برگزیده

اهمیت نگهداری از دستگاه پمپ بتن

قطعات پمپ بتن دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی می باشند. همان طور که می دانید؛ ارتفاع برخی از ساختمان ها بسیار زیاد است و برای صرفه جویی در وقت و پیش برد ساخت و سازها در این مواقع از پمپ های بتن استفاده می کنند. در واقع پمپ بتن دستگاهی برای انتقال بتن مایع است که در محیط های ساختمان سازی استفاده می شود. این دستگاه از طریق پمپاژ کردن، کار انتقال و بتن ریزی را انجام می دهد و در صنعت ساخت و ساز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین علت باید حتما در نگهداری از دستگاه پمپ بتن تمام حواس خود را به کار بگیرید.

معرفی انواع پمپ بتن

  • پمپ بتن تریلر

پمپ بتن تریلر را با نام پمپ بتن ایستا نیز می شناسند، این پمپ قادر به پمپاژ بتن نسبتا زیادی است و بر روی تریلر و یا کامیون نصب می شود. اجزای اصلی و قطعات پمپ بتن تریلر، موتور و پمپ روغن هستند که موتور آن دیزلی یا الکتریکی می باشد. توجه داشته باشید که قدرت موتور و پمپ روغن اصلی باید منطبق با هم باشند که باعث افزایش کارایی تجهیزات شود. این نوع پمپ ها معمولا نیاز به لوله های فولادی دارند تا به خروجی دستگاه متصل شوند. این لوله ها اغلب به صورت دستی متصل شده اند و می توانید آن را به لوله دیگری متصل کنید تا به محل مناسب که باید بتن در آن جا قرار داده شود دسترسی پیدا کند.

  • پمپ بتن بوم

یکی دیگر از انواع پمپ های بتن، پمپ بتن بوم است. این پمپ به یک کامیون متصل شده است و با استفاده از یک بازوی روباتیک کنترل کننده و متحرک کار انتقال بتن ریزی را انجام می دهد و بتن های مورد نظر را دقیقاً در محل ساخت و ساز قرار می دهد. لوازم یدکی پمپ بتن بوم معمولا از استاندارد های لازم برخوردار هستند و از آن در پروژه های ساخت و ساز بزرگ استفاده می کنند. زیرا با استفاده از بازوی رباتیک چند کاره، در نیروی کار بسیار صرفه جویی می کنند.

  • پمپ بتن تخصصی

پمپ بتن تخصصی همان طور که از نامش پیدا است، به صورت تخصصی کار می کند و از آن در مکان های تخصصی مانند تونل ها و معادن استفاده می شود. این نوع پمپ های بتن دارای ریل و ترمز هستند ولی به طور معمول به دلیل هزینه های بالا و مکانیزم فوق تخصصی شان مورد استفاده قرار نمی گیرند. بیشتر از این پمپ برای بتن ریزی سطوح داخلی تونل ها و گالری ها استفاده می شود و کار کردن با آن اصلا سخت نیست. همچنین این دستگاه ها توانایی بتن ریزی در سطوح بالاتر و پائین تر از تراز قرارگیری ماشین را به صورت همزمان دارا می باشند. قطعات پمپ بتن تخصصی می توانند حجم زیادی از بتن را متحمل شوند و در کم ترین زمان ممکن کار را به اتمام برسانند.

نوشته دیگر :   قیمت و خرید غذای انواع ماهی

پمپ های بتن چه مزایایی دارند؟

  • با استفاده از پمپ بتن، می توانید بتن ها به راحتی و با سرعت بیشتر در مکان های غیر قابل دسترس قرار دهید.
  • عملیات بتن ریزی تحت شرایط آب و هوایی قرار نمی گیرد.
  • با استفاده از این پمپ ها تعداد کارگران کم تر می شود و از این رو کنترل کمتری مورد نیاز است.
  • سرعت ساخت و ساز بسیار بالا می رود.
  • کیفیت کار بتن ریزی افزایش می یابد و تمام کار ها به طور یکسان انجام می شود.

کار کردن با پمپ های بتن چگونه است؟

نحوه کار با لوازم یدکی پمپ بتن به این صورت است که با این ابزار بتن مخلوط شده را حمل می کنند و به محل مورد نظر می برند. اندازه این پمپ ها می تواند با توجه به نیاز تان متفاوت باشد! استفاده و بهره برداری از این نوع پمپ ها به گونه ای است که باید آن را در محل مورد نظر قرار دهند و پس از آن که پمپ در محل مورد نظر انتقال بتن مستقر شد، تمام لوله کشی ها و اتصالات انتقال به وسیله پمپ بتن متصل می شوند. پس از انجام این کار ها بتن آماده می شود و می توانید کار بتن ریزی را آغاز کنید.

همان طور که تا این قسمت از مطلب متوجه شدید؛ کار کردن با قطعات پمپ بتن اصلا کار دشواری نیست و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. اما فراموش نکنید که در حین کار کردن با این پمپ ها، باید به نکات ایمنی توجه داشته باشید تا دستگاه از آسیب های احتمالی در امان بماند.