیت می نماید. دامپزشکان با بررسی پارامترهای موثر بر سلامت گله، راه های تامین سلامت دام، تامین مواد غذایی و پروتئینی سالم برای انسان و آموزش نحوه ضدعفونی کردن دامداری ها در حوزه بهداشت دام فعالیت می نمایند.

به طور کلی دامپزشکی را می توان از مهم ترین رشته های موثر بر سلامت و پیشرفت جامعه دانست؛ زیرا بهداشت مواد غذایی، کنترل بیماری های دام ها و جلوگیری از انتقال بیماری ها از حیوانات به انسان همه در گروی پیشرفت رشته دامپزشکی می باشد.


آزمون پره انترنی و علوم پایه دامپزشکی